1 107 990 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
BMWs bilar av generationen som kom i början/ mitten på 00 talet kan rosta, utvändigt börjar det framförallt i bakre skärmkanter och bakluckan på kombibilar.
På 1 och 3 serien rostar bakvagnsbalken kraftigt, på 5:serien är den i aluminium.
Men, de rostar inte i närheten av tidigare generationer.
Med god omvårdnad kan man hålla de fina länge.
För att tex hålla skärmkanterna rostfria måste man regelbundet spola rent "hyllan" i bakkant.
Hur många idag spolar skärmkanterna vid tvätt ??
På 1 och 3 serien rostar bakvagnsbalken kraftigt, på 5:serien är den i aluminium.
Men, de rostar inte i närheten av tidigare generationer.
Med god omvårdnad kan man hålla de fina länge.
För att tex hålla skärmkanterna rostfria måste man regelbundet spola rent "hyllan" i bakkant.
Hur många idag spolar skärmkanterna vid tvätt ??
Byggveteran
· 2 675 inlägg
Min pappa hade en Volvo 245 78 som rostade lite över allt som typ mitt på en dörr trots den bara var några år gammal.
Var det inte lite innan där dom gick över till vattenbaserad lack?
Var det inte lite innan där dom gick över till vattenbaserad lack?
Har Volvon inne på rep efter att vi kört in i baken på en annan bil. Tog lite olyckligt på framhjulet vårat så styrstaget gick av och undre bärarmen/länkarmen böjdes.
Nog lär dom göra en hjulinställning efter en sån reparation? För alla 4 hjulen?
Nog lär dom göra en hjulinställning efter en sån reparation? För alla 4 hjulen?
Jag har en gammal kompis vars föräldrar köpte en ny Volvo 240 1975. Då hade de nyligen bytt till vattenbaserad lack. Den bilen rostade snabbare än den tidens värsta rostburkar.A Argastesnickaren skrev:
Japp, annars inte seriösa.nino skrev:
Man vet aldrig vad som händer vid kollision, i värsta fall kan chassiet fått en kyss och ändrat sig.
Jag har gjort det några gånger vid service också, samt vid byta av främre bussningar av bakre bärarm på den tidigare V70n. Brukar visa sig på snedslitna däck.
Den är inne på Volvo så det borde ju göras då.A AndersS skrev:
Får fråga när jag hämtar till veckan.
Gjorde en 4 hjuls när jag köpte nya sommardäck förra våren, då fick dom till alla värden
Byggveteran
· 2 675 inlägg
Vi pratade ljus och bländning tidigare.
Lånat en bild av Tidningen Vi Bilägare, det är inte konstigt att vi uppfattar vissa bilar som mer bländande.
Kolla in ljusbilden halvljus på Renaulten och jämför med de 2 andra.
Bilen har ju i princip ingen asymmetrisk ljusbild.
Lånat en bild av Tidningen Vi Bilägare, det är inte konstigt att vi uppfattar vissa bilar som mer bländande.
Kolla in ljusbilden halvljus på Renaulten och jämför med de 2 andra.
Bilen har ju i princip ingen asymmetrisk ljusbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenbaserad lack kom långt senare:A Argastesnickaren skrev:
AI-översikt
[bild]
[bild]
+1
Volvo övergick till vattenbaserad billack gradvis, men under slutet av 1980-talet började de implementera den nya tekniken i större skala för att möta allt strängare miljökrav. Deras övergång var en process som fortsatte under 1990-talet när nya, mer miljövänliga lackeringsprocesser utvecklades och användes.
Detaljer:
Notera: Det finns ingen enskild exakt tidpunkt då alla lacker blev vattenbaserade, men detta var en signifikant milstolpe i Volvos miljöarbete.
- Miljökrav drev utvecklingen:
En stor anledning till att Volvo, liksom andra biltillverkare, började använda vattenbaserad lack var de ökande kraven på minskade utsläpp av lösningsmedel.
- Gradvis övergång:
Övergången till vattenbaserad lack var inte en engångshändelse, utan en gradvis process som involverade forskning, utveckling och anpassning av produktionsanläggningar.
- Förbättrade lacker:
Den moderna vattenbaserade tekniken bidrar till en mer hållbar och miljöanpassad lackering, vilket också förbättrar bilens finish.
Fixat avgasröret på Volvon, på ett ställe. Sen jag köpte den har jag hört den läcker där ungefär mitt under bilen. Det fanns en reparation där som var lite udda, två rör ovanpå varandra och det ville inte hålla tätt.
Allt var fastrostat så jag fick kapa bort det, alla klämmorna och det kortare yttre röret
Det inre röret lämnade och man ser orsaken till två lappningar, vet inte vad som hänt, ser ut som nån ska klantat sig med en kapskiva eller nåt.
Men jag fick det ersatt med en längre skarvmuff, monteringspasta användes såklart.
Nu ska hela sista delen av avgasröret bytas från bakaxeln och bak också. Blir ett riktigt lappverk.
Allt var fastrostat så jag fick kapa bort det, alla klämmorna och det kortare yttre röret
Logga in
Skapa konto
Det inre röret lämnade och man ser orsaken till två lappningar, vet inte vad som hänt, ser ut som nån ska klantat sig med en kapskiva eller nåt.
Logga in
Skapa konto
Men jag fick det ersatt med en längre skarvmuff, monteringspasta användes såklart.
Logga in
Skapa konto
Nu ska hela sista delen av avgasröret bytas från bakaxeln och bak också. Blir ett riktigt lappverk.