J
MathiasS MathiasS skrev:
Tycker det verkar som att ingen av er hänger med. Det senaste modet på sportsidan är att både röven, knät, armbågen och lite av hjälmen ska ta i marken när man gör nedlägg i kurvorna.
Minns hur stolt jag var när jag äntligen fick lite skrapmärken på knäpuckarna, tills ett par kompisar ett par år senare började slita på armbågarna...

• Motorcyklist i kurva på bana iförd svarta och vita skyddskläder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
MathiasS och 2 till
  • Laddar…
galento
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tänker lite att man inte köper en cruiser för att maxa nedlägg i varje kurva. Det finns det ju andra maskiner till, så är det verkligen ett problem.
Nä då är det nog andra hojar som gäller 😎😎

J JeLö skrev:
Blir ändå väldigt fel i mitt huvud att motluta 😅
Du gör det antagligen redan på grus...

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J
T Troberg skrev:
Du gör det antagligen redan på grus...
Absolut! Annan körteknik där.
Men tanken att göra det på asfalt med glidare känns fel.
I och för sig enda hojtypen jag inte testat, då den aldrig har lockat innan. Men nyfikenheten på en sån har ökat de senaste åren så får väl se till att testa en snart. Och se hur fel det blir 😅

J JeLö skrev:
Absolut! Annan körteknik där.
Men tanken att göra det på asfalt med glidare känns fel.
I och för sig enda hojtypen jag inte testat, då den aldrig har lockat innan. Men nyfikenheten på en sån har ökat de senaste åren så får väl se till att testa en snart. Och se hur fel det blir 😅
I och med att man inte pushar gränser på samma sätt så spelar det ingen större roll. På min hoj, när jag njuter av utsikten och åkturen, så är "inte skrapa i crashbaren" viktigare än "marginellt mer grepp".

De har också en plattare däckprofil än en sporthoj, vilket gör att lutning är mindre viktig.

• Gilla
JeLö
  • Laddar…
Svänga gör man med styret

Flytta tyngdpunkten gör man för att inte ramla i kull. Sen måste man flytta tyngdpunkten innan man styr och det är det vi kallar motstyrning.

Enklaste sättet att tänka tycker jag är att trycka ner det handtaget man vill ska falla in.

Jag skrev väl här om en Hayabusa som gått 40.000 mil ??
Idag dök det upp en nyare Yamaha, typ äventyrshoj (som jag kallar det) som gått 27.000 mil, men miltalet var inte det mest uppseendeväckande, utan att den hade fått oljan bytt 45 gånger.
Låter lite ofta, men kanske bra när kopplingen går i samma olja ??

Isakare Isakare skrev:
Jag skrev väl här om en Hayabusa som gått 40.000 mil ??
Idag dök det upp en nyare Yamaha, typ äventyrshoj (som jag kallar det) som gått 27.000 mil, men miltalet var inte det mest uppseendeväckande, utan att den hade fått oljan bytt 45 gånger.
Låter lite ofta, men kanske bra när kopplingen går i samma olja ??
600mil oljeservice är väl lite väl kort för en resehoj, men det händer på t.ex. lätta offroad hojar

Bart Bart skrev:
Motlut eller aphäng

Motstyrning
Japp, båda videorna är mycket bra.

Antiklimax. Har äntligen fått en timme över för att koppla in lyften…..men den fan rör sig inte en mm.

Fasföljden borde vara rätt (har den uppmärkt i alla centraler) och slangarna är anslutna enligt anvisning. Vad annars som kan vara fel kan jag inte komma på….

Röd elskåp med knappar på toppen, kablar och kopplingar inuti. Bredvid står en oljekanna med tratt. Framför lyftkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ClasseClas
MathiasS MathiasS skrev:
Antiklimax. Har äntligen fått en timme över för att koppla in lyften…..men den fan rör sig inte en mm.

Fasföljden borde vara rätt (har den uppmärkt i alla centraler) och slangarna är anslutna enligt anvisning. Vad annars som kan vara fel kan jag inte komma på….

[bild]
Har el läst ngn manual men kolla nödstoppet så det inte är intryckt. Kanske måste den nollas i nedersta läget så den får rätt startpunkt?

Mät så du har spänning i kopplingsboxen också.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Har el läst ngn manual men kolla nödstoppet så det inte är intryckt. Kanske måste den nollas i nedersta läget så den får rätt startpunkt?

Mät så du har spänning i kopplingsboxen också.
har just rekvirerat en fluke som kan indikera fasföljd, börjar där... motorn går ju, så spänning finns.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
ClasseClas
MathiasS MathiasS skrev:
har just rekvirerat en fluke som kan indikera fasföljd, börjar där... motorn går ju, så spänning finns.
Låter vettigt. Är det en eller flera hydrualkolvar på din lyft? Hur luftar du systemet? Via pumpen?

Redigerat:
ClasseClas ClasseClas skrev:
Låter vettigt. Är det en eller flera hydrualkolvar på din lyft? Hur luftar du systemet? Via pumpen?
Det är här problemet ligger tror jag. Det är två kolvar och systemet ska avlufta sig självt genom att man kör upp och ner fyra gånger, men lyften rör sig inte och ingen olja lämnar tanken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.