galento
Ok denna gör det utan att torkarna fram är igång , får kolla var man
stänger av. Man behöver nog se mer på menyerna på skärmen och
manövreringen från mittkonsollen också.

Såg detta på ett us forum , de har "lite" rostproblem där också.

En rostig pickup med 4x4-märkning och synlig skada på karossen, omgiven av människor och andra fordon på en parkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grå pickup med omfattande rostskador på karossen, parkerad på en asfalterad yta.
Skapa konto

• Gilla
  • Ledsen
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Grattis till besiktningen! Synd att det inte funkade med kiselgelet. Jag tycker att det definitivt gör skillnad men bevisligen tar den inte allt.
Det funkar! men inte i 8 år utan byte när hinken bara är 1 liter stor, blir mättat ganska snabbt…

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Ytterligare en film från Patrick Durham om en olycka med en Tesla som körde av vägen och omedelbart fattade eld och dödade 3 av de 4 i bilen. Ett barn lyckades ta sig ur bilen och överlevde.

Mycket diskussion om de elektriska dörröppnarna på Tesla i filmen samt jämförelse med Mach-E som tydligen har mekaniska dörröppnare (edit: från insidan).

Bränslebilar fattar sällan eld vid en krasch och de exploderar aldrig nämns också i filmen.

Redigerat:
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Ytterligare en film från Patrick Durham om en olycka med en Tesla som körde av vägen och omedelbart fattade eld och dödade 3 av de 4 i bilen. Ett barn lyckades ta sig ur bilen och överlevde.

Mycket diskussion om de elektriska dörröppnarna på Tesla i filmen samt jämförelse med Mach-E som tydligen har mekaniska dörröppnare (edit: från insidan).

Bränslebilar fattar sällan eld vid en krasch och de exploderar aldrig nämns också i filmen.

[media]
Ofattbart hur man kan konstruera en bil där inte dörrarna går att öppna imifrån om bilen är trasig.

• Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ofattbart hur man kan konstruera en bil där inte dörrarna går att öppna imifrån om bilen är trasig.
Jag tror jag förstår vad du menar. Samtidigt gäller det väl för alla bilar att om mekanismen för att öppna dörren inifrån är tillräckligt trasig, så går det inte att öppna dörren inifrån...

Jag kanske skulle formulera det som att en bil bör konstrueras så att det är väldigt osannolikt att mekanismen för att öppna dörren inifrån går sönder på ett sätt som medför att dörren inte enkelt och intuitivt går att öppna inifrån.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J
T TommyC skrev:

[media]
Kul att fler uppmärksammar detta det är en så idiotisk uppfinning..
Kina har tydligen ifört förbud mot infällda handtag i bilar från 2027, samt att det pågår en utredning mot Tesla i USA..

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror jag förstår vad du menar. Samtidigt gäller det väl för alla bilar att om mekanismen för att öppna dörren inifrån är tillräckligt trasig, så går det inte att öppna dörren inifrån...

Jag kanske skulle formulera det som att en bil bör konstrueras så att det är väldigt osannolikt att mekanismen för att öppna dörren inifrån går sönder på ett sätt som medför att dörren inte enkelt och intuitivt går att öppna inifrån.
Allt kan givetvis gå sönder men här är det väl så att den inte är ens konstruerad för att kunna öppnas om inte elektroniken medger det aktivt. Nån inbrottsskyddsfunktion kanske.
Och ifall en dörr mekaniskt inte funkar så finns det ju flera andra som ytterst osannolikt går sönder samtidigt.
Men jag hörde nu att det finns en nödöppning, bara det att alla inte vet hur den fungerar.
Ska givetvis inte behövas undervisning...

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
9,5h, lite längre tid om det är 5cm snöslask och motvind
Pratade just med en kille i Sundsvall och berättade att chefen funderar på ID Buzz.
"Å fy fan, vi har en sån på firman, räkna 10-12 mil på vintern, hälften med släpvagn efter, 30 mil på motorväg i 90, glöm att hålla 120"
"Stockholm-Luleå, 94 mil !!! Du hade fått åka i ett dygn"

• Wow
Tokslut
  • Laddar…
Har för mig EV Database har hyfsat rätt på räckviddssiffrorna:
Räckviddsuppskattning för Volkswagen ID Buzz i kallt väder: stad 375 km, motorväg 260 km, kombinerat 315 km, och i milt väder: stad 540 km, motorväg 330 km.
Dvs om man kör i 110 med värme igång och det är -10 ute så kommer man 26mil.

https://ev-database.org/car/2232/Volkswagen-ID-Buzz-NWB-Pro

ABRP om man sätter in att man vill åka i februari:
Totalt 1h22m laddstopp.

Ruttkarta över en 11 timmar lång resa från Stockholm till norra Sverige med fyra laddstopp markerade på kartan för elbilsresan.
Skapa konto

Isakare Isakare skrev:
Pratade just med en kille i Sundsvall och berättade att chefen funderar på ID Buzz.
"Å fy fan, vi har en sån på firman, räkna 10-12 mil på vintern, hälften med släpvagn efter, 30 mil på motorväg i 90, glöm att hålla 120"
"Stockholm-Luleå, 94 mil !!! Du hade fått åka i ett dygn"
Jag kollade björn nylands 1000km challenge som referens, och interpolerade med din körsträcka.

13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

[länk]

Totalt 1h22m laddstopp.

[bild]
Skulle vara väldigt kul att prova i.o.m att min resa tog nästan exakt 11 timmar.
Då ingick 2 snabba stopp vid vägkanten, en tankning och en avstickare in till centrala Piteå för att proviantera, var ca 10 minuter inne i affären.
Och mitt slutmål var 4 mil före Luleå.
Varför undrar man då, Jo jag var inte ensam på vägen, vägbyggen, epatraktor, bredlasttransporter och en massa folk som inte kan hålla farten uppe, framförallt på 1+2 vägar.
Och med den motvind jag hade de 60 första milen vore det extra intressant, bilen drog på vägen upp 10.7 mot normala 9.2 (nu på hemvägen drog den just 9.2)

Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
och en massa folk som inte kan hålla farten uppe, framförallt på 1+2 vägar.
Och om du blir med elbil så blir du tyvärr också en sådan. ;)

• Haha
  • Gilla
Rabbithole och 4 till
  • Laddar…
Nått helt annat.
Närmar mig hemåt vid 18 tiden, möter en 745a jag lägger märke till, finns ingen stötfångare eller grill, bara 2 strålkastare och en stor intercooler.
Ser strax ett stort rökmoln över vägen vid en korsning, Molnet är så kraftigt att bilarna framför bromsar, väl inne i molnet känner jag lukt av bränt gummi, märkena på asfalten indikerar att nån snurrat typ 10 varv och sen åkte vidare.
Någa hundra meter senare efter en kulle upprepar sig samma sak i nästa korsning.
Nått säger mig att Volvon var inblandad 😉

• Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

[länk]

Totalt 1h22m laddstopp.

[bild]
Man kan oavsett hålla med om att elbil är generellt problematiskt för de i Isakare's sits.
Nu vet jag inte hur ofta han tar den där 100 mils mardrömsresan, är det typ en gång om året är det kanske ingen större grej, men om den resan sker några tiotals gånger per år så skulle jag också ruttna på några timmar extra för laddstopp vid varje resa.

Det finns någon enstaka procent som använder bil på ett sådant sätt att elbil i dagens utförande blir rejält svårt. Vi gör oss bara dumma om vi inte visar att vi kan förstå detta.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.