Isakare Isakare skrev:
Ja ni vet ju hur mycket gamla Toyotor rostar, eller har hört att de rostar iaf.
Tillverkad för 20 år sen, 33" mil, gått i Göteborg, Kalmar och Stockholm.
[bild]
nya toyotor rostar mycket med
 
BMWs bilar av generationen som kom i början/ mitten på 00 talet kan rosta, utvändigt börjar det framförallt i bakre skärmkanter och bakluckan på kombibilar.
På 1 och 3 serien rostar bakvagnsbalken kraftigt, på 5:serien är den i aluminium.
Men, de rostar inte i närheten av tidigare generationer.
Med god omvårdnad kan man hålla de fina länge.
För att tex hålla skärmkanterna rostfria måste man regelbundet spola rent "hyllan" i bakkant.
Hur många idag spolar skärmkanterna vid tvätt ??
 
Isakare Isakare skrev:
Hur många idag spolar skärmkanterna vid tvätt ??
🙋‍♂️
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
🙋‍♂️
Alla som haft en 70-talsbil..
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Min pappa hade en Volvo 245 78 som rostade lite över allt som typ mitt på en dörr trots den bara var några år gammal.
Var det inte lite innan där dom gick över till vattenbaserad lack?
 
Har Volvon inne på rep efter att vi kört in i baken på en annan bil. Tog lite olyckligt på framhjulet vårat så styrstaget gick av och undre bärarmen/länkarmen böjdes.
Nog lär dom göra en hjulinställning efter en sån reparation? För alla 4 hjulen?
 
A Argastesnickaren skrev:
Min pappa hade en Volvo 245 78 som rostade lite över allt som typ mitt på en dörr trots den bara var några år gammal.
Var det inte lite innan där dom gick över till vattenbaserad lack?
Jag har en gammal kompis vars föräldrar köpte en ny Volvo 240 1975. Då hade de nyligen bytt till vattenbaserad lack. Den bilen rostade snabbare än den tidens värsta rostburkar.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har Volvon inne på rep efter att vi kört in i baken på en annan bil. Tog lite olyckligt på framhjulet vårat så styrstaget gick av och undre bärarmen/länkarmen böjdes.
Nog lär dom göra en hjulinställning efter en sån reparation? För alla 4 hjulen?
Japp, annars inte seriösa.
Man vet aldrig vad som händer vid kollision, i värsta fall kan chassiet fått en kyss och ändrat sig.
Jag har gjort det några gånger vid service också, samt vid byta av främre bussningar av bakre bärarm på den tidigare V70n. Brukar visa sig på snedslitna däck.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Japp, annars inte seriösa.
Man vet aldrig vad som händer vid kollision, i värsta fall kan chassiet fått en kyss och ändrat sig.
Jag har gjort det några gånger vid service också, samt vid byta av främre bussningar av bakre bärarm på den tidigare V70n. Brukar visa sig på snedslitna däck.
Den är inne på Volvo så det borde ju göras då.
Får fråga när jag hämtar till veckan.
Gjorde en 4 hjuls när jag köpte nya sommardäck förra våren, då fick dom till alla värden
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Min pappa hade en Volvo 245 78 som rostade lite över allt som typ mitt på en dörr trots den bara var några år gammal.
Var det inte lite innan där dom gick över till vattenbaserad lack?
Jag skrev ju varför alla bilar rostade så mkt på 70-talet.
 
RoTe
nino nino skrev:
Den är inne på Volvo så det borde ju göras då.
Får fråga när jag hämtar till veckan.
Gjorde en 4 hjuls när jag köpte nya sommardäck förra våren, då fick dom till alla värden
Bara be om mätprotokollet när du hämtar ut bilen.
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag skrev ju varför alla bilar rostade så mkt på 70-talet.
Så du menar att det fanns bara ett problem?
 
Vi pratade ljus och bländning tidigare.
Lånat en bild av Tidningen Vi Bilägare, det är inte konstigt att vi uppfattar vissa bilar som mer bländande.
Kolla in ljusbilden halvljus på Renaulten och jämför med de 2 andra.
Bilen har ju i princip ingen asymmetrisk ljusbild.
Diagram som jämför halvljus och helljus mellan Citroën, Hyundai och Renault, med mätvärden och kommentarer om ljusets effektivitet och bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Så du menar att det fanns bara ett problem?
Vattenbaserad lack kom långt senare:
AI-översikt
[bild]
[bild]
+1

Volvo övergick till vattenbaserad billack gradvis, men under slutet av 1980-talet började de implementera den nya tekniken i större skala för att möta allt strängare miljökrav. Deras övergång var en process som fortsatte under 1990-talet när nya, mer miljövänliga lackeringsprocesser utvecklades och användes.

Detaljer:
  • Miljökrav drev utvecklingen:
    En stor anledning till att Volvo, liksom andra biltillverkare, började använda vattenbaserad lack var de ökande kraven på minskade utsläpp av lösningsmedel.

  • Gradvis övergång:
    Övergången till vattenbaserad lack var inte en engångshändelse, utan en gradvis process som involverade forskning, utveckling och anpassning av produktionsanläggningar.

  • Förbättrade lacker:
    Den moderna vattenbaserade tekniken bidrar till en mer hållbar och miljöanpassad lackering, vilket också förbättrar bilens finish.
Notera: Det finns ingen enskild exakt tidpunkt då alla lacker blev vattenbaserade, men detta var en signifikant milstolpe i Volvos miljöarbete.
 
Fixat avgasröret på Volvon, på ett ställe. Sen jag köpte den har jag hört den läcker där ungefär mitt under bilen. Det fanns en reparation där som var lite udda, två rör ovanpå varandra och det ville inte hålla tätt.

Allt var fastrostat så jag fick kapa bort det, alla klämmorna och det kortare yttre röret
Rostiga avgasrörsklammer och ett kort, rostigt rör ligger på ett golv, del av ett avgasrörsprojekt för en Volvo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det inre röret lämnade och man ser orsaken till två lappningar, vet inte vad som hänt, ser ut som nån ska klantat sig med en kapskiva eller nåt.

Undersida av en Volvo med ett lagat avgasrör där två rör varit på varandra. Reparation synlig mitt under bilen, rost och märkbar skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag fick det ersatt med en längre skarvmuff, monteringspasta användes såklart.
Monterat avgassystem under en Volvo, synligt är en skarvmuff fäst med klämmor där en ovanlig reparation tidigare gjorts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska hela sista delen av avgasröret bytas från bakaxeln och bak också. Blir ett riktigt lappverk.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.