K karlmb skrev:
Vattenbaserad lack kom långt senare:
Googlade lite då jag inte är helt säker på det utan kommer bara ihåg det som att det var vattenbaserad lack som var problemet då.. En diskussionstråd om svenskt lackskydd med fokus på Volvos experiment med vattenbaserad lack på 1970-talet och dess problematik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Googlesökning om historiken och miljöpåverkan av vattenbaserad lack, inklusive dess popularitet på 1990-talet och tidigare testning på 1970-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
M mgranbom skrev:
De flesta fordonstillverkare har en process för att kalibrera ljusbild innan fordonet lämnar fabrik. Vad jag hört så tycker inte Tesla detta är värt att investera i.

/M
Jag tror det är mer komplex än så, när jag bett Tesla att justera ljuset på service så kommer den ut med, vad jag tycker ena för högt, svårt att svara på varför de gör så.
 
A Argastesnickaren skrev:
Googlade lite då jag inte är helt säker på det utan kommer bara ihåg det som att det var vattenbaserad lack som var problemet då..[bild][bild]
Hittade också den där men jag vill påstå att den gången nådde aldrig lacken produktion.
 
J
D djac skrev:
Jag tror det är mer komplex än så, när jag bett Tesla att justera ljuset på service så kommer den ut med, vad jag tycker ena för högt, svårt att svara på varför de gör så.
Det förklarar ju mer än väl varför detta är ett problem. Om man från tesla både skiter i att justara från fabrik, verkstan inte klarar av det och troligen de flesta Tesla-riddare är nöjda med det ljus de själva kastar framför sig så är det inte konstigt att många Teslor åker runt med bländande lampor.

Heder till dig som verkar tagit tag i saken.

Jag har haft en Tesla M3 som hyrbil på en 2v semester för två år sen, jag gjorde så lite som test om det skulle vara en bra bil för mig att köpa senare. Jag tyckte bilen var jättetrevlig, perfekt storlek, snygg och tillräckligt bekväm. Priset på beg Tesla är helt ok. Jag tror de ingenjörer som utvecklat tesla gjort ett fantastiskt jobb. Men lite känns det som VW och SAAB (som jag åxå har kört) - kundservice och management fattar inte att man måste ha kvalitet hela vägen ut till kund. Man snålar in på kvalitet, fixar inte brister, låter kunden ta smällen osv. Jag tror detta är skillnaden med tex Toyota. Bilen är så trist att klockorna stannar men iom att verkstan tar in bilen på service med korta intervall och ser till att lösa kundens problem utan att kunden blir lidande så verkar toyotaägare väldigt glada. Nåja. Om bara inte försäkringen på Tesla var så orimligt dyr skulle jag nog kunna leva med den bristande detaljkvaliten, om man nu vågar köpa Tesla sen Elon började med sina politiska krumbukter. Personligen så har jag inte problem med att köpa en beg bil av ett visst märke fast VDn är galen, tycker kinabilarna är lika illa som Tesla. Men. Jag vet att många tror att om man köper Tesla är man antingen Nazist eller Trumpanhängare... :( Men det är ju en bil man köper. Inte VDn.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Det förklarar ju mer än väl varför detta är ett problem. Om man från tesla både skiter i att justara från fabrik, verkstan inte klarar av det och troligen de flesta Tesla-riddare är nöjda med det ljus de själva kastar framför sig så är det inte konstigt att många Teslor åker runt med bländande lampor.

Heder till dig som verkar tagit tag i saken.

Jag har haft en Tesla M3 som hyrbil på en 2v semester för två år sen, jag gjorde så lite som test om det skulle vara en bra bil för mig att köpa senare. Jag tyckte bilen var jättetrevlig, perfekt storlek, snygg och tillräckligt bekväm. Priset på beg Tesla är helt ok. Jag tror de ingenjörer som utvecklat tesla gjort ett fantastiskt jobb. Men lite känns det som VW och SAAB (som jag åxå har kört) - kundservice och management fattar inte att man måste ha kvalitet hela vägen ut till kund. Man snålar in på kvalitet, fixar inte brister, låter kunden ta smällen osv. Jag tror detta är skillnaden med tex Toyota. Bilen är så trist att klockorna stannar men iom att verkstan tar in bilen på service med korta intervall och ser till att lösa kundens problem utan att kunden blir lidande så verkar toyotaägare väldigt glada. Nåja. Om bara inte försäkringen på Tesla var så orimligt dyr skulle jag nog kunna leva med den bristande detaljkvaliten, om man nu vågar köpa Tesla sen Elon började med sina politiska krumbukter. Personligen så har jag inte problem med att köpa en beg bil av ett visst märke fast VDn är galen, tycker kinabilarna är lika illa som Tesla. Men. Jag vet att många tror att om man köper Tesla är man antingen Nazist eller Trumpanhängare... :( Men det är ju en bil man köper. Inte VDn.
Ja men Tesla är en intressant bil om man är teknikintresserad, ta lamporna, de har många inställningsmöjligheter, därför jag tänkte att Teslaverkstan nog har något magiskt verktyg för att ställa in.., men man får läsa på i forum, kolla videos osv, för att förstå det fullt ut.

Jag hade en bra "ranger", en sån som gör service hos kunden, här och han kom från Koenigsegg, även han tyckte att Teslas lösningar var mycket smarta och som han uttryckte det, ibland mer extrema än det man ser i Koenigsegg, jag tar det med en nypa salt men ändå.

Försäkringen är inte så farlig längre, om man väljer rätt bolag.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror det är mer komplex än så, när jag bett Tesla att justera ljuset på service så kommer den ut med, vad jag tycker ena för högt, svårt att svara på varför de gör så.
Hmm
 
D djac skrev:
Ja men Tesla är en intressant bil om man är teknikintresserad, ta lamporna, de har många inställningsmöjligheter, därför jag tänkte att Teslaverkstan nog har något magiskt verktyg för att ställa in.., men man får läsa på i forum, kolla videos osv, för att förstå det fullt ut.

Jag hade en bra "ranger", en sån som gör service hos kunden, här och han kom från Koenigsegg, även han tyckte att Teslas lösningar var mycket smarta och som han uttryckte det, ibland mer extrema än det man ser i Koenigsegg, jag tar det med en nypa salt men ändå.

Försäkringen är inte så farlig längre, om man väljer rätt bolag.
Vilka bolag har lägre försäkringspremie på Tesla?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D
Rabbithole Rabbithole skrev:
Vilka bolag har lägre försäkringspremie på Tesla?
Söderberg och Partners, väldigt stor skillnad för mig men också för andra, som tipsade mig.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
C
D djac skrev:
Söderberg och Partners,
Söderberg och partners är väl inget försäkringsbolag, de är väl förmedlare av försäkringar?
 
D
C cpalm skrev:
Söderberg och partners är väl inget försäkringsbolag, de är väl förmedlare av försäkringar?
Ja, de är återförsäkrade men säljer under eget namn!
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Förr varierade f-kost mellan bolagen beroende av var man bodde, så det fanns inget generellt vilket som hade lägst kostnad.
 
C cpalm skrev:
Söderberg och partners är väl inget försäkringsbolag, de är väl förmedlare av försäkringar?
Jag har allt där via ett samarbete med räddningstjänstens fackförbund.
För mig så har jag riktigt bra pris både på hus och bil.
 
D
A AndersS skrev:
Förr varierade f-kost mellan bolagen beroende av var man bodde, så det fanns inget generellt vilket som hade lägst kostnad.
Det gör det fortfarande men det är ofta ganska stora skillnader nu, både i pris och innehåll mellan bolagen, som sagt för mig var detta avsevärt billigare och jag fick tipset av bekanta som hade gjort samma upptäckt, jag har flyttat alla bilar och hus dit.
 
D djac skrev:
Det gör det fortfarande men det är ofta ganska stora skillnader nu, både i pris och innehåll mellan bolagen, som sagt för mig var detta avsevärt billigare och jag fick tipset av bekanta som hade gjort samma upptäckt, jag har flyttat alla bilar och hus dit.
Så hade du bott på annan plats i landet hade ett annat bolag kunnat ge lägre pris? Jag har jämfört vad vi har och här är det ett annat bolag som ger det på totalen, inkluderat återbäring.
Är för lat för att hoppa på avtal med förstaårspris och sedan behöva hoppa runt.
 
Tesla har just släppt en ny budgetvariant på 3 och Y med namnet Standard, $37-40.000. kanske kommer hit snart.

Någon räkna ut att hade denna Model 3 släppt vid 3s släpp hade priset varit $27.000. Så detta får nog ses som ett ok pris som kommer nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.