galento
F fsn skrev:
Om jag tycker HD är skit så kan jag i praktiken köra vad fan som helst och komma undan med det......

Men jag kör en relativt lätt och agil luftkyld Ducati "nakenhoj" som fick två HellsAngels grabbar att be mig gasa lite mer vid rödljuset för dom älskade ljudet. Körde tidigare 916 och 748 och innan det ett par olika Hondor 600-900 och nån Yamaha. Jag har familjebekanta som kör HD och Japanska Customhojar som jag skruvar lite med ibland och som sagt, jag är inte överdrivet imponerad av HD även om jag kan köpa livsstilen, attityden och charmen.
Kan förstå att HA gubbarna ville höra ljudet för det gillar jag också även om sporthoj inte passar mej. Har aldrig kört en Ducati men får jag chansen kommer jag göra det.
 
galento
MathiasS MathiasS skrev:
Man ska ju köra det som är kul att köra så enkelt är det. För mig är det ibland en kinamoped och ibland är det en adventure....eller något annat....
Ja det tycker jag också , tvåtakt gillar man också 👍
 
Nu är det nog game over för i år tror jag…

Har de senaste veckorna väntat på delar och sedan bytt kedja och drev. Efter 2000mil var kedjan sop-slut.

Nu blev det nya drev från JT och DID-kedja.

Motorcykeldäck med nytt JT-drev monterat. Finns i en verkstadsmiljö med verktyg och en pall i bakgrunden. Bridgestone Battlax Adventure däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorcykelkedja och drevpaket från DID 525VX3, placerade på ett bord, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyften är ju som vanligt mysig när man håller på…
Motorcykel på lyft i garage med verktyg och produkter, omgiven av kartonger och rengöringsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motorcykel på lyft med ny kedja och drev, verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorcykel med nytt kedje- och drevsystem på en upplyft plats, omgiven av verktyg och rengöringsspray.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske går det att hitta några dagar med torra vägar fortfarande men även idag med 5 plus var det isfläckar nu på eftermiddagen…

Siktar fortfarande på att köra minst en gång varje månad. Det gick 2025 och borde gå även 2026…

Stor närbild på Triumph Tiger-motorcykels instrumentpanel med nollhastighet och varning för låg temperatur. Bakgrunden visar en solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Peter_Bromma och 9 till
  • Laddar…
galento
Rent och fint i garaget 👍 kom en sporthoj förbi här i fredags . Var hos en bekant som renoverar en Hva 250 cross och en BSA backracer och mätte höjden på lyftbordet från golvet . I nedersta läget med pinnen i hålen var det 46cm sen ett lite högre läge också.

Verktygsboden kunde inte svara på detta.
 
galento galento skrev:
Rent och fint i garaget 👍 kom en sporthoj förbi här i fredags . Var hos en bekant som renoverar en Hva 250 cross och en BSA backracer och mätte höjden på lyftbordet från golvet . I nedersta läget med pinnen i hålen var det 46cm sen ett lite högre läge också.

Verktygsboden kunde inte svara på detta.
Drömmer om att få tid att måla väggar och golv i garaget, det skulle vara trevligt.....
 
galento
Ska ta en funderare på om det går att få in en mclyft på nåt ställe , vore ju bra
att få upp arbetshöjden lite.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Om hojen har tyngpunken under motorn så skulle det nog fungera att lyfta där med en bra verkstadsdomkraft och staga upp med spännband fram och bak till stabila krokar i taket.
 
Hänga i styre, gaffelkrona, fotpinnar etc brukar funka bra lite beroende på vad man ska göra
 
T TommyC skrev:
Om hojen har tyngpunken under motorn
Tyngdpunkt under motorn? Det måste vara lite udda?

Edit: Stavar som en kratta...
 
Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
I horisontalplanet d v s att du kan lyfta under motorn utan att hojen tippar framåt eller bakåt. Är det tydligt nog?
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
galento
T TommyC skrev:
Om hojen har tyngpunken under motorn så skulle det nog fungera att lyfta där med en bra verkstadsdomkraft och staga upp med spännband fram och bak till stabila krokar i taket.
Har använt en enklare typ av lyft och även pallat upp när man lyft med domkraft men ett lyftbord vore fint. Är nog lite osäker på att ha krokar i taket , om taket är nog starkt.
 
galento galento skrev:
Man har ett flertal gånger sett rådjur och älgar som vänt och sprungit
in i skogen igen när vi kommit på mc . Snyggt system 👍
 
  • Haha
galento
  • Laddar…
Bytte åt mig en gammal Suzuki Maruder . Min första cykel med detta stuk.
Svart Suzuki Marauder motorcykel parkerad på snötäckt mark, bredvid en grön soptunna och med hangar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har haft isär förgasarna och rengjort så nu funkar den.

Utöver den finns en zx10 från -89

//Mathias
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Jag är påväg att komplettera vardagshojen med något cruiser-aktigt. Försöker bestämma mig för om det är en R18 Bagger

Svart motorcykel med vindruta och högt styre, BMW-emblem och 1800cc-märke synliga, parkerad mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eller en R18 Roctane. Iprincip identiska sånär som på kåpan och 10" skärmen i kåpan.

Svart och grå motorcykel av märket BMW, parkerad inomhus på en matta. Sidoväskor är monterade, och den har ett klassiskt cruiser-utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


....eller bygga en bobber av bolt-on-delar:

Svart motorcykel BMW R18 med 1800cc-motor och quiltad sadel, fotograferad i soligt väder på asfalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredrik-G och 5 till
  • Laddar…
galento
Skulle nog tagit Roctane utan kåpa och 10" skärm , har aldrig
gillat kåpor , infoskärm , stereo och liknande.
 
  • Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.