Vad sägs om en smaskig skattehöjning? Eu-regler kan ge ökad bilskatt med 1300 % nästa är på vissa laddhybrider. Jojo, blandar man byråkrati och koldioxid så kan listiga men improduktiva räknenissar åstadkomma stordåd.

G
H hovapettson skrev:
Vad sägs om en smaskig skattehöjning? Eu-regler kan ge ökad bilskatt med 1300 % nästa är på vissa laddhybrider. Jojo, blandar man byråkrati och koldioxid så kan listiga men improduktiva räknenissar åstadkomma stordåd.
"– Viktigt att ha i åtanke är att laddhybrider som redan är tagna i trafik, eller som registreras innan de nya reglerna börjar gälla, inte påverkas av skärpningen. säger Sofia Linder , chefsekonom på Mobility Sweden."

Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Det här kanske är en sjukt dum fråga, men hur får man upp bilen på pallbockar egentligen? Det finns ju bara en lyftpunkt i varje hörn, och sätter man domkraften där så kommer man inte åt att sätta en pallbock... Det finns inga andra lyftpunkter under min bil, det är bara stora plastsjok under...

Jag testade att lyfta med domkraften i tröskelbalken en liten bit från lyftpunkten, men den vek sig som smörgåspapper.

För övrigt så blir det alltid så när jag lyfter med en garagedomkraft att tröskeln viker sig lite, eftersom domkraften inte lyfter rakt upp utan lite i sidled också... Är det bara jag som har det problemet?

• Wow
snaggletooth
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Det här kanske är en sjukt dum fråga, men hur får man upp bilen på pallbockar egentligen? Det finns ju bara en lyftpunkt i varje hörn, och sätter man domkraften där så kommer man inte åt att sätta en pallbock... Det finns inga andra lyftpunkter under min bil, det är bara stora plastsjok under...

Jag testade att lyfta med domkraften i tröskelbalken en liten bit från lyftpunkten, men den vek sig som smörgåspapper.

För övrigt så blir det alltid så när jag lyfter med en garagedomkraft att tröskeln viker sig lite, eftersom domkraften inte lyfter rakt upp utan lite i sidled också... Är det bara jag som har det problemet?
Man får lyfta i axelinfästningar, framvagnsbalk, dragbalk eller nått annat stadigt man finner under bilen.

joakim_j joakim_j skrev:

Jag brukar lyfta under länkarmarna.

F fribygg skrev:
Jag brukar lyfta under länkarmarna.
Törs man det? Man kommer inte åt att lyfta under själva navet så att säga, för det är liksom inne i fälgen, så man får lyfta typ mitt på länkarmen då.

B Bjober skrev:
Man får lyfta i axelinfästningar, framvagnsbalk, dragbalk eller nått annat stadigt man finner under bilen.
Men hur vet man vad som är stadigt nog?

joakim_j joakim_j skrev:
Törs man det? Man kommer inte åt att lyfta under själva navet så att säga, för det är liksom inne i fälgen, så man får lyfta typ mitt på länkarmen då.
Länkarmens bakre fäste i karossen brukar vara bra.

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
Mikael_L
T TommyC skrev:
Är det gengasbilar du tänker på eller?
Sterlingmotor har också yttre förbränning.
Gengasbil har normalt inre förbränning (dvs ICE), men tillverkar bränslet i en process i en pryl som följer med bilen.

joakim_j joakim_j skrev:

Att hissa upp bilen är ju halva jobbet med nyare bilar....Dels ska man ju hitta "de hemliga punkterna" som du är inne på. Självklart står det inte i instruktionsboken och att chansa fel är inte så bra. Sedan får man springa fram och tillbaka och hissa lite i taget om man inte har flera domkrafter.

joakim_j joakim_j skrev:
Men hur vet man vad som är stadigt nog?
Jag tittar hur konstruktionen ser ut. Letar efter platser där man ser att plåten är avsevärt tjockare och har en form och riktning som fördelar vikten bra.
Men visst kan man böja en länkarm om man inte tänker sig för. Något riktigt facit finns inte.
Jag förstår att det är svårt om man inte har öga för det tekniska.

G
Lägga emellan en kvistfri plankstump av bättre kvalitet kan rädda en känslig yta när man lyfter med domkraft.

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.