1 107 952 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Storpack är annars bra, var på väg att klicka hem 2 dunkar PEAK glykol, men fanns ju för halva priset i samma stadIsakare skrev:
Som tidigare sagt, bra när man kan serva bilarna själv.
18 liter olja, 3 oljefilter och ett diesel filter, 2000 spänn för kvalite.
Lågt räknat gissar jag att det skulle kosta 15.000:- på verkstad att få en enkel service utförd på dessa 3 bilar.
Bara 18 liter olja a 250:- eller vad de nu tar på en verkstad, blir 4.500:-
https://oljat.se/sv/products/nk2-c3-w-longlife-5w30-vw-5040050700-mb-22952/863
Bilden visar en Skoda Octavia 2006 uttagen 2006-02, mätarställning 22002 mil, underkänd vid besiktning för 2 dagar sedan, observerad utanför gubbdagis i Haninge idag.
Det är svårförståeligt att folk köper bilar från VW med facit i hand. Rost är bara ett av många problem som de dras med.
Finns det någon grund för att tro att dagens nya bilar från VW och många andra som t ex Tesla är bättre rostskyddade än denna? Jag ryser när jag tänker på vad som händer när lådan som Li-Ion-batterierna sitter i rostar sönder och saltvattnet når battericellerna.
Det är svårförståeligt att folk köper bilar från VW med facit i hand. Rost är bara ett av många problem som de dras med.
Finns det någon grund för att tro att dagens nya bilar från VW och många andra som t ex Tesla är bättre rostskyddade än denna? Jag ryser när jag tänker på vad som händer när lådan som Li-Ion-batterierna sitter i rostar sönder och saltvattnet når battericellerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På min Facebook dyker det upp filmer från nån Norsk och en Finsk rostskyddsfirma, där ser man att bilarna kommer rosta lika bra idag som förr.T TommyC skrev:Bilden visar en Skoda Octavia 2006 uttagen 2006-02, mätarställning 22002 mil, underkänd vid besiktning för 2 dagar sedan, observerad utanför gubbdagis i Haninge idag.
[bild]
Idag såg jag en om en Volvo V90 -16, den var inte vacker under.
Bilar med rostskydd som Volvo och Audi hade tidigare kommer vi aldrig få se igen.
Riktigt galv under lacken som Audi hade är nog förbjudet av miljöskäl.
Min BMW är 07a och har gått 26k, inte en rostfläck, tala om kontraster.T TommyC skrev:Bilden visar en Skoda Octavia 2006 uttagen 2006-02, mätarställning 22002 mil, underkänd vid besiktning för 2 dagar sedan, observerad utanför gubbdagis i Haninge idag.
[bild]
Jag förstår inte heller hur f-n folk är så dumma att dom köper VW fortfarande, då menar jag som beg alltså, dom som har företagsbilar eller leasar skiter ju i om det börjar rosta efter år tre. Rosten ser man ju på en flora av deras modeller och dieselgate och andra allvarliga och kostsamma fel är väl inte en hemlighet, eller lever folk verkligen under en sten och vägrar ens googla innan dom kastar ut något hundra tusen kr på en bil?
Vägran att googla har jag ett aktuellt exempel på i bekantskapskretsen. På ett sätt kan jag förstå det. Vad ska folk göra som inte har möjlighet att underhålla sina fordon själva? Det finns ju inget rimligt alternativ för den som inte kan eller vill meka själv. Att köpa campingbuss från Mercedes för drygt en miljon ser dock ut att bli en mycket kostsam historia om bilen ska köras långt och behållas längre än garanti och vagnskadeförsäkring gäller. I det aktuella fallet har jag rekommenderat flyg + hyrbil + hotell men det finns massor av känslomässiga argument mot det alternativet.
Nu förstår jag inte? Om du googlar och köper ett BRA fordon så har du ju råd att lämna bort det på reparation dom få gånger det behövs. Köper du däremot ett katastrofalt fordon så... Jag tror alla förstår den logiken?T TommyC skrev: