1 108 244 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
De hade hela tiden större skala. Men vi var illa ute efter 20 år med Gyllenhammar som bara trodde Lastvagnar hade någon framtid och tog vinsterna över dit.RoTe skrev:
Sedan otur med Ford men lite tur att de valde att sälja till någon med visioner när de var tvungna..
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
SAAB hade ju 95, de kanske blev brända då på nått sätt?
Av de jag känner som jobbat på saab så förstod jag att utan GM hade de vart för små (eller behövt hitta nån annan att samutveckla med - 9000 var ju en alfa-fiat-lancia plattform utom motorn som var unik). GM tillförde mycket saab behövde i form av möjlighet till samutveckling och provning. Men saab fick betala med att betala dyrt för usla designlösningar som passar bättre på budgetbilar i stora volymer än nåt som ska försöka vara premium. De fick lägga mkt tid utan att för den skull få lansera många modeller.
Det var ju många fler märken som gick under, kanske är det mer konstigt att så många US märken överlevde än att saab dog? Men jag håller med - de hade många trevliga modeller på G... fast om de hade samma amerikanska (eller för den delen opel) kvalitet som bilarna hade på slutet så hade det nog inte hjälpt. För mycket kostnadsbesparing hade gjorts, se bara hur bilarna från sista årsmodellerna från SAAB rostar.
Jag vet inte var SAAB egentligen låg positionerade - mot BMW och MB så var de ju inte speciellt premium. Audi är ju en skoda i ljuddämpad finkostym och inget som jag attraheras av. Jämför man samtida VW/Skoda/Opel/Mazda/Toyota eller godtycklig USA bil så hade jag alla dagar i veckan hellre kört en SAAB. Trevlig inredning, rolig drivlina, vettig väghållning. Saabs cabbar är trevliga. Men att de skulle slå BMW och MB på fingrarna, det finns ju inte. De märkena har ju riktig premuim. Fina specialmodeller med riktig prestanda.
Det var ju många fler märken som gick under, kanske är det mer konstigt att så många US märken överlevde än att saab dog? Men jag håller med - de hade många trevliga modeller på G... fast om de hade samma amerikanska (eller för den delen opel) kvalitet som bilarna hade på slutet så hade det nog inte hjälpt. För mycket kostnadsbesparing hade gjorts, se bara hur bilarna från sista årsmodellerna från SAAB rostar.
Jag vet inte var SAAB egentligen låg positionerade - mot BMW och MB så var de ju inte speciellt premium. Audi är ju en skoda i ljuddämpad finkostym och inget som jag attraheras av. Jämför man samtida VW/Skoda/Opel/Mazda/Toyota eller godtycklig USA bil så hade jag alla dagar i veckan hellre kört en SAAB. Trevlig inredning, rolig drivlina, vettig väghållning. Saabs cabbar är trevliga. Men att de skulle slå BMW och MB på fingrarna, det finns ju inte. De märkena har ju riktig premuim. Fina specialmodeller med riktig prestanda.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Tycker dom låg någonstans mellan VW och Audi. Bra, men aldrig riktigt bäst på det som avgör när man väljer.J JohanLun skrev:Av de jag känner som jobbat på saab så förstod jag att utan GM hade de vart för små (eller behövt hitta nån annan att samutveckla med - 9000 var ju en alfa-fiat-lancia plattform utom motorn som var unik). GM tillförde mycket saab behövde i form av möjlighet till samutveckling och provning. Men saab fick betala med att betala dyrt för usla designlösningar som passar bättre på budgetbilar i stora volymer än nåt som ska försöka vara premium. De fick lägga mkt tid utan att för den skull få lansera många modeller.
Tror och har förstått från kollegor att de pressades hårt av GM o Opel som alltid skulle få bäst förutsättningar att överleva.J JohanLun skrev:Av de jag känner som jobbat på saab så förstod jag att utan GM hade de vart för små (eller behövt hitta nån annan att samutveckla med - 9000 var ju en alfa-fiat-lancia plattform utom motorn som var unik). GM tillförde mycket saab behövde i form av möjlighet till samutveckling och provning. Men saab fick betala med att betala dyrt för usla designlösningar som passar bättre på budgetbilar i stora volymer än nåt som ska försöka vara premium. De fick lägga mkt tid utan att för den skull få lansera många modeller.
Man hade verkligen mkt nytt på G men pappa GM sa alltid nej i slutänden. De förstod aldrig skillnaden mellan dussinbilen Opel och SAAB.
Nya 95 hade en grym design och håller än i dag, nåt sånt hade SAAB aldrig presenterat tidigare och världen låg öppem för nya erövringar.
Börjat gå igenom handbromsarna på Volvon, förra året hade jag problem med att handbromsen ville lämna på, eller ha en massa oljud efter man haft på den. Misstänkte att själva beläggningen lossnat från skorna.
Höger handbroms ser dock ganska bra ut, ser ut som nån nyligen varit in här och bytt. Om man ser på den lilla metallbiten som håller fast skon ser den ny ut.

Vänster sida var värre, de här plåtbitarna som håller skorna på plats var praktiskt taget bortrostade där. Men själva skorna hade mycket liv kvar och beläggen var inte lösa heller. Jag har dock nya belägg och andra delar så jag monterade dit dom, ska väl göra samma för höger sida.

Nu vet jag inte vad som skapat problemen för mig gällande handbromsen förra året. Jag undrar om det är vajern som är boven, eller om det är de här plåtbitarna som kunde va orsaken. Vajern kunde säkert bytas på vänster sida oavsett.
Höger handbroms ser dock ganska bra ut, ser ut som nån nyligen varit in här och bytt. Om man ser på den lilla metallbiten som håller fast skon ser den ny ut.

Vänster sida var värre, de här plåtbitarna som håller skorna på plats var praktiskt taget bortrostade där. Men själva skorna hade mycket liv kvar och beläggen var inte lösa heller. Jag har dock nya belägg och andra delar så jag monterade dit dom, ska väl göra samma för höger sida.

Nu vet jag inte vad som skapat problemen för mig gällande handbromsen förra året. Jag undrar om det är vajern som är boven, eller om det är de här plåtbitarna som kunde va orsaken. Vajern kunde säkert bytas på vänster sida oavsett.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Drog du inte i wiren och kände om den löpte lätt då?
Nej jag har redan bestämt mig för att byta den så jag börjar inte hålla på med det.
Den hade ett hål redan förra året som jag lappade då med en trädgårdsslang, tejp och buntband så att jag fick en vinter till ur den får väl duga.
Den hade ett hål redan förra året som jag lappade då med en trädgårdsslang, tejp och buntband så att jag fick en vinter till ur den får väl duga.
Börjat gå igenom bakluckan, har den och andra små fläckar också som ska fixas men bakluckan är värst. Vinkelslip med roterande stålborste, tog bort emblemen med tandtråd först. Mycket jobb kvar med att få så mycket rost som möjligt. Sen blir det sanda hela ytan med P80 och grunda med epoxi. Då kan spackeljobbet börja.
Måste få bort plasten i mitten av luckan, några länkage som håller fast den ännu, hela låset måste väl bort antar jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste få bort plasten i mitten av luckan, några länkage som håller fast den ännu, hela låset måste väl bort antar jag.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Är nog mycket enklare att slipa bort all lack än att spackla varenda liten nerslipning.