1 108 183 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Grufman har oftast en till två månaders väntetid så det svarar på din första fråga. Folk åker från hela riket till Järfälla just för att kompetensen finns där.MathiasS skrev:
Betyder det att marknaden är så stor att en fristående och märkesoberoende batteriverkstad har så stort underlag att man vågar starta en sådan smal verksamhet? Det tror inte jag.
Att ingen vill jobba på bilverkstad som du beskriver det, gör ju inte heller att det är lättare att starta något nytt även om detta skulle vara något helt annat än att byta olja och bromsar... Ska vi gissa att Gruffman bil kommer vara först med denna specialistkompetens? De gör sådant redan idag eller är väldigt nära att göra det och har kompetensen som behövs.
Nyss lade den största verkstaden för RAM trucks ned i Stockholm då ingen ville ta över efter ägaren som gick i pension, de hade också sanslöst med jobb.
Hoppet står väl till Epa traktorns popularitet, en hel del ungdomar verka ju börjat skruva.
De flesta av oss som idag är mekaniker, servicetekniker mm började vår bana med mopeden, kanske 125an, sen bilen.
Skruva o koppla kunde vi redan när vi kom in i arbetslivet.
De flesta av oss som idag är mekaniker, servicetekniker mm började vår bana med mopeden, kanske 125an, sen bilen.
Skruva o koppla kunde vi redan när vi kom in i arbetslivet.
Toyotas är väl undantaget. Men det är väl iofs bara Prius, dvs icke laddbar.RoTe skrev:
Inte ens EVclinic åtar sig PHEV, och de har ändå gjort några seriösa försök.
Vilken firma var det? Inte Bouldermaskin va? Man kan ju se det som nedstängning eller uppköp iom. flytt oifs.RoTe skrev:
https://www.bouldermaskin.com/boulder-bloggen/nej-vi-har-inte-stngt
Redigerat:
Ja, jag har felsökt & lagat några Prius.K karlmb skrev:
Det finns lite olika typer av problem som kan uppstå med dem 28 individuella battericellerna, men allt går att fixa bara man förstår "hur saker hänger ihop"
Men jag är ju en "riktig" bilmekaniker i grunden...en från förr så att säga.
Eh jo dom har klappat igen i år. Det står ju på webbsidan du länkar till https://www.bouldermaskin.com/Tokslut skrev:
Ingen ville köpa en fullt fungerande verksamhet med anställda och en kundlista som garanterade jobb för en mycket lång framtid.
Nej jag pratar förstås om hela verksamheten "fixa batterier utan att byta hela". De kommer säkert hålla på med elmotorer också, det ligger nära till hands.RoTe skrev:
Att ungdomar flyr branchen påverkar inte efterfrågan på marknaden för reparationer, det gör det bara svårare att starta bolaget.
Vi får väl se - vi kan se vad status är om 5 år, då tror jag vi har mer än ett specialisterat bolag på området (dvs utöver gruffman som redan finns).
