1 108 183 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Jag tänker att om man är så hårt nischad blir det så klart en mindre marknad, men är man med och tar hand om hela hybrid/batteribilen och dess batterier så får man nog en rätt stor kundskara. Visst kan man säkert skippa tyngre motorjobb så som lyfta toppen kanske.MathiasS skrev:
Nej jag pratar förstås om hela verksamheten "fixa batterier utan att byta hela". De kommer säkert hålla på med elmotorer också, det ligger nära till hands.
Att ungdomar flyr branchen påverkar inte efterfrågan på marknaden för reparationer, det gör det bara svårare att starta bolaget.
Vi får väl se - vi kan se vad status är om 5 år, då tror jag vi har mer än ett specialisterat bolag på området (dvs utöver gruffman som redan finns).
Jag vet ju bara vad Grufman får hålla på med på Teslorna som kommer in, det är inte sällan svår felsökning och riva ner halva bilen för att jaga elfel. Men sen när det är fixat vill kunden ha nya bromsar också och varför tvinga iväg denne till en annan verkstad för det? Då kan man ju lika gärna anställa en färsking direkt från gymnasiet som får byta bromsar dagarna i ända.
Man kan förstås tänka sig många varianter av denna verksamhet. Min spådom är, varken mer eller mindre, att det kommer finnas en marknad för ett nishat bolag av denna typ. Blir de etablerade så kan de hjälpa större verkstäder som inte vill ta sig ann sådana jobb själva.RoTe skrev:
Jag tänker att om man är så hårt nischad blir det så klart en mindre marknad, men är man med och tar hand om hela hybrid/batteribilen och dess batterier så får man nog en rätt stor kundskara. Visst kan man säkert skippa tyngre motorjobb så som lyfta toppen kanske.
Jag vet ju bara vad Grufman får hålla på med på Teslorna som kommer in, det är inte sällan svår felsökning och riva ner halva bilen för att jaga elfel. Men sen när det är fixat vill kunden ha nya bromsar också och varför tvinga iväg denne till en annan verkstad för det? Då kan man ju lika gärna anställa en färsking direkt från gymnasiet som får byta bromsar dagarna i ända.
Ja absolut, frågan är bara hur man skulle sköta logistiken, ett helt batteri är inget man skickar, eller en bil så klart, kostar flis... Celler går väl redan att köpa på Ebay men verkstäderna vill ju inte. Mobila mekaniker?MathiasS skrev:
Byggveteran
· 2 675 inlägg
Finns ju redan några stycken mekaniker från Litauen som håller på med Fisker bilar i Sverige.RoTe skrev:
(Många där är duktiga på att skruva på bilar, brukar alltid stå ett gäng trasiga bilar på släpar som ska över för reparation som kostar för mycket i Sverige att reparera)
Dom samlar på sig lite jobb och sen åker dom över och fixar till det som behövs tills nästa gång.
Dom kanske utökar med fler märken om dom märker att det finns ett behov.
Det låter bra! Vet att däckfixarna alltid anlitar litauer men numera är ju dom lika eller dyrare än svenskar så där försvann ju den vitsen. Sist jag behövde däck omlagda åkte jag till en svensk liten firma som "råkade" ha strul med kortterminalen, mycket smidigt.A Argastesnickaren skrev:Finns ju redan några stycken mekaniker från Litauen som håller på med Fisker bilar i Sverige.
(Många där är duktiga på att skruva på bilar, brukar alltid stå ett gäng trasiga bilar på släpar som ska över för reparation som kostar för mycket i Sverige att reparera)
Dom samlar på sig lite jobb och sen åker dom över och fixar till det som behövs tills nästa gång.
Dom kanske utökar med fler märken om dom märker att det finns ett behov.
Det är bla det som EVclinic bygger upp nu.RoTe skrev:
De lär starta franshising i Sverige snart.
De måste reverse-engineera många saker pga våra odugliga politiker i EU hellre pysslar med detaljstyrning än att besluta att i EU så gäller right to repair, minimikrav på reservdelar (och deras nedbrytning, många batterier även till rena elbilar säljs bara som kompletta utbytesenheter och vi förväntas snällt betala såna bedrägerier, i bästa fall kollektivt via försäkringsbolagen).
Om det kommer på plats så blir det mkt enklare att laga moderna bilar.
Right to repair finns väl inte ens i USA utan där får bönderna hacka sina traktorer för att få ut skördarna...K karlmb skrev:Det är bla det som EVclinic bygger upp nu.
De lär starta franshising i Sverige snart.
De måste reverse-engineera många saker pga våra odugliga politiker i EU hellre pysslar med detaljstyrning än att besluta att i EU så gäller right to repair, minimikrav på reservdelar (och deras nedbrytning, många batterier även till rena elbilar säljs bara som kompletta utbytesenheter och vi förväntas snällt betala såna bedrägerier, i bästa fall kollektivt via försäkringsbolagen).
Om det kommer på plats så blir det mkt enklare att laga moderna bilar.
Men det var väl slutkund som vart blåst efter dieselgate här i Europa, sämre bil, högre förbrukning och sämre andrahandsvärde. Det var annat i staterna, där släppte folk bara sina bilar och VW fick köpa tillbaka dom. De står väl fortfarande uppställda i massor där bortaK karlmb skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.thesun.co.uk/motors/36287353/car-graveyard-desert-new-audis-vws-dumped-scandal/#:~:text=The storage sites slowly emptied,4
Edit: 300.000 bilar står tydligen på 37 platser där borta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.reuters.com/article/bus...els-at-37-facilities-around-us-idUSKBN1H50GQ/
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Jag vet inte om jag läser tokigt, men det var 300 000 bilar som återköptes inte att det står så många kvar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Det står:
”But before they could be repaired or scrapped, the company had to stash them somewhere – leading to the surreal sight of more than 300,000 cars lined up in the Mojave Desert, baking under the Californian sun.”
”But before they could be repaired or scrapped, the company had to stash them somewhere – leading to the surreal sight of more than 300,000 cars lined up in the Mojave Desert, baking under the Californian sun.”
