Storsockret Storsockret skrev:
Får jag ställa en släpfråga i den här tråden? Förutsätt att jag är helt dum i huvudet för det är nog inte långt från sanningen.

Är det(bortsett från körkort) enbart totalvikten för släp och bil som avgör hur mycket jag kan få med mig hem lagligt? Det är den uppfattningen jag har fått och som jag upplever styrks av transportstyrelsens biluppgifter, men jag har sett inlägg som även blandar in lastvikten i det hela. Är totalvikten en statisk siffra att ta hänsyn till eller är den flytande beroende på last?

Jag har ett vanligt körkort, utfärdat 2009. Bilens uppgifter:

Tjänstevikt: 1830kg
Max lastvikt: 570kg
Totalvikt: 2400kg
Max släpvagnsvikt: 2100kg
Max släpvikt, obromsad: 750kg
Max sammanlagd bruttovikt: 4500kg
Släpets högsta tillåtna totalvikt vid B-körtkort: 1100kg

Om jag skulle vilja lasta hem 1 ton material, skulle jag då behövt hitta ett fjäderlätt släp som i sig själv bara väger 100kg?

Jag får t.ex inte köra hem 900kg på detta släpet, även om bilen inte är lastad öht? Eller?

[bild]

Sorry, när det gäller släp så snurrar hjulet men hamstern är nog nästintill död iallafall..
Det står här om man slår på registreringsnummer:
https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

https://slapvagnskalkylatorn.transportstyrelsen.se/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Exempelbild:
Kopplingsanordning och bromsar, max släpvagnsvikt och bruttovikt. Använd släpvagnskalkylatorn för specifika släp- eller husvagnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det står här om man slår på registreringsnummer:
[länk]

[länk]

Exempelbild:
Jo men det står också att jag som förare är ytterst ansvarig och att släpvagnskalkylatorn inte är felfri, och eftersom jag läst diskussioner om lastvikt och annat så ville jag dubbelkolla. Jag tror jag hade blandat ihop det med bruttovikten där det kan spela in hur man lastar osv, inte behörigheten i sig.
 
Och det som ställer till det är maxvikten 3500 kg med enbart B-kort, det är oftast här som missförstånd uppstår.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Kommer ni ihåg denna ? Hade en sån och vill minnas att komforten var
väldigt bra .

[länk]
Vi hade en sådan när jag var barn.
Framskärmarna hade stora hål efter 2:år.
Blev en Daf 66 efter det.
Kan inte fått mitt bilintresse från min far iallafall:)
 
  • Wow
  • Haha
galento och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Vi hade en sådan när jag var barn.
Framskärmarna hade stora hål efter 2:år.
Blev en Daf 66 efter det.
Kan inte fått mitt bilintresse från min far iallafall:)
När DAF66 är en upgrade, då vet man läget...
 
  • Haha
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
När DAF66 är en upgrade, då vet man läget...
Nu blev det formellt, är det inte en remjohan?😉
Men minns jag inte fel så åkte P-I Walfridsson med sådana både i rally och rallycross med många titlar. Nu var det ju kanske mest karossformen som hade något gemensamt.
Har startat i samma tävlingar som han men på en annan nivå.😉
För er som inte vet vem det är så är han morfar till Oliver Solberg, vilket då innebär att hans svärson är Petter Solberg.
Och han hade även duktiga bröder i Värmlandsskogarna.
 
K karlmb skrev:
När DAF66 är en upgrade, då vet man läget...
2 vuxna och 3 barn på bil semester.
Dagens barn har ingen aning om vad trångt i bil är!!!!!
 
  • Gilla
  • Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nu blev det formellt, är det inte en remjohan?😉
Men minns jag inte fel så åkte P-I Walfridsson med sådana både i rally och rallycross med många titlar. Nu var det ju kanske mest karossformen som hade något gemensamt.
Har startat i samma tävlingar som han men på en annan nivå.😉
För er som inte vet vem det är så är han morfar till Oliver Solberg, vilket då innebär att hans svärson är Petter Solberg.
Och han hade även duktiga bröder i Värmlandsskogarna.
Japp, inga remmar skriker lika högt som dessa.
Vilket motor öra som helst lider när dessa passerar på högvarv:)
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Får jag ställa en släpfråga i den här tråden? Förutsätt att jag är helt dum i huvudet för det är nog inte långt från sanningen.

Är det(bortsett från körkort) enbart totalvikten för släp och bil som avgör hur mycket jag kan få med mig hem lagligt? Det är den uppfattningen jag har fått och som jag upplever styrks av transportstyrelsens biluppgifter, men jag har sett inlägg som även blandar in lastvikten i det hela. Är totalvikten en statisk siffra att ta hänsyn till eller är den flytande beroende på last?

Jag har ett vanligt körkort, utfärdat 2009. Bilens uppgifter:

Tjänstevikt: 1830kg
Max lastvikt: 570kg
Totalvikt: 2400kg
Max släpvagnsvikt: 2100kg
Max släpvikt, obromsad: 750kg
Max sammanlagd bruttovikt: 4500kg
Släpets högsta tillåtna totalvikt vid B-körtkort: 1100kg

Om jag skulle vilja lasta hem 1 ton material, skulle jag då behövt hitta ett fjäderlätt släp som i sig själv bara väger 100kg?

Jag får t.ex inte köra hem 900kg på detta släpet, även om bilen inte är lastad öht? Eller?

[bild]

Sorry, när det gäller släp så snurrar hjulet men hamstern är nog nästintill död iallafall..
Först ska du avgöra om du har BEHÖRIGHET att dra kombinationen. Du har ett B-kort och en bil med totalvikt 2400kg och ett släp med totalvikt på 1300kg.

Totalvikten för den kombinationen blir 3700kg och överstiger därmed de 3500kg som är tillåtna på B-kort. Du får alltså inte ens köra kombinationen utan last.

OM du haft ett släp som väger 100kg och har en lastvikt på 1000kg, då hade det gått bra. Men det finns förstås inte.

Hade du haft Utökat B/B96 hade du också klarat totalviktsgränsen på 4250 i det fallet och fått köra kombinationen Eftersom din bil har en max släpvagnsvikt på 2100kg hade du också kunnat lasta det släpet fullt.

För att maxa kapaciteten på din bil hade du behövt ett BE, då blir tillåten totalvikt 3500kg för bilen och 3500kg för släpet och du får hänga totalt 2100kg på kroken. Ett lite större släp väger ju ungefär 500kg så då hade du fått hem 1600kg nyttig last med din bil och rätt släp.

Det fina med BE't är att du då kunnat använda ett ändamålsenligt släp på tex 3000kg och sedan lastat på det du behöver och får dra med din bil. Dvs, du kan nästan alltid köra den kombination som är lämpligast och trafiksäkrast med din bil.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Finns faktiskt en sak till som kan stöka till det.
Vad dragkroken är godkänd för.
Det som står i papperna på nyare bilar sen registreringsbesiktning av krok försvann, behöver inte stämma med kroken på bilen
 
J
Får man montera en krok som är sämre än bilens max dragvikt?
 
J Jansson69 skrev:
Får man montera en krok som är sämre än bilens max dragvikt?
Det får man säkert. Tidigare var 50 mm kula bara godkänt för 2000 kg, men numera finns det de som klarar upp till 3500 kg. Så har man en bil som får dra mer än 2000 bör man vara uppmärksam om man eftermonterar en krok.
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Får man montera en krok som är sämre än bilens max dragvikt?
Beställde en eftermarknads krok till en Honda Accord, bilen fick dra 1400 kg.
När jag fick den, visade det sig att den bara var godkänd för 1200 kg.
En annan eftermarknads krok var oxå 1200 kg.
Det var bara Hondas egna, väldigt mycket dyrare krok, som var godkänd för 1400 kg.
Bilen med 2 liters motor fick dra 1200 kg, men min med 2,3 1400 kg, troligtvis var det därför.
Dragvikt skiljer ju även efter bilens motor och växellåda.

Jag släpade ett bilsläp, 1500 kg efter farsans VW pickup Stockholm-Värmland t.o.r i tron om att det var okej, det stod ju 1500 kg på draget och jag har BE.
VWn fick dra 1500 kg med manuell låda, denna var automat och fick bara dra 1200 kg.
Fast det var på den tiden det inte fanns nån kalkylator, man kollade vad det stod på kroken helt enkelt, oftast stämmde det 😉
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.