I denna tråd kom vi att börja diskutera skillnad i pris på olika utföranden och tekniska lösningar. Posta gärna en sammanställning på hur ni gjort och vad det kostat. Försök ange de olika parametrarna så enhetligt som möjligt enligt mitt exempel så blir det lätt för folk att jämföra.

Objekt:
1,5 plan med källargrund byggd 1961
Ca. 7,6x8,6x1,65 m.

Teknisk lösning / utförande:
Grävde ur själv med liten minigrävare
Stålborstade källarväggen med vinkelslip
Gjöt hålkäl
Primer
Platon svetsmembran
Platonmatta
Dubbla lag (100+100 mm) Isover cellplast 250 SL-A-N 100
Återfyllnad med stor grävare och ny makadam
Markduk

Materialspecifikation med priser:
Cellplast 70m2 á 182,35 = 12764
Hulling snap 180 mm 100 st = 224
Frakt ovanstående = 375
Geotextil 100 m2 = 1167,50
Platonmatta = 3407
Platon kantlist = 1480
Platon membran = 2310
Platon primer = 398
Platon bricka = 181
Övrigt (kompl. mtrl. rör. mer markduk och platon brickor) = 6000

Summa material: 28306:-
Grävare: 27000:- (får återkomma mer exakt med denna då jag inte hittar fakturorna men det är minst 5 000:- till i rör och massor)

Totalsumma (prel.): 60306:-

Bra idé. Men med en sådan utförlig beskrivning borde man nog även bjuda på att ange löpmeterpris och kvm pris på väggmaterialet, annars blir det omständligt att jämföra pga olika stora hus. Ditt hus har 32 löpmeter runt om och 44 kvm vägg, mitt hus har drygt 60 löpmeter runtom och 32 kvm vägg eftersom genomsnittsdjupet är mindre. Våra totala kostnader skulle t ex inte alls bli så lätt jämförbara såtillvida man inte öppnar Excel och leker lite.

Ja, det har du ju förstås helt rätt i. Dessutom glömde jag skriva att det inte är med någon sockelisolering i ovanstående. Denna skall vi sätta dit i samband med brädfodring lite senare i bygget.

Vidare har jag kollat upp övriga kostnader som jag hade:
13 000 för två stycken brunnar och pump mm. Detta behövdes då vi sänkte dräneringen. Vårt hus är delvis grundlagt på berg och utloppet från den gamla brunnen låg på berget. Detta gjorde att vi fick sätta dit en pump som pumpar upp det till nästa brunn med det högre utloppet.
Sedan tillkommer 19 200 för grävning och massor. Där ingår också bortforsling av otjänliga massor som vi grävde upp.

Summa material: 28306:-
Brunnar, pump, grävare: 32200:-
Övrigt uppskattningsvis 5000:-

Totalsumma: 65506:-

Materialkostnad per löpmeter: 885:-
Materialkostnad per kvadratmeter: 643:-

Totalkostnad per löpmeter: 2047:-
Totalkostnad per kvadratmeter: 1488:-

Vi ska dränera och isolera nu i sommar med platon + isolering.

Locke, hur gjorde du med kantlist av avslutningslist med tanke på att du isolerade med 100 + 100 mm cellplast. Enligt Isola så täcker deras avslutningslist endast 100 mm och dom har inget bra svar på hur man gör med 100 + 100 mm isolering.

Och sen undrar jag vad du använde för cement/betong/bruk när du gjot hålkäl?

Har inte satt listen ännu. Just nu pågår arbete invändigt. I höst skall vi tillläggsisolera huset också. Detta får till följd att vägglivet flyttas ut. Jag kommer att fortsätta med 100 mm cellplast upp mot väggen. Utanpå cellplasten tänkte jag sätta Minerit Sockelskiva som sen målas.

Cellplasten jag använde var förövrigt Isover XPS SL AN om jag inte minns fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.