Skifta riktning det är ju enkelt gjort som test om det nu inte finns pil som visar. Den enkla kugghjulspumpen ger inget om den går baklänges. Samma med avlastningsventilen på blocket drar den inte så byggs inget tryck även om motorn går rätt.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
ClasseClas
Precis. Det är ju bara att byta plats på L1 och L2 eller någon annan permutation.
 
ClasseClas
MathiasS MathiasS skrev:
Det är här problemet ligger tror jag. Det är två kolvar och systemet ska avlufta sig självt genom att man kör upp och ner fyra gånger, men lyften rör sig inte och ingen olja lämnar tanken.
Under avdelningen idiotfel kan du fundera på om du har några plastpluggar kvar i hydrualslangarna. I all vänlighet.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Under avdelningen idiotfel kan du fundera på om du har några plastpluggar kvar i hydrualslangarna. I all vänlighet.
Den kan jag iaf avfärda. Alla var av skruvtyp så det går inte att montera med dessa kvar…:)
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Skifta riktning det är ju enkelt gjort som test om det nu inte finns pil som visar. Den enkla kugghjulspumpen ger inget om den går baklänges. Samma med avlastningsventilen på blocket drar den inte så byggs inget tryck även om motorn går rätt.
….men nu har jag ju verifierat att MIN del av installlationen har faserna rätt. Sladden från kontrollenheten är uppmärkt L1/L2/L3 och dessa ligger då i rätt följd. Har detta invärtes kopplats fel från fabrik vet jag inte det.

Vad menar du med ”pil”? Det finns en rotationspil på motorkroppen men det hjälper mig inte eftersom det inte finns någon fläkt på elmotorn.

avlastningsventilen uppfattar jag sitta i oljetanken, så den kommer jag inte åt. Däremot finns det en nödsänkningsventil som jag funderar på om man kan använda för att avlasta systemet tills pumpen primats.
 
MathiasS MathiasS skrev:
….men nu har jag ju verifierat att MIN del av installlationen har faserna rätt. Sladden från kontrollenheten är uppmärkt L1/L2/L3 och dessa ligger då i rätt följd. Har detta invärtes kopplats fel från fabrik vet jag inte det.

Vad menar du med ”pil”? Det finns en rotationspil på motorkroppen men det hjälper mig inte eftersom det inte finns någon fläkt på elmotorn.

avlastningsventilen uppfattar jag sitta i oljetanken, så den kommer jag inte åt. Däremot finns det en nödsänkningsventil som jag funderar på om man kan använda för att avlasta systemet tills pumpen primats.
Med pil menar jag bara det som brukar finnas för att visa rätt rotationsriktning i många fall med motor, fläkt, pump osv men har du ingenstans att se så inget mer med det då.
 
GK100 GK100 skrev:
Med pil menar jag bara det som brukar finnas för att visa rätt rotationsriktning i många fall med motor, fläkt, pump osv men har du ingenstans att se så inget mer med det då.
Ok.

Näe det finns som sagt en pil men man har ingen nytta av den....

Men, jag borde kanske lägga om faserna bara för att testa. Det "borde" som sagt vara ofarligt.
 
Fel fasföljd på lyften.

Lyftanordning utan smörjnipplar i garage med motorcykel bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag bara komma på ett sätt att smörja alla axlar eftersom det saknas smörjnipplar….
 
  • Gilla
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
Detta blir ju skitbra! En liten pall på hjul så kan jag sitta ner och byta olja och serva kedjan imorgon….

En motorcykel står på en höj- och sänkbar lyft i ett garage, redo för oljebyte och kedjeservice. En skoter syns också till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare och 8 till
  • Laddar…
galento
Ser kanon ut Mathias , skulle behöva en lätt flyttbar när den inte används 🤔,
det lutar åt två byten av bakdäck framöver vintern bl.a.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ja den där är inte lätt flyttbar, nu är den dessutom bultad i golvet. Men det finns ju andra bord som har hjul, men att få upp dem på väggen när de inte används tror jag är svårt ändå.
 
En automatchoke där pinnen är utskjuten i rumstemperatur måste väl vara trasig? Har en moppe som beter sig som om choken inte fungerar - för vid minsta gaspådrag på tomgång när den är kall och är lite svårstartad.

Automatchoke med utskjuten pinne på ett skrivbord, bredvid ett tangentbord, del av mopedens startproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Automatchoke med utskjuten pinne på ett träbord, förbunden med två kablar, potentiellt trasig enligt inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
En automatchoke där pinnen är utskjuten i rumstemperatur måste väl vara trasig? Har en moppe som beter sig som om choken inte fungerar - för vid minsta gaspådrag på tomgång när den är kall och är lite svårstartad.

[bild][bild]
Är kanske semesterkoman som talar men…. Den skall väl vara utskjuten i tumstemp och dras in när den blir varm?
 
F fsn skrev:
Är kanske semesterkoman som talar men…. Den skall väl vara utskjuten i tumstemp och dras in när den blir varm?
Näe det är tvärtom. När man startar så börjar den värma upp något i själva choken som expanderar och skjuter ut nålen som då täpper för en extra kanal för bränslet att ta sig in.

Hittade just en guide. Verkar rimligt att skaffa en ny choke. Jag mäter 6kohm på något som borde ha 5-10ohms motstånd och utsticket är för stort för 20grader.

https://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=26461
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
Dök upp en film på Facebook från typ Alperna, nån som filmar i kurvor på serpentinvägar, och motorcyklar som ramlar omkull.
Många som gör samma fel, de saktar in för mycket, har fel spårval och välter.
styrfart är ju nått väldigt viktigt på 2 hjul.

Edit: kanyarfoto hette han tydligen på Instagram.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.