32 289 läst ·
571 svar
32k läst
571 svar
Allt om motorcykeln
F fsn skrev:
Som jag sa…. Semester-mode.MathiasS skrev:
Näe det är tvärtom. När man startar så börjar den värma upp något i själva choken som expanderar och skjuter ut nålen som då täpper för en extra kanal för bränslet att ta sig in.
Hittade just en guide. Verkar rimligt att skaffa en ny choke. Jag mäter 6kohm på något som borde ha 5-10ohms motstånd och utsticket är för stort för 20grader.
[länk]
Det som är lite irriterande här är att köpenscooter.nu är så jävla dåliga på reservdelar. Fånigt dyrt på delar de har och i detta fall tyckte de jag skulle köpa en hel förgasare för 1600 kr, istället för att bara byta det som är trasigt som är allmänt tillgängligt som en universaldel (den choke som behöver bytas är alltså inte märkesspecifik i detta fall, ändå har de den inte som reservdel). Usch.
Blev en beställning på twostroke.se istället.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 954 inlägg
Som grädde på moset drar dom in kopplingen för att dom ligger i fel växel och tippar kull.Isakare skrev:
Ja, det är bedrövligt, går inte att hitta nåt över disk. Vi köper mest (eller sonen då) moppedelar från RacingPlanet som återförsäljare, det blir bra mycket billigare.MathiasS skrev:
Det som är lite irriterande här är att köpenscooter.nu är så jävla dåliga på reservdelar. Fånigt dyrt på delar de har och i detta fall tyckte de jag skulle köpa en hel förgasare för 1600 kr, istället för att bara byta det som är trasigt som är allmänt tillgängligt som en universaldel (den choke som behöver bytas är alltså inte märkesspecifik i detta fall, ändå har de den inte som reservdel). Usch.
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 402 inlägg
de finns på youtube medgalento skrev:
https://www.youtube.com/@kanyarfoto/
stelvio passet är det de filmar i.
https://www.instagram.com/p/DKxRwZ-sZcV/galento skrev:
Man förvånas över att folk ger sig ut och kör med så dåliga grundkunskaper. Det är ju rätt basic saker man inte har en aning om.....
Jobbar med moppen som inte rullat på ett par år. Nytt batteri då det gamla inte gick att ladda. Ny automatchoke då det verkade som att den gamla inte fungerade OCH den hade inte rätt resistans eller utstick i kallt läge. Men, detta avhjälpte inte problemen.
Motorn startar men stannar vid minsta gaspådrag. Det tolkar jag som att den går magert.
Om nu inte choken var problemet, eller det enda problemet iaf, så tänker jag att nästa steg är en mer ordentlig koll efter trasiga slangar och jag funderar också över lambdasonden, om den inte är rätt så går det ju inte heller.
Jag kan också ta loss förgasaren och rengöra helt, men jag undrar om det verkligen är nästa steg?
Motorn startar men stannar vid minsta gaspådrag. Det tolkar jag som att den går magert.
Om nu inte choken var problemet, eller det enda problemet iaf, så tänker jag att nästa steg är en mer ordentlig koll efter trasiga slangar och jag funderar också över lambdasonden, om den inte är rätt så går det ju inte heller.
Jag kan också ta loss förgasaren och rengöra helt, men jag undrar om det verkligen är nästa steg?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 765 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 765 inlägg
Kolla om automatchoken behöver justeras, har själv råkat ut för att det behövdes.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-grabbens-moppe.489762/post-5260044
https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-grabbens-moppe.489762/post-5260044
jag tror jag har ett bränsleproblem. Har verifierat att vakumventilen/bränsletanken fungerar så förgasaren får bränsle, men ändå stannar motorn efter 20-25sekunder. Startar ok men stannar efter en stund och stannar direkt när jag vrider på gasen. När den stannat går det inte att starta direkt.
slangklämman på insugsröret mellan motor och förgasare var inte åtdragen ordentligt så där kan det ha dragit tjuvluft.
Tror det är dags att ge sig på förgasaren.
slangklämman på insugsröret mellan motor och förgasare var inte åtdragen ordentligt så där kan det ha dragit tjuvluft.
Tror det är dags att ge sig på förgasaren.