1 107 700 läst ·
15 449 svar
1108k läst
15,4k svar
Allt om bilen
Grottmekaniker som jobbat på den bilen tidigare.galento skrev:
Bytte till vinterhjul på den BMW frugan köpte nån månad sen. Förra ägarna använde
däckhotell så antagligen blev hjulen bytta där också. Det var längesen man var med
om att skruvarna satt så hårt faktiskt. Har använt en nyckel liknande den på bilden
i säkert 30 år men den drog jag av .
Fick hämta Kamasa förlängare och vinkel så fick frugan hålla hylsan mot fälgen och
jag hade ett järnrör på 1 meter , då lossnade det. Tänk att få punka efter väg med så
hårt dragna hjulskruv 😳😬
[bild]
Köpte bil ifjol där bilfirman satte på vinterdäcken. Det var sån special låshjulbult, en på varje hjul. Var helt omöjligt få loss med hylsan till specialaren med handkraft, så åkte till grannen som har rejäl muttermaskin. Vad hände? Jo, specialhylsan klättrade och hjulbultshuvudet blev kass.
Åkte in dagen efter till lokala däckfirman som provade lite olika grejer men kom fram till att det skulle svetsas så jag fick en tid dagen efter. Hemma så tog jag fram en huggmejsel och smideshammare och bearbetade hjulskruven som lossnade till sist. Åkte till däckfirman, sa upp tiden och köpte 4 nya hjulskruv
Åkte in dagen efter till lokala däckfirman som provade lite olika grejer men kom fram till att det skulle svetsas så jag fick en tid dagen efter. Hemma så tog jag fram en huggmejsel och smideshammare och bearbetade hjulskruven som lossnade till sist. Åkte till däckfirman, sa upp tiden och köpte 4 nya hjulskruv
Mutterknack på låsmutter brukar inte vara någon bra idé…. Man får ta 2m förlängning istället + arrangera för att också pressa inåt med hävarm.K Kurtivan skrev:Köpte bil ifjol där bilfirman satte på vinterdäcken. Det var sån special låshjulbult, en på varje hjul. Var helt omöjligt få loss med hylsan till specialaren med handkraft, så åkte till grannen som har rejäl muttermaskin. Vad hände? Jo, specialhylsan klättrade och hjulbultshuvudet blev kass.
Åkte in dagen efter till lokala däckfirman som provade lite olika grejer men kom fram till att det skulle svetsas så jag fick en tid dagen efter. Hemma så tog jag fram en huggmejsel och smideshammare och bearbetade hjulskruven som lossnade till sist. Åkte till däckfirman, sa upp tiden och köpte 4 nya hjulskruv![]()
Jo, jag vet, men det blir sådär när man försöker fixa själv utan att ta hjälp direkt, men firman skulle inte dragit åt så förbannat hårt, det är största felet.MathiasS skrev:
https://megalock.se/home/megalock-twin/pjgb skrev:
Ja & inte bara på BMW.Isakare skrev:
Mycket om detta problem ligger i om man har stor erfarenhet eller inte ang "problemet" hjulbultar som sitter.
Värmeutveckling vid frekvent bromsanvändning, gängtyp & mycket mer.
Alla "svåra ting" är just svårt för att man inte har kunskapen eller erfarenheten, men när man har den så förenklas mycket även om vissa saker/moment är mer krångliga än andra.
Precis en sådan fick jag av min mamma i julklapp 1994 & använder den fortfarande.galento skrev:
Kanonvertyg!
Jag hade min bmw på en service en gång efter en operation när jag inte kunde meka själv, frugan fick puncka och fick inte upp skruvarna, så jag åkte dit och skulle hjälpa men fick åka hem igen efter kraftigare verktyg och ett rör, just ett sådant du har på bild drog jag också avgalento skrev:
Bytte till vinterhjul på den BMW frugan köpte nån månad sen. Förra ägarna använde
däckhotell så antagligen blev hjulen bytta där också. Det var längesen man var med
om att skruvarna satt så hårt faktiskt. Har använt en nyckel liknande den på bilden
i säkert 30 år men den drog jag av .
Fick hämta Kamasa förlängare och vinkel så fick frugan hålla hylsan mot fälgen och
jag hade ett järnrör på 1 meter , då lossnade det. Tänk att få punka efter väg med så
hårt dragna hjulskruv 😳😬
[bild]
Så har även jag testat att polera bilstrålkastare, efter en YouTube video. Dotterns Prius från -07 fick anmärkning på sina lysen och nu var det dags.
Våtslipning med 600, 1200 och 2000, polering med Meguir’s nånting. Vi var inte helt nöjda efter polering så dottern tog en vända till (hon tyckte det var roligt) och andra gången körde hon lite snabbare med trissan i skruvdragaren. Blev bra och avslutade med vax.
Våtslipning med 600, 1200 och 2000, polering med Meguir’s nånting. Vi var inte helt nöjda efter polering så dottern tog en vända till (hon tyckte det var roligt) och andra gången körde hon lite snabbare med trissan i skruvdragaren. Blev bra och avslutade med vax.


