42 363 lĂ€st ·
745 svar
42k lÀst
745 svar
Allt om motorcykeln
HĂ€rligt enkelt đMathiasS skrev:
Jajamen. Fattar inte hur oljan överlever pÄ sommaren, redan nu Àr cylindrarna skitvarma. Finns dock en separat oljekyl som jag antar Àr till motoroljan.
Ventiljustering ser ut att göras pÄ samma sÀtt som pÄ mopederna, inga shims och annat fippel. Och inget behöver ju rivas för att komma Ät. VÀldigt praktiskt. PÄ Tigern Àr det ett tvÄdagarsjobb pÄ verkstaden för att justera ventilerna.
[bild]
Bra nÀr det Àr enklare att serva , vore roligt att se en i verkligheten. Kör frugans hoj med mittmonterade fotpinnar ibland men eftersom mina knÀn inte Àr sÄ bra funkar framflyttat bÀttre. Dock gÄr det bra pÄ Dominatorn som högre.MathiasS skrev:
Jajamen. Fattar inte hur oljan överlever pÄ sommaren, redan nu Àr cylindrarna skitvarma. Finns dock en separat oljekyl som jag antar Àr till motoroljan.
Ventiljustering ser ut att göras pÄ samma sÀtt som pÄ mopederna, inga shims och annat fippel. Och inget behöver ju rivas för att komma Ät. VÀldigt praktiskt. PÄ Tigern Àr det ett tvÄdagarsjobb pÄ verkstaden för att justera ventilerna.
[bild]
Rör du dig i Stockholm Àr du förstÄs vÀlkommen att ta en titt. Just fotpinnarnas position Àr vÀl en av de stora vattendelarna för denna modell - HD-Äkarna tycker cylindrarna Àr i vÀgen och tycker inte benen fÄr plats. Man kan ju bara lÀgga benen ovanpÄ ocksÄ (men satan i gatan om man krockar i den positionen, dÄ gÄr vÀl alla ben av)galento skrev:
HusÀgare
· en bit söder om smygehuk
· 432 inlĂ€gg
jag kan intyga att den Àr sjukt fet. bilderna gör den inte rÀttvisa. jag fick tillfÀlle att provsitta en i torsdags och den var vÀldigt trevlig, jag Àr dock lite skadad med att jag vill ha fram fötterna mer, men jag skulle nog kunna leva utan det med denna.MathiasS skrev:
F
fsn
Medlem
· VĂ€stra götaland
· 12 718 inlĂ€gg
fsn
Medlem
- VÀstra götaland
- 12 718 inlÀgg
Det enda fippliga med schims Àr att man skall ha just det schimset hemma eller vara beredd att slipa in ett. Har gjort det ett antal gÄnger pÄ min luftkylda Ducati⊠och pÄ Ducati sÄ Àr det som bekant justering med schims pÄ bÄde öppning och stÀngning. Har justerat pÄ Ducatis vattenkylda 4v topp med Ät bekanta och det Àr förvisso rÀtt nÀr nervsammanbrott men inte pga achimsen. Det Àr betydligt stabilare med schims Àn med skruvjuatering.MathiasS skrev:
[bild]
Har försökt ta bilder som gör den rĂ€ttvisa, men jag Ă€r inte fotograf nog till detâŠ.P Peter_Bromma skrev:
Allt Àr ju lÀtt nÀr man kan det, har aldrig gjort det förut och har ingen som kan visa + att ett misstag kan bli vÀldigt dyrt.F fsn skrev:Det enda fippliga med schims Àr att man skall ha just det schimset hemma eller vara beredd att slipa in ett. Har gjort det ett antal gÄnger pÄ min luftkylda Ducati⊠och pÄ Ducati sÄ Àr det som bekant justering med schims pÄ bÄde öppning och stÀngning. Har justerat pÄ Ducatis vattenkylda 4v topp med Ät bekanta och det Àr förvisso rÀtt nÀr nervsammanbrott men inte pga achimsen. Det Àr betydligt stabilare med schims Àn med skruvjuatering.
Om du vill att ser biffigare ut nÀr du fotar, sÄ fÄr du böja lite pÄ knÀna o fota frÄn typ en halvmeter eller lÀgre!MathiasS skrev:
Moppen jag köpte Àr utrustad med analog varvrÀknare som inte fungerade efter tidigare Àgare bytt tÀndsystem.
Visade sig att ett lock pÄ givaren saknades, den drivs av svÀnghjulets mutter som har ett litet fyrkantigt hÄl.
Locket skulle vara 18 mm, det bÀsta jag hittade var en gammal tvÀttpolett pÄ 19 mm.
Med en dĂ„res envishet slipade jag ner den till 18 mm sĂ„ den gick att knacka ner med god precision, och varvrĂ€knaren funkar đ
Visade sig att ett lock pÄ givaren saknades, den drivs av svÀnghjulets mutter som har ett litet fyrkantigt hÄl.
Locket skulle vara 18 mm, det bÀsta jag hittade var en gammal tvÀttpolett pÄ 19 mm.
Med en dĂ„res envishet slipade jag ner den till 18 mm sĂ„ den gick att knacka ner med god precision, och varvrĂ€knaren funkar đ
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· E
· 15 454 inlĂ€gg
Har motorcyklar motorstyrning med lambdasond? Jag vet att det Àr svÄrt att fÄ det att fungera, det blir ett baksug efter att avgasventilen stÀngt och röret pÄ en mc Àr för kort sÄ det drar in luft som sonden kÀnner och ger dÄ fel.
F
fsn
Medlem
· VĂ€stra götaland
· 12 718 inlĂ€gg
fsn
Medlem
- VÀstra götaland
- 12 718 inlÀgg
Ja, hojar har lambdaâŠ. Och katalysator.Fotografen skrev:
Hobbyelektriker
· E