RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
Nej jag pratar förstås om hela verksamheten "fixa batterier utan att byta hela". De kommer säkert hålla på med elmotorer också, det ligger nära till hands.

Att ungdomar flyr branchen påverkar inte efterfrågan på marknaden för reparationer, det gör det bara svårare att starta bolaget.

Vi får väl se - vi kan se vad status är om 5 år, då tror jag vi har mer än ett specialisterat bolag på området (dvs utöver gruffman som redan finns).
Jag tänker att om man är så hårt nischad blir det så klart en mindre marknad, men är man med och tar hand om hela hybrid/batteribilen och dess batterier så får man nog en rätt stor kundskara. Visst kan man säkert skippa tyngre motorjobb så som lyfta toppen kanske.

Jag vet ju bara vad Grufman får hålla på med på Teslorna som kommer in, det är inte sällan svår felsökning och riva ner halva bilen för att jaga elfel. Men sen när det är fixat vill kunden ha nya bromsar också och varför tvinga iväg denne till en annan verkstad för det? Då kan man ju lika gärna anställa en färsking direkt från gymnasiet som får byta bromsar dagarna i ända.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag tänker att om man är så hårt nischad blir det så klart en mindre marknad, men är man med och tar hand om hela hybrid/batteribilen och dess batterier så får man nog en rätt stor kundskara. Visst kan man säkert skippa tyngre motorjobb så som lyfta toppen kanske.

Jag vet ju bara vad Grufman får hålla på med på Teslorna som kommer in, det är inte sällan svår felsökning och riva ner halva bilen för att jaga elfel. Men sen när det är fixat vill kunden ha nya bromsar också och varför tvinga iväg denne till en annan verkstad för det? Då kan man ju lika gärna anställa en färsking direkt från gymnasiet som får byta bromsar dagarna i ända.
Man kan förstås tänka sig många varianter av denna verksamhet. Min spådom är, varken mer eller mindre, att det kommer finnas en marknad för ett nishat bolag av denna typ. Blir de etablerade så kan de hjälpa större verkstäder som inte vill ta sig ann sådana jobb själva.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
Man kan förstås tänka sig många varianter av denna verksamhet. Min spådom är, varken mer eller mindre, att det kommer finnas en marknad för ett nishat bolag av denna typ. Blir de etablerade så kan de hjälpa större verkstäder som inte vill ta sig ann sådana jobb själva.
Ja absolut, frågan är bara hur man skulle sköta logistiken, ett helt batteri är inget man skickar, eller en bil så klart, kostar flis... Celler går väl redan att köpa på Ebay men verkstäderna vill ju inte. Mobila mekaniker?
 
RoTe RoTe skrev:
Ja absolut, frågan är bara hur man skulle sköta logistiken, ett helt batteri är inget man skickar, eller en bil så klart, kostar flis... Celler går väl redan att köpa på Ebay men verkstäderna vill ju inte. Mobila mekaniker?
Finns ju redan några stycken mekaniker från Litauen som håller på med Fisker bilar i Sverige.
(Många där är duktiga på att skruva på bilar, brukar alltid stå ett gäng trasiga bilar på släpar som ska över för reparation som kostar för mycket i Sverige att reparera)
Dom samlar på sig lite jobb och sen åker dom över och fixar till det som behövs tills nästa gång.
Dom kanske utökar med fler märken om dom märker att det finns ett behov.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
A Argastesnickaren skrev:
Finns ju redan några stycken mekaniker från Litauen som håller på med Fisker bilar i Sverige.
(Många där är duktiga på att skruva på bilar, brukar alltid stå ett gäng trasiga bilar på släpar som ska över för reparation som kostar för mycket i Sverige att reparera)
Dom samlar på sig lite jobb och sen åker dom över och fixar till det som behövs tills nästa gång.
Dom kanske utökar med fler märken om dom märker att det finns ett behov.
Det låter bra! Vet att däckfixarna alltid anlitar litauer men numera är ju dom lika eller dyrare än svenskar så där försvann ju den vitsen. Sist jag behövde däck omlagda åkte jag till en svensk liten firma som "råkade" ha strul med kortterminalen, mycket smidigt.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ja absolut, frågan är bara hur man skulle sköta logistiken, ett helt batteri är inget man skickar, eller en bil så klart, kostar flis... Celler går väl redan att köpa på Ebay men verkstäderna vill ju inte. Mobila mekaniker?
Det är bla det som EVclinic bygger upp nu.
De lär starta franshising i Sverige snart.
De måste reverse-engineera många saker pga våra odugliga politiker i EU hellre pysslar med detaljstyrning än att besluta att i EU så gäller right to repair, minimikrav på reservdelar (och deras nedbrytning, många batterier även till rena elbilar säljs bara som kompletta utbytesenheter och vi förväntas snällt betala såna bedrägerier, i bästa fall kollektivt via försäkringsbolagen).
Om det kommer på plats så blir det mkt enklare att laga moderna bilar.
 
RoTe
K karlmb skrev:
Det är bla det som EVclinic bygger upp nu.
De lär starta franshising i Sverige snart.
De måste reverse-engineera många saker pga våra odugliga politiker i EU hellre pysslar med detaljstyrning än att besluta att i EU så gäller right to repair, minimikrav på reservdelar (och deras nedbrytning, många batterier även till rena elbilar säljs bara som kompletta utbytesenheter och vi förväntas snällt betala såna bedrägerier, i bästa fall kollektivt via försäkringsbolagen).
Om det kommer på plats så blir det mkt enklare att laga moderna bilar.
Right to repair finns väl inte ens i USA utan där får bönderna hacka sina traktorer för att få ut skördarna...
 
RoTe RoTe skrev:
Right to repair finns väl inte ens i USA utan där får bönderna hacka sina traktorer för att få ut skördarna...
Det är på G sedan flera år både där o här.
Politikerna lyssnar på lobbyisterna hittills.
 
RoTe
K karlmb skrev:
Det är på G sedan flera år både där o här.
Politikerna lyssnar på lobbyisterna hittills.
Nej dom stora företagen vinner alltid
 
RoTe RoTe skrev:
Nej dom stora företagen vinner alltid
Nej då. men det kan ta tid.. Hade de stora vunnit hela tiden hade vi aldrig haft Dieselgate eller några krockkrav öht.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej då. men det kan ta tid.. Hade de stora vunnit hela tiden hade vi aldrig haft Dieselgate eller några krockkrav öht.
Men det var väl slutkund som vart blåst efter dieselgate här i Europa, sämre bil, högre förbrukning och sämre andrahandsvärde. Det var annat i staterna, där släppte folk bara sina bilar och VW fick köpa tillbaka dom. De står väl fortfarande uppställda i massor där borta

Flygfoto över en stor bilparkering i en öken, fylld med tusentals bilar uppradade i rader, använd som lager för bilar efter dieselgate.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flygfoto av hundratals parkerade bilar i en öken, med ett flygplan som står bredvid. Scenen illustrerar ett bilupplag från Dieselgate-skandalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.thesun.co.uk/motors/36287353/car-graveyard-desert-new-audis-vws-dumped-scandal/#:~:text=The storage sites slowly emptied,4

Edit: 300.000 bilar står tydligen på 37 platser där borta

Flygbild av en stor bilpark med tusentals uppställda bilar i ökenmiljö, bredvid ett parkerat flygplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.reuters.com/article/bus...els-at-37-facilities-around-us-idUSKBN1H50GQ/
 
  • Wow
jawen
  • Laddar…
Jag vet inte om jag läser tokigt, men det var 300 000 bilar som återköptes inte att det står så många kvar.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vet inte om jag läser tokigt, men det var 300 000 bilar som återköptes inte att det står så många kvar.

"VW storing around 300,000 diesels at 37 facilities around U.S."​

 
Tokslut Tokslut skrev:

"VW storing around 300,000 diesels at 37 facilities around U.S."​

Du är medveten om att den länken är från 2018?
 
  • Haha
  • Älska
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J
Det står:

”But before they could be repaired or scrapped, the company had to stash them somewhere – leading to the surreal sight of more than 300,000 cars lined up in the Mojave Desert, baking under the Californian sun.”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.