Den ng9-3 jag hade är jag rätt säker inte hade plastkolvar bak, kan inte komma ihåg att framoken hade det heller.

Hade en MY03 som lär varit rätt tidig av linan.

Det fanns två storlekar på bromsar på 9-3. De ursprungliga ersattes tydligen dessutom ganska tidigt.
Exploderad vy av framhjulsbromsdelar för Saab 9-3 (2003-2005), inklusive bromsskiva, kaliper och fästen. Storlekar och specifikationer visas.

galento
Tokslut Tokslut skrev:
Har inte sett stålkolvar i bromsok på jag vet inte när, trodde alla körde med kompositkolvar just för att slippa rosten
Har det blivit nåt mer med lyften ?

Den ofjädrade vikten är ju inte så lätt att kapa i, men kompositkolvarna kan ju kapa ett hg kanske, det är ju inte illa. Iofs. nu med alla jättehjul blir det ju inga stora % :( Annat förr med 13" fälg och 155or på :D

galento galento skrev:
Nä, såg att de sänkt priset med 3.000kr, men jag vill inte ha det paketet stå här och "skräpa" innan det är grävt, Kompisen har varit här och tittat men jag har inte fåt någon tid. Han kommer väl när det finns en öppning, så räknar inte med innan vintern, men hade ju varit trevligt.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Den ofjädrade vikten är ju inte så lätt att kapa i, men kompositkolvarna kan ju kapa ett hg kanske, det är ju inte illa. Iofs. nu med alla jättehjul blir det ju inga stora % :( Annat från förr med 13" fälg och 155or på :D )
Altuell kolv med innehåll till handbromsen.
Kolv för handbroms visas på digital våg som visar 289 gram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Altuell kolv med innehåll till handbromsen.
[bild]
Det var åratal sedan jag höll i en kompositkolv lös, men det skakiga minnet säger att den inte vägde över 100g men det är till bromsskivor som ligger mellan 330-365mm

T TommyC skrev:
Det fanns två storlekar på bromsar på 9-3. De ursprungliga ersattes tydligen dessutom ganska tidigt.
[bild]
Kan ju förklara det hela, jag hade som sagt en MY03 uttagen sept 02 om jag inte missminner mig. 2.0t.
Pillade med bromsarna både fram och bak och vill tänka att jag reagerat på om det varit nått annat än metall i kolvarna.

Jag brukar misstänka inköpare när det byts delar utan någon teknisk motivering. Saab hade nästan alltid dålig ekonomi. Kanske var bromsok med plastkolvar någon krona billigare än motsvarande med metallkolvar? Min är MY 2005.

galento galento skrev:
Får åla under sålänge ;)

Bil med huv öppen står på domkraft i garage.
Skapa konto

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag brukar misstänka inköpare när det byts delar utan någon teknisk motivering. Saab hade nästan alltid dålig ekonomi. Kanske var bromsok med plastkolvar någon krona billigare än motsvarande med metallkolvar? Min är MY 2005.
Var inte det då faceliften kom?
Vill minnas att bilen drabbades av ett sparpaket från GM, bland annat försvann displayen ovanpå instrumentbrädan.

galento
Tokslut Tokslut skrev:
Får åla under sålänge ;)

[bild]
Ja samma här 😎 ska under och byta tankband på 940,n . Ena hade rostat sönder så det ersattes med ett spännband så länge. Men kapade till 2 nya av 2mm galvplåt i morse.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Det var nog lite senare. Min från 2005 har den lilla displayen ovanpå instrumentbrädan. Hela bilen var nog ett sparpaket från GM/Opel. Den kallas ibland för Sopel. Det som främst saknas är ett fungerande rostskydd men det hade ju aldrig Opel så varför skulle Saab få vara bättre. Jag har även en 9-3 av första generationen. Rostskyddet är inte helt bra på den heller men den är många gånger bättre än på den andra generationen.

Motorbärramen på den äldre 9-3 är galvaniserad och helt fri från rost efter 26 år. På den andra generationen är motorbärramen lackad med en dålig färg i ett tunt lager som hindrade rost innan bilarna lämnade handlarna.

Den som funderar på att köpa en gammal Saab kan tänka på att inköparna bytte till Takata krockkuddar 2006. Fram till och med 2005 användes krockkuddar från Autoliv.

Andra generationen 9-3 fick även elsystemet från helvetet med en hel del likheter med dagens bilar. Krångla till att så långt det går för att spara pengar och tjäna mer på reservdelar och reparationer. Vad sägs om en optisk slinga för ljudsystemet. Något för de som gillade att ligga i framkant år 2003. Kvalitén på stora delar av elsystemet är undermålig. Som tur är så är de flesta reservdelar ganska måttligt prissatta till skillnad från många andra bilar. Den stora frågan är när det blir omöjligt att få tag på någon reservdel som inte går att ersätta. Jag misstänker att det är något sådant som kommer att skicka de sista Saabarna till skroten.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Tips: skaffa en s k montörsvagn så rullar du smidigt in under bilen. Glöm inte pallbockarna!
[länk]
Många jobb görs bekvämare liggande på rygg med rak nacke jämfört med att stå under bilen på lyft med böjd nacke.
En sådan kommer alltid heta Hora här ;)

Ska bara sitta i hjulhuset som värst och byta rattstång inför lackerinen så jag får rattväxel samt ratt-tilt ist. för golvspak och fast ratt. = Går från manuell rattstång till Automatrattstång + lite nyare rattstång (1972) då inte tilt fanns 1966 vad jag vet. Att hitta en rattautomat rattstång från en gen1 är näst intill omöjligt då automat var ganska ovanligt då. Ren tur att jag hittade denna 1972 rattstång i Sverige, de är fortfarande den smala varianten som får plats i panelen samt avsaknad av tändningsnyckeln i rattstången. Och ang. ovanligt, ACn kostade runt 25% av bilens pris på 60talet, så chansen att en arbetsbil fick det var liten. Mitt minne säger att under 5% av bilarna byggdes med AC. Trivs jag med bilen blir det efterrmarknads AC system från Vintage air som har OEM utseende på knappar / reglage förutom färdiga kit som passar rakt in
https://vintageair.com/surefit/?Make/Chevrolet/Year/1966/Model/Truck

Interiör av en gammal bil där instrumentbrädan är delvis demonterad, rattstången saknas och verktyg ligger på ett överdraget säte.
Skapa konto

Gammal rattstång från en Chevrolet, sannolikt från 1972, avsmalnande variant utan tändningsnyckel, stående på garagegolv.
Skapa konto

Nuvarande lösning för styrning av efterinsatt automatväxellåda (th350)
Växelspak i en äldre bil med golvmonterad automatväxellåda, del av renoveringsprojekt.
Skapa konto

Ac reglage i OEM utförande
Vintage Air styrpanel med tre reglage för AC- och värmestyrning, märkta med ord som 'DASH', 'COLD', 'HOT', monterad i kromad ram.
Skapa konto

• Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.