Där jag bor är eporna ofta utrustade med led-extraljus till ett värde av en inte allt för gammal begagnad bil.

Men det är förstås viktigt att se bra i mörkret när man cruisar fram i 30 km/h....
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ut och prova i verkligheten så kommer du se att det fungerar alldeles utmärkt. Alternativet ger mindre ljus på vägen.
Nä har sett det tillräckligt som mötande bil. Ser jag inget så slår även jag på mina helljus istället.
 
Adaptivt helljus, matrix osv. borde förbjudas, jävla skit i helvete å möta sådana bilar i mörkret.
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
J
D djac skrev:
Ja, alltså, jag är väldigt nöjd med matrix-funktionen och det verkar folk vara i allmänhet, ingen pratar om någon sorts inlärningsprocess, den är ny för mig.
Jo, den som har en bil med matrix, LED, automatik kan ju vara hur nöjd som helst med vad HEN ser. Den stora frågan är ju vad mötande bilar ser...

Det är ju samma sak som att sätta in nå "rallylampor" - det kan ju upplevas väldigt bra.

Sen behöver inte att man dränker vägen framför sig i ljus betyda att man faktiskt ser bättre - starkt ljus i närområdet gör att ögonen inte fångar saker i områden längre bort. Så mer är inte alltid bättre. Ljusbilden är nog viktigare än mängden ljus.


D djac skrev:
Det är däremot väsentligt att halvljuset är rätt inställt, det är ju med detta allt börjar och jag har precis som andra noterat att ena sidan ofta ligger för högt, så var min också. Efter att jag justerade detta så reagerar ingen längre och jag kan bara låta automatiken sköta allt.

Det finns en hel del i forum och på youtube om hur man själv kan mäta in och justera, om man är osäker.

Om bilarnas automatik inte fungerar utan manuell justering och detta inte görs vid leverans eller service utan man litar till att användaren ska göra det kan jag förstå var det brister.

Med tanke på att man ser bilar som kör med lysen helt av, bara DRL / dimljus på vid mörker eller missar att ställa ljushöjd eller blända av så har jag tyvärr rätt litet förtroende för användarnas kompetens. Automatik kan ju då vara bra, men bara om den fungerar bra.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Intressant du nämnde rallylampor, jag tänkte i morse att det är precis vad jag ska göra.... Kommer inte lysa starkare än de man möter ändå.
 
D djac skrev:
Ja, alltså, jag är väldigt nöjd med matrix-funktionen och det verkar folk vara i allmänhet, ingen pratar om någon sorts inlärningsprocess, den är ny för mig.

Det är däremot väsentligt att halvljuset är rätt inställt, det är ju med detta allt börjar och jag har precis som andra noterat att ena sidan ofta ligger för högt, så var min också. Efter att jag justerade detta så reagerar ingen längre och jag kan bara låta automatiken sköta allt.

Det finns en hel del i forum och på youtube om hur man själv kan mäta in och justera, om man är osäker.
Haha sanslöst, har du ngn bra länk?
 
C
J JohanLun skrev:
Jo, den som har en bil med matrix, LED, automatik kan ju vara hur nöjd som helst med vad HEN ser.
Noterade härom kvällen att det inte är helt klockrent för föraren med aktiv belysning heller. Ett jäkla blinkande av och på när den uppfattar reflekterande vägmärken som mötande trafik.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Adaptivt helljus, matrix osv. borde förbjudas, jävla skit i helvete å möta sådana bilar i mörkret.
Jag antar att det du upplever som skit är att bilen bländar av för sent? Eller är det intensiteten i LED?

Jag som sitter i en sådan bil med automatiskt helljus ser att det klickar. Men det är samtidigt ett enormt lyft. Det kan förbättras med bättre mjukvara.

Sedan går det inte att stoppa. Fler o fler bilar kommer att få detta system. Man får vänja sig. Förhoppningsvis kommer man att t.ex lösa problemet med att identifiera en mötande bil bakom att backkrön.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Jo, den som har en bil med matrix, LED, automatik kan ju vara hur nöjd som helst med vad HEN ser. Den stora frågan är ju vad mötande bilar ser...

Det är ju samma sak som att sätta in nå "rallylampor" - det kan ju upplevas väldigt bra.

Sen behöver inte att man dränker vägen framför sig i ljus betyda att man faktiskt ser bättre - starkt ljus i närområdet gör att ögonen inte fångar saker i områden längre bort. Så mer är inte alltid bättre. Ljusbilden är nog viktigare än mängden ljus.





Om bilarnas automatik inte fungerar utan manuell justering och detta inte görs vid leverans eller service utan man litar till att användaren ska göra det kan jag förstå var det brister.

Med tanke på att man ser bilar som kör med lysen helt av, bara DRL / dimljus på vid mörker eller missar att ställa ljushöjd eller blända av så har jag tyvärr rätt litet förtroende för användarnas kompetens. Automatik kan ju då vara bra, men bara om den fungerar bra.
Dåligt justerat halvljus har jag haft på flera andra bilmärken, även de mest respekterade tyskarna levererar så ibland.

Jag skulle säga att just på denna punkten är Tesla bättre än de flesta konkurrenter, så är det inte på allt..
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag antar att det du upplever som skit är att bilen bländar av för sent? Eller är det intensiteten i LED?

Jag som sitter i en sådan bil med automatiskt helljus ser att det klickar. Men det är samtidigt ett enormt lyft. Det kan förbättras med bättre mjukvara.

Sedan går det inte att stoppa. Fler o fler bilar kommer att få detta system. Man får vänja sig. Förhoppningsvis kommer man att t.ex lösa problemet med att identifiera en mötande bil bakom att backkrön.
Det är både och, desto sämre väder desto sämre funkar systemen också, våta vinterdagar är det katastrofalt. Jag kommer börja köra med egna överstarka ljus. Kanske provar med rally H4or innan LED, beror på priset.

Men nä klart det går att stoppa. Det har blivit en så stor fråga i flera länder nu, att det är endast en tidsfråga enligt mig innan det kommer nya regler om belysningen på bilarna.

Jag förutspår det kommer bli ganska strikt. Automatiken kanske inte försvinner för folk blir bara dummare och latare, men intensiteten och hur mycket ljus osv bilar får ha det kommer nog komma under lupp. Kanske det även blir begränsningar på spektrumet då blåare ljus bländar mera.
 
Mikael_L
Ja det som dessutom skapar stora problem är att max tillåten mängd ljus från olika slags belysningar skiljer.
Nu är inte reglerna skriva med en lumensiffra, utan det är lite mer krångligt, men reglerna mynnar ändå ut till att:
H4 får ge max ca 1500 lumen,
HID (Xenon) 2800-3200 lumen och LED kan väl ha ytterligare 1000 lumen till.

Så det är ju inte konstigt att det bryter ut ett ljuskrig på vägarna, även de med äldre bilar vill ju se något när de är ute och kör på vägen, inte bara bländas satan av alla man möter.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är ju samma sak som att sätta in nå "rallylampor" - det kan ju upplevas väldigt bra.
Vad är "rallylampor"?
När jag tävlade hade man starkare lampor men bara på helljus/extraljus inte halvljus.
 
Jag har själv aldrig upplevt problem som kan tillföras automatiken. Jag måste ha mött tusentals bilar med detta system, eller kanske hundratals...

Det största problem jag upplever med avbländning beror på människan, att de är för sena att reagera t.ex vid ett oväntat möte i en kurva.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Förhoppningsvis kommer man att t.ex lösa problemet med att identifiera en mötande bil bakom att backkrön.
Det finns massor med sätt som dessa nya bilar totalt sabbar för andra.
Förutom felinställda, feljusterade, handhavande (glömmer att blända av osv) så har vi problemet med blöta eller isiga vägbanor som reflekterar skiten rakt i nyllet på en, nivåskillnader och backkrön, när man kommer in i deras strålkastarfält snett åt vänster osv osv.

Alla dessa problem är exakt samma med gamla halogenstrålkastare, bara det att det är 3 ggr värre nu med de extrema ljusstyrkorna som är tillåtna för dessa bilar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kommer också köra denna vinter med 10000 lumens LED-H4, som förstås är ännu sämre för den totala trafiksituationen, men JAG har inte tänkt att sitta med svartepetter och ett rådjur, älg eller cyklist i fronten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.