1 197 864 läst ·
17 100 svar
1198k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Även om de inte kör SÅ hiskeligt fort så kör många runt i A-traktorer nu som väger 1,5ton+ och det kan ställa till med en jävla oreda!RoTe skrev:
När jag/vi i min ålder åkte epa/a-traktor så vill jag minnas att vi skötte oss bättre, en i gänget blev av med körkortet och alla var helt chockade över det. Visst körde vi för fort (lagom) och såg man en bil i backspegeln motorbromsade man ner till laglig fart, så även jag. Dom flesta av oss var livrädda för polisen för skräckhistorierna gick ju runt, men som sagt så hände inte mycket för vårt gäng och vi var väl en 10-15 traktorer som brukade åka runt, även i centrala Uppsala utan större bekymmer.
Nu verkar det mer regel än undantag att man svinar maximalt och kör fört fort utan att ens försöka dölja det. Från att jag sett a-traktorn som en självklar frihet är jag nu jävligt skeptisk till den då man läser typ varje vecka att någon kört ihjäl sig med en eller blivit jagad av polisen i 180 blås. Lägg därtill alla fina bilar dom förstört, dom kör ju finare och nyare än mig och det har gjort att begpriserna ökat ännu mer än nödvändigt.
Nä ska det va nåt så får dom hålla sig till moped/mopedbil tycker jag.
Många av dessa förare saknar definitivt mognad, ansvarstänk och konsekvenstänk för att utsätta kreti och pleti för detta. JAAA jag är gammal, bitter o tradig 😂
Tyvärr är det väl en spegel av den kravlösa uppfostran många föräldrar håller sig till.S Slarvpellen skrev:
Det var tidigare trimmade mopeder men också lätta/125cc motorcyklar från 16 år istället i min ungdom, Epa var sällsynt och då oftast ombyggd Volvo Duett med flak.D djac skrev:
Jag har en dold brytare så man kan koppla ur tändningen. Gör inget om man har en glasspinne och sätter den i nyckelhålet... Eller ens den riktiga nyckeln. Såklart jag har aldrig nånsin nyttjat den där brytaren. Bor på ganska säkert ställe. Men om du är villig att dras med krycka kanske det är ett lättare alternativ.pjgb skrev:
Finns det några regler vad man (inte) får montera bak på dragkroken? Det finns ju massiva cykelhållare, lastboxar och gud vet vad. Jag håller på att fixa en lösning för ramp till hundarna upp i bagaget, och funderar på att köpa en sån här och bara sätta en träbit från sida till sida på bilen och sedan vila ramperna på vid in- och urlastning. Tror det skulle bli en bra, enkel och stabil lösning. Hade varit skönt att bara kunna låta den sitta där sen, åtminstone tills man kört klar för dagen. Kanske sätta nån reflex på eftersom den kanske skymmer de nedre på bilen? Den ska inte sticka ut, inte skymma nån regskylt, inte vara för tung.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som du vill bli hindrad av någon för din idé, om det inte döljer nått viktigt på bilen hade jag inte ens funderat på om det fanns lagar som hindrade för en sådan grej.Storsockret skrev:
Finns det några regler vad man (inte) får montera bak på dragkroken? Det finns ju massiva cykelhållare, lastboxar och gud vet vad. Jag håller på att fixa en lösning för ramp till hundarna upp i bagaget, och funderar på att köpa en sån här och bara sätta en träbit från sida till sida på bilen och sedan vila ramperna på vid in- och urlastning. Tror det skulle bli en bra, enkel och stabil lösning. Hade varit skönt att bara kunna låta den sitta där sen, åtminstone tills man kört klar för dagen. Kanske sätta nån reflex på eftersom den kanske skymmer de nedre på bilen? Den ska inte sticka ut, inte skymma nån regskylt, inte vara för tung.
[bild]
Kändes väl mest bara onödig att riskera att bli stoppad på vägen för nåt så dumt, men det är såklart en skillnad på att inte få ha något och att faktiskt bli stoppad. Nivån av oflyt om inte annat. Jag beställde iaf en igår kväll för jag tror att det blir en bra lösning.Tokslut skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 911 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Inte ens mann tillverkar allt i europa...........
Allvetare
· Västra götaland
· 10 911 inlägg
Mann filtret jag fick till Toyotabussen var 1/3 del mindre än originalfiltret.
Kollat om jag fick fel, men det ska vara det.
Nu kommer jag byta olja långt oftare än rekommenderat, så det saknar nog betydelse.
Länge sen, men nån biltidning testade oljefilter, Biltemas var klart sämre än märkesfilter, nått filter som skulle ha backventil saknade detta.
Såg nån film från Pakistan, barn satt i en mörk fabrik, klippte, vek och klistrade ihop filter, plåten stansades fram från gamla konservburkar.
Kollat om jag fick fel, men det ska vara det.
Nu kommer jag byta olja långt oftare än rekommenderat, så det saknar nog betydelse.
Länge sen, men nån biltidning testade oljefilter, Biltemas var klart sämre än märkesfilter, nått filter som skulle ha backventil saknade detta.
Såg nån film från Pakistan, barn satt i en mörk fabrik, klippte, vek och klistrade ihop filter, plåten stansades fram från gamla konservburkar.
Vi som jobbar enbart med originaldelar tycker ibland det är rörigt med olika filter till "samma bilmodell". Det är olika serviceintervall, olika injektorer, olika avgaskrav mm trots att det mesta är exakt lika och allt passar. Och det kommer nya artikelnummer där vi inte alls vet vad som skiljer de olika numren åt.
Så på piratmarknaden kan du säkert hitta 20 olika artikelnummer av samma märke (Bosch tex ) som alla passar just din bil. Allt från det enklaste till det bästa.
Kanske även exakt det filtret som din biltilverkare köper och får målat i egen färg. Men även det filter som Biltema och Autodoc säljer. Vad som skiljer dem åt är svårt att veta.
Så på piratmarknaden kan du säkert hitta 20 olika artikelnummer av samma märke (Bosch tex ) som alla passar just din bil. Allt från det enklaste till det bästa.
Kanske även exakt det filtret som din biltilverkare köper och får målat i egen färg. Men även det filter som Biltema och Autodoc säljer. Vad som skiljer dem åt är svårt att veta.