32 289 läst ·
571 svar
32k läst
571 svar
Allt om motorcykeln
Amatör.F fsn skrev:Du är med största sannolikhet byxad att lösa det bättre än en genomsnittlig mekaniker på ackord. Jag har löst ventiljustering och kamremsbyten utan några bekymmer på både 2 och 4ventils topparna på Ducati. Det är 16 spel som skall schimsas in på en 4ventils V2. Att göra det själv är det enda som skiljer en från ekonomiskt självskadebeteende och önskan att man körde Honda…..
Bara 16!
Jag har 32! 😁
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alti skrev:
Det är nog mest en fördom.U Utsliten och utdömd skrev:
Jag har en B33 53.
Efter att ha inpulsköpt den och kört en sommar renoverade jag motorn och gladdes åt den primitiva konstruktionen. Förutom den delade vevaxeln som måste justeras i en svarv. Ett försiktigt slag med hammaren och kil och den blev sned.
Nöjde mig tillslut med en betydligt större tolerans än de 0,05mm som föraskrevs.
Med ny Mikuniförgasare blev den löjligt lättstartad vilket inte var fallet med det slitna orginalditot. Nya skruvar och muttrar lite överallt där de gamla var söndergängade med olika gängor.
BSA var så kluriga att de hade minns tre olika gängsysten varav ett var mm!
När den var klar körde jag över 1500 mil första sommaren och nästan lika mycket de två kommande. Så att den skulle vara olämplig som vardagsmc stämmer inte riktigt med min erfarenhet. Problemet är istället att de efter 70 år och åtskilliga ägare som gjort lika många nödreparationer med det som fanns hemma.
Jag bytte även ut den klart klena generatorn mot en växelströmmare som glatt försåg strålkastarens nya H4 och värmehandtagen med ström.
En ny elektronisk kondensator fixade tändningsproblemen.
Drevade även ner motorns varvtal från 19 till 24 kuggar på primärdrevet, vilket gav en betydligt lugnare körning på längre sträckor vilket var praktiskt när jag jobbpendlade med den dagligen.
Så, visst. En del orginalgrejor bör ersättas för problemfri körning men när det är gjort fungerar den snart 100åriga konstruktion utmärkt och kommer säkert överleva de flesta "morderna" hojar med hästlängder.
Har faktiskt kollat på nån gammelhoj igen , Matchless,en var nog den mest
lättstartade hoj man haft faktiskt med Lucasmagnet. Detta var ju en 350cc
så en 500cc vore trevligt. Sen är ju stånka härligt också 👍😀 Sen har ju de
gamla hojarna en charm som de nya inte har men det är ju en smaksak för
var och en. En bra grej är ju att man börjat ta fram elstarts satser som är
kanon för gubbar som en själv med artros i benen.
Men man behöver ju inte som fsn tycka det är bara skit om man inte gillar hojen ,
det visar bara vilken amatör man är. Man har ju hört en del gnällande både
på HD och engelska hojar genom åren och i många fall har inte personen
ifråga varken ägt eller kört märkena utan det enda som funnits är en stor
käft 😂😂😂😂
Huvudsaken är ju att vi alla hittar en hoj ( gärna flera 🙏🙏 ) att ha skoj med
oavsett fabrikat och cc .
lättstartade hoj man haft faktiskt med Lucasmagnet. Detta var ju en 350cc
så en 500cc vore trevligt. Sen är ju stånka härligt också 👍😀 Sen har ju de
gamla hojarna en charm som de nya inte har men det är ju en smaksak för
var och en. En bra grej är ju att man börjat ta fram elstarts satser som är
kanon för gubbar som en själv med artros i benen.
Men man behöver ju inte som fsn tycka det är bara skit om man inte gillar hojen ,
det visar bara vilken amatör man är. Man har ju hört en del gnällande både
på HD och engelska hojar genom åren och i många fall har inte personen
ifråga varken ägt eller kört märkena utan det enda som funnits är en stor
käft 😂😂😂😂
Huvudsaken är ju att vi alla hittar en hoj ( gärna flera 🙏🙏 ) att ha skoj med
oavsett fabrikat och cc .
Om jag tycker HD är skit så kan jag i praktiken köra vad fan som helst och komma undan med det......galento skrev:
Men jag kör en relativt lätt och agil luftkyld Ducati "nakenhoj" som fick två HellsAngels grabbar att be mig gasa lite mer vid rödljuset för dom älskade ljudet. Körde tidigare 916 och 748 och innan det ett par olika Hondor 600-900 och nån Yamaha. Jag har familjebekanta som kör HD och Japanska Customhojar som jag skruvar lite med ibland och som sagt, jag är inte överdrivet imponerad av HD även om jag kan köpa livsstilen, attityden och charmen.
Nejdå, det fina med moppen, oavsett varifrån den kommer, är ju det fria i att bara gasa på utan att behöva tänka så mycket på vad man gör. Inte en massa skyddskläder, det går aldrig speciellt fort osv osv. Bekymmersfritt tvåhjulsåka. +200kg mc kräver alltid lite eftertanke och fokus för att det ska bli bra….Alfredo skrev:
Jag kör hellre 50 knyck i foppatofflor och linne/kortbyxor på min riktiga hoj än på min kinamoppe som jag inte litar alls på...MathiasS skrev:
Riktig mc utan riktiga kläder….känns lite som att köra bil utan bälte, något är fel och man känner sig lite ”naken”. Det blir väldigt korta turer så för min del.Alfredo skrev:
