F
F fsn skrev:
Är kanske semesterkoman som talar men…. Den skall väl vara utskjuten i tumstemp och dras in när den blir varm?
MathiasS MathiasS skrev:
Näe det är tvärtom. När man startar så börjar den värma upp något i själva choken som expanderar och skjuter ut nålen som då täpper för en extra kanal för bränslet att ta sig in.

Hittade just en guide. Verkar rimligt att skaffa en ny choke. Jag mäter 6kohm på något som borde ha 5-10ohms motstånd och utsticket är för stort för 20grader.

[länk]
Som jag sa…. Semester-mode.

Det som är lite irriterande här är att köpenscooter.nu är så jävla dåliga på reservdelar. Fånigt dyrt på delar de har och i detta fall tyckte de jag skulle köpa en hel förgasare för 1600 kr, istället för att bara byta det som är trasigt som är allmänt tillgängligt som en universaldel (den choke som behöver bytas är alltså inte märkesspecifik i detta fall, ändå har de den inte som reservdel). Usch.

Blev en beställning på twostroke.se istället.

Isakare Isakare skrev:
Dök upp en film på Facebook från typ Alperna, nån som filmar i kurvor på serpentinvägar, och motorcyklar som ramlar omkull.
Många som gör samma fel, de saktar in för mycket, har fel spårval och välter.
styrfart är ju nått väldigt viktigt på 2 hjul.

Edit: kanyarfoto hette han tydligen på Instagram.
Som grädde på moset drar dom in kopplingen för att dom ligger i fel växel och tippar kull.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Det som är lite irriterande här är att köpenscooter.nu är så jävla dåliga på reservdelar. Fånigt dyrt på delar de har och i detta fall tyckte de jag skulle köpa en hel förgasare för 1600 kr, istället för att bara byta det som är trasigt som är allmänt tillgängligt som en universaldel (den choke som behöver bytas är alltså inte märkesspecifik i detta fall, ändå har de den inte som reservdel). Usch.

Blev en beställning på twostroke.se istället.
Ja, det är bedrövligt, går inte att hitta nåt över disk. Vi köper mest (eller sonen då) moppedelar från RacingPlanet som återförsäljare, det blir bra mycket billigare.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
galento
Rabbithole Rabbithole skrev:
Som grädde på moset drar dom in kopplingen för att dom ligger i fel växel och tippar kull.
Finns det nån länk för oss som inte har sociala medier ?

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento galento skrev:
Finns det nån länk för oss som inte har sociala medier ?
https://www.instagram.com/p/DKxRwZ-sZcV/

Man förvånas över att folk ger sig ut och kör med så dåliga grundkunskaper. Det är ju rätt basic saker man inte har en aning om.....

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Jobbar med moppen som inte rullat på ett par år. Nytt batteri då det gamla inte gick att ladda. Ny automatchoke då det verkade som att den gamla inte fungerade OCH den hade inte rätt resistans eller utstick i kallt läge. Men, detta avhjälpte inte problemen.

Motorn startar men stannar vid minsta gaspådrag. Det tolkar jag som att den går magert.

Om nu inte choken var problemet, eller det enda problemet iaf, så tänker jag att nästa steg är en mer ordentlig koll efter trasiga slangar och jag funderar också över lambdasonden, om den inte är rätt så går det ju inte heller.

Jag kan också ta loss förgasaren och rengöra helt, men jag undrar om det verkligen är nästa steg?

Svart moped på en lyftplattform i ett garage, omgiven av verktyg, sprayburk och nytt batteri, redo för reparation och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MathiasS MathiasS skrev:
men jag undrar om det verkligen är nästa steg?
Har du ny och garanterat vattenfri bensin?

Alfredo Alfredo skrev:
Har du ny och garanterat vattenfri bensin?
Jepp, sög ut det gamla och tankade ny 98 oktan.

MathiasS MathiasS skrev:
Jepp, sög ut det gamla och tankade ny 98 oktan.
Då skulle jag nog satsa på på en total förgasarrengöring. Går väl rätt enkelt på en sån där?

Alfredo Alfredo skrev:
Då skulle jag nog satsa på på en total förgasarrengöring. Går väl rätt enkelt på en sån där?
Vet ej, antar att det inte är knepigare än på 125cc gokarten jag hade förut, där var det inte svårt.

B breakman skrev:
Kolla om automatchoken behöver justeras, har själv råkat ut för att det behövdes.
[länk]
Jag har bytt till en ny och denna variant verkar inte gå att justera. Dock är ju mitt problem det omvända, jag skulle behöva mer sås vid start tror jag.

jag tror jag har ett bränsleproblem. Har verifierat att vakumventilen/bränsletanken fungerar så förgasaren får bränsle, men ändå stannar motorn efter 20-25sekunder. Startar ok men stannar efter en stund och stannar direkt när jag vrider på gasen. När den stannat går det inte att starta direkt.

slangklämman på insugsröret mellan motor och förgasare var inte åtdragen ordentligt så där kan det ha dragit tjuvluft.

Tror det är dags att ge sig på förgasaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.