galento galento skrev:
Skulle nog tagit Roctane utan kåpa och 10" skärm , har aldrig
gillat kåpor , infoskärm , stereo och liknande.
Har svårt att bestämma mig. Den enkla avskalade Roctane lockar, men Baggern är fet och kåpa är rätt skönt om man ska köra lite fortare. Tröttnar rätt fort på att ha vinden rakt i kroppen över 100....
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Gött att ha lite olika typer av hoj att välja på 😀
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Inte MC, även om de flesta nog är att räkna som MC.
Men vi är några dårar som firar av året med en runda på moppen 🙂
Grupp av människor och mopeder samlade vid en snötäckt väg. Deltagare utrustade med hjälmar förbereder sig för en runda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Kontoristen7 och 10 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Gött att ha lite olika typer av hoj att välja på 😀
ja det bästa vore ju att ha råd med en av varje så man bara kan ta den man känner för på morgonen.....men då behöver jag lägga av med det jag gör nu och börja sälja knark eller nått istället.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Ja man får vara glad för det man har .
Antar att DBS,n i förgrunden är din Isakare 👍 ja det gjorde ju ingenting om det stod en moppe på logen 😀
 
En sån här moppe skulle jag vilja ha någon gång....

Orange moped parkerad på landsväg med grönt fält i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Har svårt att bestämma mig. Den enkla avskalade Roctane lockar, men Baggern är fet och kåpa är rätt skönt om man ska köra lite fortare. Tröttnar rätt fort på att ha vinden rakt i kroppen över 100....
Har du inte den körningen i andra hojar? Oförklarligt hur du ens kan överväga den jävla kåpan.

Edit….. Skriver detta från det nya året…. Sittande på en bög-gata i Asien med ABBA skränande i högtalarna och väntar på en busgrogg.
 
Redigerat:
  • Haha
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
ja det bästa vore ju att ha råd med en av varje så man bara kan ta den man känner för på morgonen.....men då behöver jag lägga av med det jag gör nu och börja sälja knark eller nått istället.
https://www.instagram.com/reel/DSbLoeAkRTI/?igsh=OTRmamZkbXRjMXcz

Om ni inte orkar kolla.. 7 st ska du ha i garaget, så det är bara börja med knarket, eller avveckla någon annan kostnad
 
Smaken är ju olika som tur är. Drygt 100 kg för mycket är inget som jag skulle överväga att köpa. Jag har åkt HD Road King runt halva USA för drygt 20 år sedan. 385 kg och troligen knappt 90 hk med original trim fungerade bra med långa dagspass på raka fina motorvägar. Road King gör verkligen skäl för namnet. Vi körde 350 mil på fyra dagar med 95 mil på en dag som mest. Motorn är gummiupphängd och vibrerar rejält men inga vibrationer når de åkande. När vi kom till Klippiga Bergen träffade vi några gånger på grupper med smidigare hojar och då saknade jag min gamla BMW R1100RS som har tjänstevikten 239 kg.

BMW boxer har vibrationer som entusiasterna påstår sig uppskatta. Efter 50-60 mil på en dag är man dock helt slut av de mysiga vibrationerna. Idag kan man köpa en äldre Guldvinge eller BMW för småpengar. Försäkringen är nästan gratis på äldre hojar med en äldre ägare.
 
T TommyC skrev:
Smaken är ju olika som tur är. Drygt 100 kg för mycket är inget som jag skulle överväga att köpa. Jag har åkt HD Road King runt halva USA för drygt 20 år sedan. 385 kg och troligen knappt 90 hk med original trim fungerade bra med långa dagspass på raka fina motorvägar. Road King gör verkligen skäl för namnet. Vi körde 350 mil på fyra dagar med 95 mil på en dag som mest. Motorn är gummiupphängd och vibrerar rejält men inga vibrationer når de åkande. När vi kom till Klippiga Bergen träffade vi några gånger på grupper med smidigare hojar och då saknade jag min gamla BMW R1100RS som har tjänstevikten 239 kg.

BMW boxer har vibrationer som entusiasterna påstår sig uppskatta. Efter 50-60 mil på en dag är man dock helt slut av de mysiga vibrationerna. Idag kan man köpa en äldre Guldvinge eller BMW för småpengar. Försäkringen är nästan gratis på äldre hojar med en äldre ägare.
Jag har kört 120mil på en dag med en R9T scrambler. Boxern är då inte bättre än en vanlig paralelltwin på långkörning. Tycker mest den är bra på att paja ventilkåpor när folk glömt fälla ut stödet 😉
 
F fsn skrev:
Har du inte den körningen i andra hojar? Oförklarligt hur du ens kan överväga den jävla kåpan.

Edit….. Skriver detta från det nya året…. Sittande på en bög-gata i Asien med ABBA skränande i högtalarna och väntar på en busgrogg.
Just nu har jag bara Tigern och den verkar bli kvar. R18 är inte som något annat jag testat, mest pga motorn, stor volym och vevaxel på längden är väldigt speciellt. Är inte så intresserad av att köra fortare än jag redan gör med tigern så då faller många maskiner bort. Min första plan var en bobber på en r18, men jag vill inte ha krom så då får man konvertera en Roctane (dyrt) eller vänta på att 2024orna faller i pris. Vi får se hur det känns till våren..
 
Har inte fått mycket gjort idag men en sak kom på plats iallafall: MC-lyften köptes utan framhjulshållare eftersom de luftdrivna varianterna som fanns till var omotiverat dyra, så nu har jag monterat en enklare variant som Nimalift också rekommenderade.

Har anpassat montaget så att den kan flyttas mellan två lägen:

MC-lyft med en Acebike Steadystand Multi Fixed framhjulshållare monterad. Verktyg och arbetsmaterial syns på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MC-lyft med framhjulshållare av märket Acebike monterad på arbetsbänk, omgiven av verktyg som skruvdragare och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I läge två kör jag med nuvarande hoj upp bakhjul på lyftbordet och framhjul in i hållaren samtidigt, i läge 1 blir det en sak i taget.

Acebike Steadystand Multi Fixed heter produkten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
[länk]

Om ni inte orkar kolla.. 7 st ska du ha i garaget, så det är bara börja med knarket, eller avveckla någon annan kostnad
Jag har också räknat till sju en gång, det är en bra siffra…..men tre och en moppe känns lite mer realistiskt. En daily driver, en för soliga söndagar, en scooter och sedan en moppe…
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har också räknat till sju en gång, det är en bra siffra…..men tre och en moppe känns lite mer realistiskt. En daily driver, en för soliga söndagar, en scooter och sedan en moppe…
Håller med. Någon av killarna sa även, om du är gift, 3... ligger väl en del i det.

Jag har bara en så länge, men annars siktar jag på en för lång körning, en för söndagar etc och ev ngt till lite mer offroad. Så kombinera det med din lista så blir det ju några till. Sen blir det 125a till våren för sonen och lite senare moppe till dottern. Så garaget börjar bli trångt
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
galento
P Peter_Bromma skrev:
Håller med. Någon av killarna sa även, om du är gift, 3... ligger väl en del i det.
Hmm , är det nåt jag inte gillar med mc åkning så är det att ha nån bakpå. Så det
är bättre att fruntimmren kör hoj själv , tycker det blir mycket trevligare åkturer.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.