1 203 669 läst ·
17 141 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Jag använder Biltemas lilla press av bänkmodell och den har varit tillräcklig för mina fordon, jobbigaste delen är att ha tillräckligt med mothåll beroende på delens utformning. Jag kanske bara har haft tur men har aldrig behövt mer tryck än den kan ge.nino skrev:
Den här typen köpte jag från någon polsk firma för typ 1400 kr, fast det var några år sen. Funkar hur bra som helst, har använt 2 ggr på en Audi 100 (de sitter bra) och 2 ggr på en Fiat 500e:nino skrev:
https://www.ryansautomotive.ie/shop...ion-2-wheel-bearing-tool-kit-muller-werkzeug/
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ktyg/verktygset-for-framhjulslager-2000021491nino skrev:
har jag använt med framgång på Saab 9-3 av första generationen.
Bil-gaaahhh
Fixar bromsok på dotterns Yaris Hybrid.
ATE aluminium ok med inbyggd handbroms, gissar att bilen är Europa tillverkad med de oken.
Hur som, fjädern på bilden som är konisk ska ner i kolven som har en kant där den ska haka i.
Hållt på en halvtimme utan att lyckas, fan vet vilket verktyg jag ska uppfinna för att få dit den.
Vi diskuterade förut handbroms i trumman eller i oket, där vi hade olika åsikt.
Renoverade oken på en Hyundai I30 igår, en halvtimme per ok, fånigt enkelt, den har handbromsen i trumma.
Jag HATAR ok med handbroms 🤬🤬🤬
ATE aluminium ok med inbyggd handbroms, gissar att bilen är Europa tillverkad med de oken.
Hur som, fjädern på bilden som är konisk ska ner i kolven som har en kant där den ska haka i.
Hållt på en halvtimme utan att lyckas, fan vet vilket verktyg jag ska uppfinna för att få dit den.
Renoverade oken på en Hyundai I30 igår, en halvtimme per ok, fånigt enkelt, den har handbromsen i trumma.
Isakare skrev:
Bil-gaaahhh
Glömde den, nu är det löst, buntband löser nästan allt 🙂RoTe skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nått helt annat, det var väl nån annan här som hade en Yaris där det svetsades rost.
Denna tillverkad hösten -12 är underbart fin under.
Underreds behandlad som ny och inlämnad på 2 st efterbehandlingar.
Enda rost jag hittat var på kolvarna till oken, de jag just bytt. Ok i aluminium är ju fiffigt, men kolven i stål rostar iaf, särskilt om föregående mek har haft sönder damaskerna när de skruvat in kolvarna.
Man ser alltid till att damasken är lös från kolven innan man skruvar.
Denna tillverkad hösten -12 är underbart fin under.
Underreds behandlad som ny och inlämnad på 2 st efterbehandlingar.
Enda rost jag hittat var på kolvarna till oken, de jag just bytt. Ok i aluminium är ju fiffigt, men kolven i stål rostar iaf, särskilt om föregående mek har haft sönder damaskerna när de skruvat in kolvarna.
Man ser alltid till att damasken är lös från kolven innan man skruvar.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Samma här...
Jag som undrade över oken och även jag som svetsade Yarisen. Jag renoverade de bakre oken på Saaben något år sen och de är ganska lätta och enkla att serva. Handbromsen agerar på skivorna och jag tyckte det verkade som en helt bra lösning som var enkel att serva och även att byta vajer på. Oken behöver inte ens komma isär för att byta handbromsvajern.Isakare skrev:
Bil-gaaahhh
Apropå rostskydd, kom upp ett 15 år gammalt minne på Facebook.
Det ringde, det var Mitsubishi, troligtvis Europeiska Motor som då hade Mitsubishi i Stockholm.
"Hej, vi vill påminna om att lämna in bilen på rostskyddskontroll innan garantin går ut"
Vadå, garanti, vad pratar du om ??
"Garantin går ut om ett år, och vi samarbetar med Rostskyddsmetoder för ev efterbehandling"
Hmm, pratar du om min Mitsubishi Sigma WBD... ??
"Ja, 05or har 6 års garanti, så det är bäst att passa på nu"
Höö, min bil är en -95a som gått 37.000 mil, dessutom import från Tyskland, tveksam att den har nån garanti.
"Aha, det står -05 här"
Ja, bilen är importerad -05 !!!
Det blev ingen rostskyddskontroll.
Det ringde, det var Mitsubishi, troligtvis Europeiska Motor som då hade Mitsubishi i Stockholm.
"Hej, vi vill påminna om att lämna in bilen på rostskyddskontroll innan garantin går ut"
Vadå, garanti, vad pratar du om ??
"Garantin går ut om ett år, och vi samarbetar med Rostskyddsmetoder för ev efterbehandling"
Hmm, pratar du om min Mitsubishi Sigma WBD... ??
"Ja, 05or har 6 års garanti, så det är bäst att passa på nu"
Höö, min bil är en -95a som gått 37.000 mil, dessutom import från Tyskland, tveksam att den har nån garanti.
"Aha, det står -05 här"
Ja, bilen är importerad -05 !!!
Det blev ingen rostskyddskontroll.
Jag önskar att jag hade sluppit känna till plastkolvar men Saab 9-3 av andra generationen som är en pimpad Opel har plastkolvar i bromsoken fram, jag minns inte om det även var plastkolvar bak, gissar att det var så. Första ägaren bytte det ena oket fram före 7500 mil. De övriga har jag bytt vid ca 12000 mil. Plast tar åt sig fukt om det är fel sorts plast och sväller då. Naturligtvis har de valt någon billig skitplast som ökar försäljningen av reservdelar.Isakare skrev:
Reservdelarna är som tur är billiga till Saab/Opel men det hade varit billigare för kunderna att välja bra kvalité från början.