32 292 läst ·
571 svar
32k läst
571 svar
Allt om motorcykeln
För mig är det snarare att man aldrig tar närmaste vägen hem. Det finns jus så fina kurviga omvägar man kan ta...Rabbithole skrev:
Fotpinnarna är lugnt, de är ju ledade. Att skrapa i kraschbågen, däremot, det är scary. Det är anledningen till att jag numera motlutar med kroppen i kurvor, för att jag ska ha utrymme att räta upp hojen lite om kraschbågen skrapar i.Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 956 inlägg
Om man hänger in rumpan lite behöver inte hojen lutas lika mycket.T Troberg skrev:För mig är det snarare att man aldrig tar närmaste vägen hem. Det finns jus så fina kurviga omvägar man kan ta...
Fotpinnarna är lugnt, de är ju ledade. Att skrapa i kraschbågen, däremot, det är scary. Det är anledningen till att jag numera motlutar med kroppen i kurvor, för att jag ska ha utrymme att räta upp hojen lite om kraschbågen skrapar i.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 956 inlägg
Det blir ju helt fel!T Troberg skrev:
Svänger du tex vänster och lutar kroppen åt höger, måste du luta hojen betydligt mer än om du lutat kroppen med hojen.
Du får då dels tyngdpunkten på ekipaget helt fel och oftast också mindre kontaktyta mellan däck och väg. Utöver att risken för att förlora greppet så får du också sämre utrymme för justeringar om du skulle ha missbedömt kurvan och behöver svänga mer.
Hänger du istället ut med kroppen åt det håll du ska svänga så behöver du inte luta hojen lika mycket.
Jag får luta lite mer, men det innebär också att när krashbågen nuddar marken så har jag marginal för att räta upp hojen genom att gå över till att luta med hojen. Lutar jag åt andra hållet så får jag mycket mindre möjlighet att korrigera om den skrapar.J JeLö skrev:Det blir ju helt fel!
Svänger du tex vänster och lutar kroppen åt höger, måste du luta hojen betydligt mer än om du lutat kroppen med hojen.
Du får då dels tyngdpunkten på ekipaget helt fel och oftast också mindre kontaktyta mellan däck och väg. Utöver att risken för att förlora greppet så får du också sämre utrymme för justeringar om du skulle ha missbedömt kurvan och behöver svänga mer.
Hänger du istället ut med kroppen åt det håll du ska svänga så behöver du inte luta hojen lika mycket.
Det gör det också lättare att hantera om man får ett släpp för att det är grus på vägen.
Tyngdpunkten på ekipaget bildar alltid en exakt linje med hjulens kontaktpunkt, som är identisk riktningen med riktningen på summan av tyngdkraften och centrifugalkraften (eller inversen på centripetalkraften för de som är petiga). Är den inte det så ramlar man omkull.
Sedan, jag kör en Intruder 1500LC. Ser det här ut som en hoj som man skrapar knän med?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var skillnad när jag hade en Katana, eller min frus Bandit.
Jag skulle säga att sporthojar kör man med överkroppen, cruisers med baken.J JeLö skrev:
Jag menade snarare att man kontrollerar den med skuldrorna när det är en sporthoj, medan en cruiser är mer "vicka på rumpan".MathiasS skrev:
Ok, jag tycker kanske det är att generalisera men det beror ju lite på vad man menar också. För egen del använder jag nog både röven, kroppen, benen och motstyrning för att få maskinen dit jag vill i fart. Antagligen lite mer motstyrning än kroppen i fart eftersom jag är lite lat. När jag ser andra köra hoj tycker jag det verkar vara en brist - man lärde sig aldrig att motstyra vilket syns väldigt tydligt när de kör....T Troberg skrev:
Det finns massor av videos på amerikaner som köper en hoj och kraschar den i första kurvan för att de inte fattar motstyrning och får panik när den går åt "fel" håll och åker rakt fram.MathiasS skrev:
Ok, jag tycker kanske det är att generalisera men det beror ju lite på vad man menar också. För egen del använder jag nog både röven, kroppen, benen och motstyrning för att få maskinen dit jag vill i fart. Antagligen lite mer motstyrning än kroppen i fart eftersom jag är lite lat. När jag ser andra köra hoj tycker jag det verkar vara en brist - man lärde sig aldrig att motstyra vilket syns väldigt tydligt när de kör....
Sedan, visst använder man hela kroppen, det handlar mer om var "känslan av kontroll" sitter på olika hoj-geometrier.
Jag vill också förtydliga: När jag pratar med och motlut så menar jag inte med/motstyrning. Jag menar hur man lutar kroppen, inte hur man vrider styret. Bara så att det inte blir missförstånd.
Blir ändå väldigt fel i mitt huvud att motluta 😅T Troberg skrev:Jag får luta lite mer, men det innebär också att när krashbågen nuddar marken så har jag marginal för att räta upp hojen genom att gå över till att luta med hojen. Lutar jag åt andra hållet så får jag mycket mindre möjlighet att korrigera om den skrapar.
Det gör det också lättare att hantera om man får ett släpp för att det är grus på vägen.
Tyngdpunkten på ekipaget bildar alltid en exakt linje med hjulens kontaktpunkt, som är identisk riktningen med riktningen på summan av tyngdkraften och centrifugalkraften (eller inversen på centripetalkraften för de som är petiga). Är den inte det så ramlar man omkull.
Sedan, jag kör en Intruder 1500LC. Ser det här ut som en hoj som man skrapar knän med?
[bild]
Det var skillnad när jag hade en Katana, eller min frus Bandit.
Jag skulle säga att sporthojar kör man med överkroppen, cruisers med baken.