U
Låter ju som skit i munstycket, har du kört tanken tom något?

U Utsliten och utdömd skrev:
Låter ju som skit i munstycket, har du kört tanken tom något?
Den där moppen har gått tom flera gånger med dottern bakom styret så så kan det vara. Nu har jag ju sugit ut allt och har bara ny bensin och tanken ser ren och fin ut invändigt. Men det kan ju ha kommit skräp tidigare.

Tycker dock som du att det lutar åt skräp. Det känns ungefär som att den kör slut på soppan i flottörhuset sedan stannar den.

N
Om den inte varit igång på några år är väl risken stor att nålventilen kärvar. Eller att det har bildats avlagringar på den eller någon annan stans.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Den har rullat enstaka gånger senaste två åren och då gått sämre och sämre. Behöver städa bänken i garaget så att jag har någonstans att jobba med förgasarn.....

Har du provat med tanklocket av? Det kan vara stopp i lufthålet.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Har du provat med tanklocket av? Det kan vara stopp i lufthålet.
Jepp, ingen skillnad.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bara för att utesluta tanken och bränsletillförseln kan det vara idé att ha en separat bränsletillförsel och testa. En flaska med soppa och annan slang direkt till förgasaren.

Men, det låter som det du redan är inne på att det är förgasaren.

Bart Bart skrev:
Bara för att utesluta tanken och bränsletillförseln kan det vara idé att ha en separat bränsletillförsel och testa. En flaska med soppa och annan slang direkt till förgasaren.

Men, det låter som det du redan är inne på att det är förgasaren.
Jag har kört med vakumventil/beänslekran ansluten till insuget (för vakuum) men låtit det rinna till en flaska istället för till förgasaren, så jag vet att tank och vakumventil är ok och att det flödar fram till förgasaren.

Då kör vi!

En isärplockad förgasare placerad på en arbetsbänk i ett garage eller verkstad, omgiven av förvaringslådor och rengöringsprodukter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det mesta isär, inget uppenbart fel.

Isärtagna motordelar på en arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Nu funkar det. Dubbelfel tror jag:

1. smuts i lågfartsmunstycket, i övrigt väldigt rent i förgasaren
  2. Hävarmen som verkar på accelerationspumpen (en vipparm somsitter utvändigt mellan gasspjäll och pump, se film) hade kärvat fast.
Båda dessa fel borde ge samma symptom, samma som jag haft problem med.

Motorn har nu också en förhöjd tomgång vid kallstart vilket indikerar att autochoken fungerar igen.

Trots att detta är en kinamoppe så sitter det faktiskt en Dellorto-förgasare på denna, det fövånade lite.

• Gilla
  • Älska
BjörnKraft och 9 till
  • Laddar…
Jag hade ju en tanke om att en lyft skulle fungera som arbetsbord också - det verkar vara rätt tänkt. För tillfället den planaste ytan jag har. Arbetsbord med träskivor fixerade med tvingar på en lyft i ett garage, omgiven av verktyg och en skoter.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
En man på motorcykel i tävlingsdress, omgiven av folk och skyltar. En blå uppblåsbar båge i bakgrunden.
Skapa konto
Cykelparad med åskådare bakom kravallstaket, flera motorcyklar och människor samlade på en gatufestival i dagsljus.
Skapa konto

En person i röd dräkt sprutar champagne på en scen under ett Red Bull-evenemang, omgiven av publik och fotografer.
Skapa konto

När man inte tar med sig hojen på semestern får man njuta på annat vis.

Fick iallafall se en svensk spruta lite skumpa

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
2000 mil senare är det dags för lite service. Inte gratis men på 4 säsonger har jag ju inte gjort annat än tippat i ny olja och filter, så det är väl ok.

Ny kedja DID 525VX3, 1100kr (den gamla var sopslut nu efter 2000mil, blev bara lääängre efter justering i somras).
Nya drev JT, 600kr
Nya bromsbelägg, Brembo, 1900kr
Kedjeverktyg Kellermann, 1000kr.

Motorcykel på en lyft i garage för service med ny kedja och bromsbelägg, verktyg och annan utrustning syns i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
galento och 6 till
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
2000 mil senare är det dags för lite service. Inte gratis men på 4 säsonger har jag ju inte gjort annat än tippat i ny olja och filter, så det är väl ok.

Ny kedja DID 525VX3, 1100kr (den gamla var sopslut nu efter 2000mil, blev bara lääängre efter justering i somras).
Nya drev JT, 600kr
Nya bromsbelägg, Brembo, 1900kr
Kedjeverktyg Kellermann, 1000kr.

[bild]
Det var väl inte så jävla farligt. Prova att serva en 4-ventils Ducati hos auktoriserad verkstad….det är definitionen på dyrt.

• Ledsen
Peter_Bromma
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det var väl inte så jävla farligt. Prova att serva en 4-ventils Ducati hos auktoriserad verkstad….det är definitionen på dyrt.
Ah, jag har priser från märkesverkstan i storstan också, materialet är då ungefär 30% dyrare än när jag köper själv och betalar frakt.

Det dyra var där 2000mil servicen (ex slitdelar och montering av detta) som uppgår till 11000kr pga mycket arbete kopplat till ventiljustering (mycket att demontera).

Nu blir det så att jag byter slitagedelarna och olja själv och hittar en mindre lokal verkstad som gör endast ventilfipplet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.