1 990 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Allt om skorstenar: Från renovering till nyinstallation – experten tipsar
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
En väl fungerande skorsten är en förutsättning för säker och effektiv eldning, oavsett om du använder en kamin eller värmepanna. Här går vi igenom vad du bör tänka på inför en nyinstallation eller anpassning av skorstenen.
Du kan läsa artikeln här: Allt om skorstenar: Från renovering till nyinstallation – experten tipsar
Du kan läsa artikeln här: Allt om skorstenar: Från renovering till nyinstallation – experten tipsar
Jag hoppas att experten svarar, det vore intressant.
Själv är jag inte expert men säger att, sätt för tusan inte igen de andra kanalerna! De är ämnade för ventilation.
Ventilationen i ditt hus har redan blivit sämre sen den gamla pannan försvann.
Såvida du nu inte installerat något aktivt, fläktdrivet ventilationssystem eller liknande.
Om du ändå vill sätta igen dem, gör det på ett vis som är lätt att återställa.
Själv är jag inte expert men säger att, sätt för tusan inte igen de andra kanalerna! De är ämnade för ventilation.
Såvida du nu inte installerat något aktivt, fläktdrivet ventilationssystem eller liknande.
Bara se
H halj skrev:
Bara se till att inget vatten kommer in.H halj skrev:
Instämmer. Har du självdrag som ventilation så har du dödat den när pannan åkte ut. Plugga inte igen de kvarvarande imkanalerna. Om något så överväg att sätta in en kamin som du eldar i så att du får en bra luftväxling inomhus. Antingen det eller sätta in en mekanisk ventilation (alltså typ en fläkt på skorstenen) som får gå konstant.V Vardagsrum skrev:Jag hoppas att experten svarar, det vore intressant.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det vore inte alls dumt. En skorsten som inte används till det den är tänkt till, blir ofta dålig relativt snabbt. Värms de inte upp så vittrar de gärna sönder/drabbas av frostsprängningar. Tegel är fenomenalt på att suga vatten.
En huv på krönet och fågelnät över kanalerna vore nog en god investering.
En huv på krönet och fågelnät över kanalerna vore nog en god investering.
Hur hög behöver en skorsten vara för att slippa att den giftiga röken sprids i kvarteret?
Kombinationen över nock och rätt teknik är ju uppenbart inte nog vid de flesta väderförhållanden.
Kombinationen över nock och rätt teknik är ju uppenbart inte nog vid de flesta väderförhållanden.
Tänk på att placera eldstaden så att skorstenen inte kommer genom bjälklag och tak där det är bjälkar och takstolar !Redaktionen skrev:
En väl fungerande skorsten är en förutsättning för säker och effektiv eldning, oavsett om du använder en kamin eller värmepanna. Här går vi igenom vad du bör tänka på inför en nyinstallation eller anpassning av skorstenen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Allt om Grouw robotgräsklippare
Robotgräsklippare -
Kopparrör som svällt?
Vatten & Avlopp -
Hemnets hemsida: ang: privat eller företag som beställt annons??
Juridik -
Vad ska jag göra med nya grannen som har rätt till allt?
Lösvirke & Timmerhus -
Söker tips på bra trädgårdsslang som kan ligga ute alltid
Trädgård allmänt