1 202 921 läst ·
17 132 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Vi är i ett teknikskifte, mycket av tittandet görs ju fortfarande av människan, jag gissar att förutom att styra ljuset så kommer bilen att komplettera och stötta föraren allt mer vad det gäller att hålla uppsikt och upptäcka faror.Mikael_L skrev:
Det finns massor med sätt som dessa nya bilar totalt sabbar för andra.
Förutom felinställda, feljusterade, handhavande (glömmer att blända av osv) så har vi problemet med blöta eller isiga vägbanor som reflekterar skiten rakt i nyllet på en, nivåskillnader och backkrön, när man kommer in i deras strålkastarfält snett åt vänster osv osv.
Alla dessa problem är exakt samma med gamla halogenstrålkastare, bara det att det är 3 ggr värre nu med de extrema ljusstyrkorna som är tillåtna för dessa bilar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Jag ser ingenting här som relaterar till mitt inlägg, eller automatiskt helljus.Mikael_L skrev:
Det finns massor med sätt som dessa nya bilar totalt sabbar för andra.
Förutom felinställda, feljusterade, handhavande (glömmer att blända av osv) så har vi problemet med blöta eller isiga vägbanor som reflekterar skiten rakt i nyllet på en, nivåskillnader och backkrön, när man kommer in i deras strålkastarfält snett åt vänster osv osv.
Alla dessa problem är exakt samma med gamla halogenstrålkastare, bara det att det är 3 ggr värre nu med de extrema ljusstyrkorna som är tillåtna för dessa bilar.
Du verkar allmänt syfta på styrkan hos LED?
Jag är inte rätt person att diskutera det med.
Kan bara säga att jag blivit mindre känslig för bländning med åren. Om det är ett ålderstecken så borde vara så för dig också då vi är lika gamla.
Det är betydligt värre att möta en rosa RENÅ i fullt dagsljus...
Medlem
· Blekinge
· 12 206 inlägg
Jag är trött så bilar med ljusautomatik. Senaste tillskottet i familjen, en nyare Volvo, vet man aldrig vilka lampor som är på därute. Bilen verkar göra lite vad den vill. Halvljus, dimljus, DRL, Visst, jagt borde läsa på i manualen men där står det alltid bara: Funktion X, om bilen är utrustad med den. Det står aldrig vad MIN bil kan.J JohanLun skrev:Jo, den som har en bil med matrix, LED, automatik kan ju vara hur nöjd som helst med vad HEN ser. Den stora frågan är ju vad mötande bilar ser...
Det är ju samma sak som att sätta in nå "rallylampor" - det kan ju upplevas väldigt bra.
Sen behöver inte att man dränker vägen framför sig i ljus betyda att man faktiskt ser bättre - starkt ljus i närområdet gör att ögonen inte fångar saker i områden längre bort. Så mer är inte alltid bättre. Ljusbilden är nog viktigare än mängden ljus.
Om bilarnas automatik inte fungerar utan manuell justering och detta inte görs vid leverans eller service utan man litar till att användaren ska göra det kan jag förstå var det brister.
Med tanke på att man ser bilar som kör med lysen helt av, bara DRL / dimljus på vid mörker eller missar att ställa ljushöjd eller blända av så har jag tyvärr rätt litet förtroende för användarnas kompetens. Automatik kan ju då vara bra, men bara om den fungerar bra.
Jag uppskattar mer den traditionella vägen: Vrid ljusknappen till önskat läge, KLACK. Dimljus på separat knapp av/på. Fjärrljus med tydlig spakfunktion.
För min separat ljusramp skulle ha en extraknapp så att jag använder den bara när det verkligen behövs men det är inte tillåtet.
Lampor som inte är certade för bruk på vanlig väg. Vad man monterar dem är väl upp till användaren.A AndersS skrev:
De tillhör ofta de som bländar mig som mötande är min notering....D djac skrev:
Ja, ett sätt är ju att köpa nån superstark lampa som man kan lysa den som bländar rätt i nyllet.Mikael_L skrev:
Jag hade automatiskt helljus (men inte matrisljus) på golf / passat jag hade och det funkade uselt. Faktistk helt oanvändbart då jag upplevde att jag bländade mötande.
Ja, jo men det gör väl alla bilar med felställt ljus å andra sidan. Det jag menar är att med rätt justerat ljus så anser jag att de är bättre än de flesta.J JohanLun skrev:
Det finns ju bilar med så stickigt ljus att allt utom släckt är ett problem.
Givetvis så. Jag kan inte avgöra om det är fel by design, av användaren eller feljusterat av verkstaden. Men som helhet är det nåt som brister med teslorna som gör att de bländar mer än många andra bilar.D djac skrev:
ID7 som jag kör nu har till synes kanon helljusautomatik där den släcker ner olika zoner i ljuset och fortsätter lysa upp andra. Jag kan inte på rak arm komma på att en sådan har bländat mig, och under de tre timmars mörkerkörning jag körde i fredags så var det åtminstone ingen som blinkade på mig. Däremot såg jag till att själv blända av när jag såg att det var lastbil eller buss, då jag har hört att det inte riktigt funkar lika bra där. Onödigt att testa tänkte jag.
Helljuset är för övrigt riktigt bra, inte bara för att vara helljus, utan faktiskt bra. Kommer ändå slänga på ett par extraljus då jag har vant mig det, men det är kul att se bilar med bra helljus på riktigt. Har nog aldrig haft det tidigare.
Helljuset är för övrigt riktigt bra, inte bara för att vara helljus, utan faktiskt bra. Kommer ändå slänga på ett par extraljus då jag har vant mig det, men det är kul att se bilar med bra helljus på riktigt. Har nog aldrig haft det tidigare.
Hjälper kanske teslaägaren att förstå han ska åka in till verkstaden eller själv sätta sig och klicka runt i menyerna? Börja blinka på Teslorna!DennisCA skrev:
Jag uppskattar faktiskt om nån blinkar eller tutar om jag har ett problem med bilen jag inte vet om och behöver åtgärda (men jag har ju ingen Tesla).
Flera av VAGs bilar med Matrix är de enda som har högsta betyg 5/5 i ViB ljustest.Storsockret skrev:
ID7 som jag kör nu har till synes kanon helljusautomatik där den släcker ner olika zoner i ljuset och fortsätter lysa upp andra. Jag kan inte på rak arm komma på att en sådan har bländat mig, och under de tre timmars mörkerkörning jag körde i fredags så var det åtminstone ingen som blinkade på mig. Däremot såg jag till att själv blända av när jag såg att det var lastbil eller buss, då jag har hört att det inte riktigt funkar lika bra där. Onödigt att testa tänkte jag.
Medlem
· Blekinge
· 12 206 inlägg
Jo, jag förstår, men det är inget problem så länge knappen till ljusrampen bara tänder den när helljuset är på. Om jag fattat det rätt.T Thomas_Blekinge skrev:
Alltså:
Helljus av + ljusramp av = Endast halvljus
Helljus av + ljusramp på = Endast halvljus
Helljus på + ljusramp av = Endast helljus
Helljus på + ljusramp på = Helljus + ljusramp