Det jag hittat efter att försökt läsa på inför vår dränering är följande märken:
1 Isodrän
2 Pordrän
3 Optidrain (fuktspärrteknik ab, men tillverkas av Pordrän?)
4 Ignucell (samma som Fonda Drain från icopal?)
Samma princip hos alla fyra. D.v.s skivor som låter källarväggen torka ur/andas samtidigt som de isolerar samt att de då flyttar ut kondenspunkten ut i skivan där vattendropparna kan rinna ner till dräneringsröret. Isolervärdena är i princip lika. Likaså hur de klarar marktrycket.
Det som skiljer:
Optidrain rekommenderar deras dyrare Optiweb markduk. Ett slags gore-tex liknande material istället för vanlig markduk.
Isodrän återfyller med makadam runt dräneringsröret. Optidrain och Pordrän har sin Deltabox respektive dränkloss. (Samma sak) . En 1,2m lång modul med dräneringsrör ingjutet i samma material som väggskivorna.
Ignucell har en tredje variant med deras Isobag. En slags säck i markduksmaterial fylld med ignucellkulor.
Ignucell är också det system som skiljer sig i konstruktionen på skivorna med sitt Interlock system. Detta skall förbättra monteringen och leda ut vattnet effektivare från skivan.

Nu återstår dock funderingarna...

Vad kostar de olika systemen? Om man bortser från prutmån och rabatter, så bör dessa ha ett ordinarie utpris.
Intressant är ju hur mycket det skiljer i % på en lösning med respektive system och de olika mindre variationer de har.

Jag har personligen fastnat för Ignucells väggskiva och optidrains markduk med gore-tex funktion. Jag är dock kluven till metod för att hindra dräneringsrören från att kleta igen. Jag köper samtligas "säljargument". Isodrän har kör traditionellt med makadam och markduk (markduk behövs runt optidrains/pordräns boxar också), så jag antar att Isodränlösningen är billigast?
Ignucells isobag marknadsförs som enklare än boxarna, då man inte behöver jämna av botten lika noga. Lösningen de har är att påsarna under dräneringsröret inte fylls helt utan likt en saccosäck kan formas "plant".

Återförsäljare finns det gott om på varje system.

Lösningen för utstickande sula på grunden kan man säkert tvista om beroende på markförhållanden, så den diskussionen kan vi kanske skippa. Kort används både asfalt, bitumen, membran , åldersbeständig plast eller en ren sula under cellplastskivorna beroende på vad man tror på.
Man kan väl iaf konstatera att om dräneringsrören placerats rätt (ca 15-20cm under plattan som närmast), så borde inte den bli stående i vatten. Vattnet som kommer uppifrån skivorna bör dock ledas ut från sulan. :-)

Dela gärna erfarenheter/tankar om respektive system och vad ni skulle välja -och varför.

I direkt anslutning till detta är förbehandlingen av grundmuren intressant dvs borttagningen av det gamla asfaltsskiktet. Isodrän rekommenderar 50% rent understa halvmetern och 30% rent ovanför detta så att väggen kan andas ut fukten.
Detta är vad jag förstått riktigt "trökgöra" och något man helst vill slippa.
Hyra in firma med bläster är säkerligen bäst men också dyrast.
Vill man spara en slant har jag läst om både betongfräsar (hilti) man kan hyra med tillhörande dammsugare -till små Pergofräsar för 300-600kr att köra med i borrmaskin -till vinkelslipar och till yxor.
Många olika åsikter om vad som funkat bäst. Beroende på asfaltens ålder, tjocklek och konsisten kan tänkas.
Men jag lyssnar gärna av fler tips från er som testat. :-)

Jag skulle välja det billigaste alt tex Platonmatta och cellplast.....det är vattnet i marken och från stuprören som är problemet från början.....när dräneringen och dagvattnet leds bort ordentligt så är problemet löst....

Ang asfalten så är kanske en blästringsfirma det jag skulle välja.......

Tanken med denna tråd var iofs att kunna ventilera de tekniker jag nämnde ovan (och om jag missat något märke inom samma teknik) Platon vs cellplast har diskuterats i många trådar tidigare, så den diskussionen var jag inte ute efter i denna tråd ;-)
Tackar dock för engagemanget!

Hallå. Vad kom du fram till Heppe? Ingen som har en kommentar kring detta? Har precis samma frågor som du.

Någon som kan ge lite feedback?

Må gott
Jonas

heppe skrev:
Tanken med denna tråd var iofs att kunna ventilera de tekniker jag nämnde ovan (och om jag missat något märke inom samma teknik) Platon vs cellplast har diskuterats i många trådar tidigare, så den diskussionen var jag inte ute efter i denna tråd ;-)
Tackar dock för engagemanget!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.