MultiMan
joakim_j joakim_j skrev:
Men hur vet man vad som är stadigt nog?
Bilmärken som görs av riktiga ingenjörer har särskilda lyftpunkter som inte går att missa. BMW har haft det sedan 1990-tal. Rektangulära plastblock där man ska lyfta. Finns att köpa särskilda gummiblock som passar in i plastblocken för ännu bättre stabilitet när man lyfter hemma. Jag har det även på den Mini jag skaffat.

Mercedes har samma vad jag vet även om jag inte tittat i nutid. Finns garanterat på många fler märken.

BMW:

1786525005957.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mercedes:

1786525077652.png
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
galento och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vilket man ju har, en finns väl i bilen original och sedan minst en eller fem man skaffat under livets gång 😉
Domkraften i bilen duger väl möjligen till att byta hjul om man har tur. Den lilla garagedomkraften lyfter inte XC70:n så mycket som behövs om man ska krypa under (om man inte gillar att bygga torn). Så det är bara "det stora aset" som duger när det ska hissas ordentligt. Fler domkrafter vill jag inte ha innan jag får "ett riktigt garage". Och när den dagen kommer (d.v.s. troligen aldrig) så ska garaget ända ha en lyft.

B Bigfoot skrev:
Domkraften i bilen duger väl möjligen till att byta hjul om man har tur. Den lilla garagedomkraften lyfter inte XC70:n så mycket som behövs om man ska krypa under (om man inte gillar att bygga torn). Så det är bara "det stora aset" som duger när det ska hissas ordentligt. Fler domkrafter vill jag inte ha innan jag får "ett riktigt garage". Och när den dagen kommer (d.v.s. troligen aldrig) så ska garaget ända ha en lyft.
Jag kan krypa under min XC70 för t.ex. oljebyte utan domkraft. Svårt måste det inte vara ;)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Man kryper aldrig under bilen när den bara står på domkraft oavsett vilken sort!

Domkraften som följer med bilen duger mer än väl för att lyfta bilen, och att byta hjul, men ska man krypa under måste man ta fram typ pallbockar, allt annat är att bjuda in Darwin.

• Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Fortsättning Toyota dieseln som inte startar.
Då jag inte får nått som helst utslag på datorn när jag kör startmotorn började jag fundera på vevaxelgivare. Gissar att systemet inte hoppar igång om inget snurrande indikeras ??
Det finns 2 st, en sitter vid dieselpumpen och ska vad jag hittat mäta 2.200 ohm, vilket den gör. Den andra sitter vid vevaxeln, den har jag inte hittat några värden på, men den mäter 870 Kohm.
Det vore kul med en annan bil att mäta på.

Kanske inte relevant men Saab Trionic 8 vevaxelgivare har resistansen 860+/-70 ohm vid 20 grader C enligt "verkstadshandboken" som är ett program som körs på en PC med MS Windows. Går det att hitta verkstadshandbok för valfri Toyota?

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Fortsättning Toyota dieseln som inte startar.
Då jag inte får nått som helst utslag på datorn när jag kör startmotorn började jag fundera på vevaxelgivare. Gissar att systemet inte hoppar igång om inget snurrande indikeras ??
Det finns 2 st, en sitter vid dieselpumpen och ska vad jag hittat mäta 2.200 ohm, vilket den gör. Den andra sitter vid vevaxeln, den har jag inte hittat några värden på, men den mäter 870 Kohm.
Det vore kul med en annan bil att mäta på.
870 kΩ låter spontant väldigt högt. Är det någon form av induktiv givare med någon spole brukar dessa ligga på 0.6-0.7 till 2-3 kΩ.
Är det en hallgivare går den inte att kolla med ohmmeter.

Fotografen Fotografen skrev:
870 kΩ låter spontant väldigt högt. Är det någon form av induktiv givare med någon spole brukar dessa ligga på 0.6-0.7 till 2-3 kΩ.
Är det en hallgivare går den inte att kolla med ohmmeter.
Brukar inte hallgivare ha 3 kablar ??, denna har bara 2.
Det står induktiv på de givare som verkar vara till min motor.

Är det en induktiv givare törs jag påstå att den är paj om den visar 870 kΩ, den ska ligga nånstans runt 2-3.

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Polaris nya UTV, skönt att de har lite sansade priser iaf. 🤯

1786570909774.png
Skapa konto

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
hsd
D Dilato skrev:
Man kryper aldrig under bilen när den bara står på domkraft oavsett vilken sort!

Domkraften som följer med bilen duger mer än väl för att lyfta bilen, och att byta hjul, men ska man krypa under måste man ta fram typ pallbockar, allt annat är att bjuda in Darwin.
Screenshot_2026-08-13-00-06-02-856_com.android.chrome.jpg
Skapa konto

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
[bild]
Japp, har sådana från biltema, inköpta nån gång runt 1996.
Används vid oljebyte.

D Dilato skrev:

Varför citerar du mitt inlägg? Jag har aldrig påstått att man inte ska använda pallbockar.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Jag kan krypa under min XC70 för t.ex. oljebyte utan domkraft. Svårt måste det inte vara ;)
Rapportera gärna igen efter du bytt kardan... :)

Någon som har erfarenhet av manuella luftbälgar som hjälpfjädring till bladfjädring? Köpte en l200 i våras som har det och funderar på hur mycket luft jag ska ha i dom. Fick byta fjäderpaket bak så förväntar mig inte att den ska vara mjuk i olastat läge men då jag ofta kör olastat så behöver ju inte luftbälgarna va styvare än nödvändigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.