I mitt yrke har jag stött på några enstaka böcker som verkligen förändrar allt, fantastiska böcker.

I jakt på ny information om ventilation berättade en främling på youtube om den bästa boken han har läst. Boken heter "Praktisk byggnadsfysik".

Jag är nyfiken på om du har en sådan bok, alltså en bok som du med glädje läser flera gånger även om du kanske avskyr böcker.
(Obs: hantverkare/hus-tema)

Prismas stora snickarbok från 2001

• Gilla
ezb
  • Laddar…
Har inge tips, men bra och intressant tråd!

Viktigaste boken när man renoverar är plånboken.

• Haha
  • Gilla
Jenpet och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Viktigaste boken när man renoverar är plånboken.
Även den största plånboken kan anlita den sämsta hantverkaren, men rätt böcker (plural) ger rätt förutsättningar oavsett om du gör något själv eller anlitar någon annan.

Nästa fråga i samma ämne är: vilka böcker står på verkstadens bokhylla? Hos mig är det verkstadshandboken, teknisk ordbok svenska engelska tyska (fast den är gammal och saknar nyare ord) och lite till. Som ni förstår litar jag inte på google translate eller AI.

Krilleman
www.säkervatten.se

Branschreger 2026:1
https://sakervatten.se/wp-content/u...ler-sa-ker-vatteninstallation-2026-web-v2.pdf

Offentligt regelverk inom VVS (som dom flesta försäkringsbolag lutar sig mot vid skada) som vad det verkar vara få som har koll på att detta regelverket är just offentligt!

Och detta går alldeles ypperligt att följa som glad hemmafixare ska tilläggas! Bara läsa innantill och rätta sig i ledet.

En bra kvällsläsning för alla husägare...

1784062187402.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Luc Reiner och 4 till
  • Laddar…
….sen kan man lägga en kväll till på att läsa GVK och BKRs rekommendationer så inser man att det inte är svårt att bygga badrum rätt. OM man går metodiskt till väga och bara läser innantill.

Detta sagt med den djupaste respekt för all den yrkeskunskap som man får ”på köpet” när man anlitar en bra hantverkare.

• Gilla
ezb
  • Laddar…
Förändrar gör den visserligen inte men det är också dess charm - den förklarar universums samtliga väsentliga detaljer såsom de alltid varit:
Karlebo handbok

• Älska
  • Gilla
ezb och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
mexitegel mexitegel skrev:
Detta sagt med den djupaste respekt för all den yrkeskunskap som man får ”på köpet” när man anlitar en bra hantverkare.
Den eviga frågan i universum:
Hur vet man att en hantverkare är bra?

🫥

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
När tex badrummet ser bra ut och håller sin tekniska livslängd? Men att veta i förväg? 🤔😂

mexitegel mexitegel skrev:
När tex badrummet ser bra ut och håller sin tekniska livslängd? Men att veta i förväg? 🤔😂
Eller när snickaren har tätat självdraget så mycket att elmätaren nästan stannar helt 💰 (viktigt att flytta före sjukdom och mögelangrepp)

Bristande kunskap hos husägare leder till dåliga beställningar, vilket inte alla hantverkare avråder från. Så att själv känna till och förstå tidigare nämnda standarder och/eller grundläggande fysik är en bra förutsättning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.