RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
Betyder det att marknaden är så stor att en fristående och märkesoberoende batteriverkstad har så stort underlag att man vågar starta en sådan smal verksamhet? Det tror inte jag.

Att ingen vill jobba på bilverkstad som du beskriver det, gör ju inte heller att det är lättare att starta något nytt även om detta skulle vara något helt annat än att byta olja och bromsar... Ska vi gissa att Gruffman bil kommer vara först med denna specialistkompetens? De gör sådant redan idag eller är väldigt nära att göra det och har kompetensen som behövs.
Grufman har oftast en till två månaders väntetid så det svarar på din första fråga. Folk åker från hela riket till Järfälla just för att kompetensen finns där.

Nyss lade den största verkstaden för RAM trucks ned i Stockholm då ingen ville ta över efter ägaren som gick i pension, de hade också sanslöst med jobb.
 
RoTe RoTe skrev:
Nyss lade den största verkstaden för RAM trucks ned i Stockholm då ingen ville ta över efter ägaren som gick i pension, de hade också sanslöst med jobb.
Jag förstår inte riktigt hur detta är relevant för min spaning om en batteriverkstad?
 
RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
Jag förstår inte riktigt hur detta är relevant för min spaning om en batteriverkstad?
Att ingen vill hålla på med bilar? Ursäkta mig!
 
  • Gilla
Joel Strandberg
  • Laddar…
Ok, jag tror att denna typ av verksamhet lockar en annan typ av personer än den klassiska bilmekanikern.
 
RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, jag tror att denna typ av verksamhet lockar en annan typ av personer än den klassiska bilmekanikern.
Pratar du om bara försäljningen nu? För någon måste fortsatt skruva isär bilen och sedan sätta ihop den igen.
 
Byta batteri en tex Prius är enkelt, bara en jäkla massa skruv att skruva.
Finns på Youtube när nån gör det hemma i trädgården.
 
RoTe
Isakare Isakare skrev:
Byta batteri en tex Prius är enkelt, bara en jäkla massa skruv att skruva.
Finns på Youtube när nån gör det hemma i trädgården.
Jättemycket saker med bilar är enkelt, ändå väljer folk att lämna in till en verkstad.
 
  • Haha
Fel av Åke
  • Laddar…
Ointresse av teknik och lathet är huvudorsakerna enligt min hemsnickrade analys.
 
Hoppet står väl till Epa traktorns popularitet, en hel del ungdomar verka ju börjat skruva.
De flesta av oss som idag är mekaniker, servicetekniker mm började vår bana med mopeden, kanske 125an, sen bilen.
Skruva o koppla kunde vi redan när vi kom in i arbetslivet.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ja och nja... Vet att man kan köpa renoverade/begagnade celler till Toyotas batterier och byta själv. Tyvärr finns det väl inte en enda kompetent hybridbilsmek i Sverige som inte jobbar på aukt verkstad.
Toyotas är väl undantaget. Men det är väl iofs bara Prius, dvs icke laddbar.
Inte ens EVclinic åtar sig PHEV, och de har ändå gjort några seriösa försök.
 
RoTe RoTe skrev:
Nyss lade den största verkstaden för RAM trucks ned i Stockholm då ingen ville ta över efter ägaren som gick i pension, de hade också sanslöst med jobb.
Vilken firma var det? Inte Bouldermaskin va? Man kan ju se det som nedstängning eller uppköp iom. flytt oifs.

https://www.bouldermaskin.com/boulder-bloggen/nej-vi-har-inte-stngt
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
Toyotas är väl undantaget. Men det är väl iofs bara Prius, dvs icke laddbar.
Inte ens EVclinic åtar sig PHEV, och de har ändå gjort några seriösa försök.
Ja, jag har felsökt & lagat några Prius.
Det finns lite olika typer av problem som kan uppstå med dem 28 individuella battericellerna, men allt går att fixa bara man förstår "hur saker hänger ihop"

Men jag är ju en "riktig" bilmekaniker i grunden...en från förr så att säga.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Tokslut Tokslut skrev:
Vilken firma var det? Inte Bouldermaskin va? Man kan ju se det som nedstängning eller uppköp iom. flytt oifs.

[länk]
Eh jo dom har klappat igen i år. Det står ju på webbsidan du länkar till https://www.bouldermaskin.com/
Ingen ville köpa en fullt fungerande verksamhet med anställda och en kundlista som garanterade jobb för en mycket lång framtid.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, jag tror att denna typ av verksamhet lockar en annan typ av personer än den klassiska bilmekanikern.
Jag skulle iofs mycket hellre hålla på med batterierna än att byta olja, bromsklossar och spindelleder.

Men jag räknas nog inte, då jag öht inte alls är påväg in i den branschen.
 
RoTe RoTe skrev:
Pratar du om bara försäljningen nu? För någon måste fortsatt skruva isär bilen och sedan sätta ihop den igen.
Nej jag pratar förstås om hela verksamheten "fixa batterier utan att byta hela". De kommer säkert hålla på med elmotorer också, det ligger nära till hands.

Att ungdomar flyr branchen påverkar inte efterfrågan på marknaden för reparationer, det gör det bara svårare att starta bolaget.

Vi får väl se - vi kan se vad status är om 5 år, då tror jag vi har mer än ett specialisterat bolag på området (dvs utöver gruffman som redan finns).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.