galento
Den här var på blocket för en tid sen , skulle nog tänka mej att byta bort
squarebodyn isåfall. V8 manuell long bed.

Blå äldre pickup med rostfläckar på karossen står parkerad på en grusväg, omgiven av träd och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
galento galento skrev:
Den här var på blocket för en tid sen , skulle nog tänka mej att byta bort
squarebodyn isåfall. V8 manuell long bed.

[bild]
Vet inte om du skulle bytt upp dig, jag är 193 och känner inte att jag har gott om plats i gen1. Square body (gen 3) är nog redigt mycket större på insidan. Men det beror ju på vad man gillar/föredrar.

galento
Är väl
Tokslut Tokslut skrev:
Vet inte om du skulle bytt upp dig, jag är 193 och känner inte att jag har gott om plats i gen1. Square body (gen 3) är nog redigt mycket större på insidan. Men det beror ju på vad man gillar/föredrar.
Är väl 10 cm kortare än dej då , ja har haft den i snart 13 år nu och den har fungerat bra. Den är sänkt så lätt att komma in i
och den känns rymlig. Men det är absolut ingen "finbil" 😜😜

Men inget notch i ramen , har tagit bort hållarna för genomslagsgummina och har gummi direkt på ramen ( flipkit bak korta fjädrar fram )

Men man gillar många såna fordon 😀

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
RoTe
T TommyC skrev:
Jag brukar misstänka inköpare när det byts delar utan någon teknisk motivering. Saab hade nästan alltid dålig ekonomi. Kanske var bromsok med plastkolvar någon krona billigare än motsvarande med metallkolvar? Min är MY 2005.
Saabs katastrofala ekonomi berodde ju just på att dom vägrade bygga billiga bilar.

Med GMs styre så byggde de billiga bilar som de ändå inte lyckades sälja med vinst. 🤔 Jag minns att de gjorde vinst 1 år av 20 år med GM som ägare.

RoTe
T TommyC skrev:
Med GMs styre så byggde de billiga bilar som de ändå inte lyckades sälja med vinst. 🤔 Jag minns att de gjorde vinst 1 år av 20 år med GM som ägare.
Ja det var väl för att Saab vägrade ta lösningar från GM rakt av utan var tvungna att försvenska (fördyra) precis allt.

Saab kämpade emot inledningsvis men andra generationens 9-3 var till mycket stor del baserad på Opel Vectra. Turbobestyckningen av Opelmotorn blev väldigt lyckad men så mycket mer lyckades inte Saabs konstruktörer påverka vid utvecklingen av den bilen.

Inredning (billig plast), elsystem, rostskydd (minimalt), chassi, bromsar var GM/Opel med små modifieringar. Vilka delar blev försvenskade och därmed dyra enligt dina kunskaper?

RoTe
Säger du inte själv att Saab monterade turbo på en sugmotor?

J
T TommyC skrev:
Saab kämpade emot inledningsvis men andra generationens 9-3 var till mycket stor del baserad på Opel Vectra. Turbobestyckningen av Opelmotorn blev väldigt lyckad men så mycket mer lyckades inte Saabs konstruktörer påverka vid utvecklingen av den bilen.

Inredning (billig plast), elsystem, rostskydd (minimalt), chassi, bromsar var GM/Opel med små modifieringar. Vilka delar blev försvenskade och därmed dyra enligt dina kunskaper?
Elsystemet de första åren på ng93 var onödigt krångligt.

Jag tror en del var för små volymer. Den andra delen, på slutet, var att enligt uppgift la Saab folket mycket tid på att utveckla modeller tillsammans med andra i koncernen men där Saab la mycket tid och kompetens men fick lansera sist eller oftast inte alls. Papperskorgen var stor. Många andra i koncernen fick mycket gratisjobb. Saab var tvungna att återanvända dåliga ochför Saab inte så billiga gm lösningar (troligen billigare i gm s volymer, men inte för Saab)

• Gilla
djac
  • Laddar…
galento
Fick med detta oljefiltret med Bmw,n :

https://en.ridex.eu/product/13468091

Men fattar inte riktigt hur det ska passa då det gamla hade stora öppningar
i båda ändar 🤔🤔 Det blev ett Mahle filter istället.

RoTe
galento galento skrev:
Fick med detta oljefiltret med Bmw,n :

[länk]

Men fattar inte riktigt hur det ska passa då det gamla hade stora öppningar
i båda ändar 🤔🤔 Det blev ett Mahle filter istället.
Till fel motormodell gissar jag, har för mig mitt ser ut sådär.

RoTe RoTe skrev:
Säger du inte själv att Saab monterade turbo på en sugmotor?
Att kalla den Opelmotor var fel av mig. Den motorfamiljen som kallas "GM Ecotec engine" var en gemensam utveckling med deltagare från GM i Tyskland, USA och Sverige. Många versioner av motorn utvecklades. Det fanns motorer med turbokompressor, mekanisk kompressor och utan kompressor.

https://en.wikipedia.org/wiki/GM_Ecotec_engine

RoTe RoTe skrev:
Saabs katastrofala ekonomi berodde ju just på att dom vägrade bygga billiga bilar.
Nä. Snarare på för liten skala som ändå inte förbättrades av GM.

RoTe
K karlmb skrev:
Nä. Snarare på för liten skala som ändå inte förbättrades av GM.
Volvo lyckades ju... Varför vägrade Saab ofta göra kombimodeller t.ex. när Volvos sålde som smör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.