1 108 058 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Byggveteran
· 2 675 inlägg
Påminner om långresor i Egypten nattetid ( detta var för ca7 år sen)D Dilato skrev:Här i Tanzania råder 100% anarki, 95 % av alla bilar har massor av olagliga både ordinarie och extra lampor som lyser sjukt mycket och dessutom kör dom med helljus (samtidigt med extraljus och positionsljus som lyser som helljus) på mitt i stan så man ser ingenting och mina standard lampor är som en piss i oceanen😠
Bilprovning finns inte och trafikpolisen bryr sig inte 😠
Att köra bil i Sverige på natten är en ren fröjd jämfört med här.
Låg man på motorvägen så har alla helljus.
Vid möte släcker dom allt och slår på varningsblinkersen så bilarna möts helt utan belysning förutom då varningsblinkersen.
Perfekt om där sen kommer en åsna med vagn efter sig i omkörningsfilen på väg i fel riktning.
Tror aldrig jag sett så många trafikolyckor på bara några hundra mil och då kör jag ändå en hel del i baltländerna som inte är blyga på att använda gasen på bilen.
Jag tror tillverkningsprocesserna/material/etc. är stabila. Men 2 bilar blir aldrig utsatta för exakt samma påverkan i sitt liv så därför varierar kvalitetsutfallet även om de är tillverkade i princip samtidigt.RoTe skrev:
Enligt wikipedia tillverkades BMW E60 (5-serie 03-10) på dessa platser:K Kane skrev:
Germany: Dingolfing (BMW Group Plant Dingolfing)
China: Shenyang (BBA)
Mexico: Toluca
India: Chennai (BMW India)
Russia: Kaliningrad (Avtotor)
Thailand: Rayong (BMW Thailand)
Indonesia: Jakarta (Gaya Motor)
Egypt: 6th of October City
"Production of the E60/E61 occurred at the BMW Group Plant Dingolfing in Germany[48] and at the BMW Brilliance plant in China.[49] Complete knock-down assembly of German-produced kits took place in Thailand,[50] Egypt,[51] Russia[52] and Malaysia.[53]"
Så jag skulle tro att tillverkningsprocessen skulle kunna skilja.
Fina bucklor på dörr/bakskärm och lyktspolare saknas också, undrar vad som mera är ur funktion.😀T TommyC skrev:Bilden visar en Skoda Octavia 2006 uttagen 2006-02, mätarställning 22002 mil, underkänd vid besiktning för 2 dagar sedan, observerad utanför gubbdagis i Haninge idag.
Det är svårförståeligt att folk köper bilar från VW med facit i hand. Rost är bara ett av många problem som de dras med.
Finns det någon grund för att tro att dagens nya bilar från VW och många andra som t ex Tesla är bättre rostskyddade än denna? Jag ryser när jag tänker på vad som händer när lådan som Li-Ion-batterierna sitter i rostar sönder och saltvattnet når battericellerna.
[bild]
För tunt lackskikt gör att det kan rosta mitt på fria plåtytor vilket är det största felet på många VW och många andra bilar. Rostfällor som otätade falsar (plåt mot plåt överlappande) ger garanterat rost även om bilarna lämnas in på dyrt rostskydd direkt efter köpet. Olika hålrum som t ex i bakaxlar och motorbärramar m m är omöjligt att hålla rent.RoTe skrev:
För dåligt konstruerade och byggda bilar hjälper inte den bästa skötsel i världen. Det omvända gäller också, bra konstruktioner som är bra byggda rostar inte trots massiv vanskötsel. Exempel på ytterligheterna är många bilar från VW och deras kusiner jämfört med motsatsen hos Volvo S70/V70 år 1999. Även VW Passat från runt 1998 hade mycket bra skydd mot rost men det fixade Dieselgate-VDn senare som jag brukar tjata om.
Missförstå mig rätt. Två bilar tillverkade på samma fabrik (sannolikt i Tyskland) och levererade till Sverige får två olika liv vilket påverkar hur de ser ut efter x år.RoTe skrev:
Enligt wikipedia tillverkades BMW E60 (5-serie 03-10) på dessa platser:
Germany: Dingolfing (BMW Group Plant Dingolfing)
China: Shenyang (BBA)
Mexico: Toluca
India: Chennai (BMW India)
Russia: Kaliningrad (Avtotor)
Thailand: Rayong (BMW Thailand)
Indonesia: Jakarta (Gaya Motor)
Egypt: 6th of October City
"Production of the E60/E61 occurred at the BMW Group Plant Dingolfing in Germany[48] and at the BMW Brilliance plant in China.[49] Complete knock-down assembly of German-produced kits took place in Thailand,[50] Egypt,[51] Russia[52] and Malaysia.[53]"
Så jag skulle tro att tillverkningsprocessen skulle kunna skilja.
Ja det säger jag inte emot men jag tror heller inte att BMW skulle vara så otroligt mycket bättre skötta än andra bilar. Min gick t.ex. som företagsbil de första åren, som dom flesta andra skulle jag tro.K Kane skrev:
De flesta fordonstillverkare har en process för att kalibrera ljusbild innan fordonet lämnar fabrik. Vad jag hört så tycker inte Tesla detta är värt att investera i.D djac skrev:Av någon anledning har många Teslor felinställt halvljus, som du säger hade jag också ett högt vid leverans, det är ganska enkelt att justera själva i menyn men många tänker inte på det.
När väl halvljus är rätt ställt, som på alla bilar, så fungerar matrix mycket bra idag, både ur mitt och mötandes perspekiv.
/M