BMWs skruvar har en förmåga att dra åt sig själva, kan sitta satan även fast man dragit de lagom.

galento galento skrev:
Bytte till vinterhjul på den BMW frugan köpte nån månad sen. Förra ägarna använde
däckhotell så antagligen blev hjulen bytta där också. Det var längesen man var med
om att skruvarna satt så hårt faktiskt. Har använt en nyckel liknande den på bilden
i säkert 30 år men den drog jag av .

Fick hämta Kamasa förlängare och vinkel så fick frugan hålla hylsan mot fälgen och
jag hade ett järnrör på 1 meter , då lossnade det. Tänk att få punka efter väg med så
hårt dragna hjulskruv 😳😬

[bild]
Grottmekaniker som jobbat på den bilen tidigare.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Köpte bil ifjol där bilfirman satte på vinterdäcken. Det var sån special låshjulbult, en på varje hjul. Var helt omöjligt få loss med hylsan till specialaren med handkraft, så åkte till grannen som har rejäl muttermaskin. Vad hände? Jo, specialhylsan klättrade och hjulbultshuvudet blev kass.
Åkte in dagen efter till lokala däckfirman som provade lite olika grejer men kom fram till att det skulle svetsas så jag fick en tid dagen efter. Hemma så tog jag fram en huggmejsel och smideshammare och bearbetade hjulskruven som lossnade till sist. Åkte till däckfirman, sa upp tiden och köpte 4 nya hjulskruv :)

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Köpte bil ifjol där bilfirman satte på vinterdäcken. Det var sån special låshjulbult, en på varje hjul. Var helt omöjligt få loss med hylsan till specialaren med handkraft, så åkte till grannen som har rejäl muttermaskin. Vad hände? Jo, specialhylsan klättrade och hjulbultshuvudet blev kass.
Åkte in dagen efter till lokala däckfirman som provade lite olika grejer men kom fram till att det skulle svetsas så jag fick en tid dagen efter. Hemma så tog jag fram en huggmejsel och smideshammare och bearbetade hjulskruven som lossnade till sist. Åkte till däckfirman, sa upp tiden och köpte 4 nya hjulskruv :)
Mutterknack på låsmutter brukar inte vara någon bra idé…. Man får ta 2m förlängning istället + arrangera för att också pressa inåt med hävarm.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Mutterknack på låsmutter brukar inte vara någon bra idé…. Man får ta 2m förlängning istället + arrangera för att också pressa inåt med hävarm.
Jo, jag vet, men det blir sådär när man försöker fixa själv utan att ta hjälp direkt, men firman skulle inte dragit åt så förbannat hårt, det är största felet.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…

Funderar på att skaffa rattkrycka till min gamla Saab.
Är det någon som har en Megalock Twin och kan bjussa på en bild hur den sätts på ratten?

pjgb pjgb skrev:
Är det någon som har en Megalock Twin och kan bjussa på en bild hur den sätts på ratten?
Varför ens funderna på en sån?

S Simonstahl skrev:
Varför ens funderna på en sån?
För att jag vill ha kvar bilen och den är ganska enkel att ta sig in i.

pjgb pjgb skrev:
https://megalock.se/home/megalock-twin/

Isakare Isakare skrev:
BMWs skruvar har en förmåga att dra åt sig själva, kan sitta satan även fast man dragit de lagom.
Ja & inte bara på BMW.
Mycket om detta problem ligger i om man har stor erfarenhet eller inte ang "problemet" hjulbultar som sitter.

Värmeutveckling vid frekvent bromsanvändning, gängtyp & mycket mer.
Alla "svåra ting" är just svårt för att man inte har kunskapen eller erfarenheten, men när man har den så förenklas mycket även om vissa saker/moment är mer krångliga än andra.

galento galento skrev:
Fick hämta Kamasa förlängare
Precis en sådan fick jag av min mamma i julklapp 1994 & använder den fortfarande.
Kanonvertyg!

pjgb pjgb skrev:
Youtube skryllar av filmer som visar hur dåliga de är, men hitta en bra isf.

RoTe
pjgb pjgb skrev:
Fixa en kill switch istället.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
T
galento galento skrev:
Bytte till vinterhjul på den BMW frugan köpte nån månad sen. Förra ägarna använde
däckhotell så antagligen blev hjulen bytta där också. Det var längesen man var med
om att skruvarna satt så hårt faktiskt. Har använt en nyckel liknande den på bilden
i säkert 30 år men den drog jag av .

Fick hämta Kamasa förlängare och vinkel så fick frugan hålla hylsan mot fälgen och
jag hade ett järnrör på 1 meter , då lossnade det. Tänk att få punka efter väg med så
hårt dragna hjulskruv 😳😬

[bild]
Jag hade min bmw på en service en gång efter en operation när jag inte kunde meka själv, frugan fick puncka och fick inte upp skruvarna, så jag åkte dit och skulle hjälpa men fick åka hem igen efter kraftigare verktyg och ett rör, just ett sådant du har på bild drog jag också av

• Gilla
galento
  • Laddar…
Så har även jag testat att polera bilstrålkastare, efter en YouTube video. Dotterns Prius från -07 fick anmärkning på sina lysen och nu var det dags.
Våtslipning med 600, 1200 och 2000, polering med Meguir’s nånting. Vi var inte helt nöjda efter polering så dottern tog en vända till (hon tyckte det var roligt) och andra gången körde hon lite snabbare med trissan i skruvdragaren. Blev bra och avslutade med vax.

• Toyota Prius -07 strålkastare, maskerad med tejp för polering och våtslipning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en röd Prius-strålkastare under polering, omgiven av maskeringstejp och markerad av matta ytor på huven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
galento och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.