DennisCA DennisCA skrev:
Jag kan nu säga jag bländades flera gånger till jobbet idag, men jag blinkar inte åt folk för jag vet det hjälper ju inget.
Jo det hjälper. Min bil ser inte svaga halvljus långt borta på en raksträcka, men om du ljustutar så ser den ;)

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag är trött så bilar med ljusautomatik. Senaste tillskottet i familjen, en nyare Volvo, vet man aldrig vilka lampor som är på därute. Bilen verkar göra lite vad den vill. Halvljus, dimljus, DRL, Visst, jagt borde läsa på i manualen men där står det alltid bara: Funktion X, om bilen är utrustad med den. Det står aldrig vad MIN bil kan.
Jag uppskattar mer den traditionella vägen: Vrid ljusknappen till önskat läge, KLACK. Dimljus på separat knapp av/på. Fjärrljus med tydlig spakfunktion.
För min separat ljusramp skulle ha en extraknapp så att jag använder den bara när det verkligen behövs men det är inte tillåtet.
Har Volvo, den står alltid i autoläge så jag funderar inte så mycket, resten sköter bilen.

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag kan nu säga jag bländades flera gånger till jobbet idag, men jag blinkar inte åt folk för jag vet det hjälper ju inget. Om det nu inte är ett tydligt fall av helljus / extraljus på.
Du har inte något odokumenterat synfel, typ brytningsfel eller liknande som ställer till det? Låter ju onekligen konstigt att du blir bländad så frekvent av ledlysen.

Jag knegar på och bränner av cirka 5000mil om året bakom ratten och dom få gånger jag blir bländad så är det helljus som är igång, sen om det beror på dålig automatik eller skit bakom spakarna låter jag vara osagt.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag har glasögon jo fast ganska svaga. Men, enligt en rapport från UK i 2024 så av tillfrågade chaufförer tyckte 95% av dom att vissa bilar hade för starka lysen och en svensk rapport jag läste på carup som sade 8 av 10 har rapporterat dom blivit bländade av andra fordon. Det finns ju en uppsjö av dessa rapporter nu och det ser ut som en stor del av befolkningen stör sig. Så att jag är något unikum tror jag inte.

Det kan ju vara att om du kör en modern bil, speciellt en SUV liknande bil eller lastbil, som gör du sitter högre upp, så blir du mindre bländad av andra bilar, medan om man kör en lägre bil som jag, blir man mera bländad av SUV liknande bilar med sina högt positionerade och starka lampor.

DennisCA DennisCA skrev:
en svensk rapport jag läste på carup som sade 8 av 10 har rapporterat dom blivit bländade av andra fordon
Verkligen?? Borde det inte vara 100.0%

• Gilla
djac
  • Laddar…
Va menar du, var det ett försök till ett skämt?

Håller på att renovera en Holley förgasare.
Tänkte köra den i en ultraljudstvätt som jag lånat.
Den är helt isär plockad.
Räcker det med vanligt vatten eller ska man ha i nåt medel? Gärna nåt som man har hemma 🙂

DennisCA DennisCA skrev:
Jag har glasögon jo fast ganska svaga. Men, enligt en rapport från UK i 2024 så av tillfrågade chaufförer tyckte 95% av dom att vissa bilar hade för starka lysen och en svensk rapport jag läste på carup som sade 8 av 10 har rapporterat dom blivit bländade av andra fordon. Det finns ju en uppsjö av dessa rapporter nu och det ser ut som en stor del av befolkningen stör sig. Så att jag är något unikum tror jag inte.

Det kan ju vara att om du kör en modern bil, speciellt en SUV liknande bil eller lastbil, som gör du sitter högre upp, så blir du mindre bländad av andra bilar, medan om man kör en lägre bil som jag, blir man mera bländad av SUV liknande bilar med sina högt positionerade och starka lampor.
Kanske inte det som spökar då.

Tror du faktiskt slog lite huvudet på spiken, folk stör sig på det skarpa ljuset har svårt att tro att 80-95% blir bländade. Utan man stör sig och tycker det är skit.

För skulle verkligen en sån stor andel folk verkligen bli bländade så hade vi sett betydligt mer olyckor.

Har kört en mängd olika bilar där man har ögonen på olika höjder, jag blir inte bländad endå. Dom är ju skarp men inte mer än det. Blicken mot rätt håll och inte försöka läsa deras regplåt när man möts.

Kanske du har turen att ha en riktigt bra syn för just sånt här också. Sen tittar jag aldrig på ljusen heller, så mycket vet väl alla man inte ska göra. Men man ser sämre och måste sakta in trots det. Det är väl vad du definierar som att man stör sig och tycker är skit. Det är störande och det är skit jo, men olyckorna har åtminstone uteblivit. Men risken känns som den ökar.

Har nu installerat night breakers ikväll på bilen, kanske hjälper litet som en temporär lösning.

Man är väl olika. Själv stör jag mig ofta på att folk bländar av alldeles för tidigt så man får köra på halvljus alldeles för länge.

J
Visst blir synen sämre med åren. Många får begynnande grå starr, glasögon som bryter, repiga vindrutor, lägg sen regn och att den egna bilen INTE har superstarka strålkastare så kan det bli rätt jobbigt.

Jag upplever en väldigt stor skillnad mellan olika fordon och tror att det helt enkelt är så att vissa har prioriterat bra ljus för egen förare med downside att blända mötande...

Mikael_L Mikael_L skrev:
även de med äldre bilar vill ju se något när de är ute och kör på vägen, inte bara bländas satan av alla man möter.
Här i Tanzania råder 100% anarki, 95 % av alla bilar har massor av olagliga både ordinarie och extra lampor som lyser sjukt mycket och dessutom kör dom med helljus (samtidigt med extraljus och positionsljus som lyser som helljus) på mitt i stan så man ser ingenting och mina standard lampor är som en piss i oceanen😠

Bilprovning finns inte och trafikpolisen bryr sig inte 😠

Att köra bil i Sverige på natten är en ren fröjd jämfört med här.

• Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
Man är nog olika känslig för bländning. Själv är jag inte så känslig för direkt bländning men däremot periferiseendet är extremt ljuskänsligt. Varje gång någon slår på helljuset en billängd före mötet så känns det som spikar i ögat trots att man inte tittar mot ljuset. Vissa klarar tydligen sånt sidoljus bra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som tidigare sagt, bra när man kan serva bilarna själv.
18 liter olja, 3 oljefilter och ett diesel filter, 2000 spänn för kvalite.
Lågt räknat gissar jag att det skulle kosta 15.000:- på verkstad att få en enkel service utförd på dessa 3 bilar.
Bara 18 liter olja a 250:- eller vad de nu tar på en verkstad, blir 4.500:-

• Kartong med bilfilter och motorolja, inklusive Bosch och MANN-FILTER produkter för bilservice.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane och 10 till
  • Laddar…
J
Isakare Isakare skrev:
Som tidigare sagt, bra när man kan serva bilarna själv.
18 liter olja, 3 oljefilter och ett diesel filter, 2000 spänn för kvalite.
Lågt räknat gissar jag att det skulle kosta 15.000:- på verkstad att få en enkel service utförd på dessa 3 bilar.
Bara 18 liter olja a 250:- eller vad de nu tar på en verkstad, blir 4.500:-
Vad är det för olja?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.