1 108 058 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Det står här om man slår på registreringsnummer:Storsockret skrev:
Får jag ställa en släpfråga i den här tråden? Förutsätt att jag är helt dum i huvudet för det är nog inte långt från sanningen.
Är det(bortsett från körkort) enbart totalvikten för släp och bil som avgör hur mycket jag kan få med mig hem lagligt? Det är den uppfattningen jag har fått och som jag upplever styrks av transportstyrelsens biluppgifter, men jag har sett inlägg som även blandar in lastvikten i det hela. Är totalvikten en statisk siffra att ta hänsyn till eller är den flytande beroende på last?
Jag har ett vanligt körkort, utfärdat 2009. Bilens uppgifter:
Tjänstevikt: 1830kg
Max lastvikt: 570kg
Totalvikt: 2400kg
Max släpvagnsvikt: 2100kg
Max släpvikt, obromsad: 750kg
Max sammanlagd bruttovikt: 4500kg
Släpets högsta tillåtna totalvikt vid B-körtkort: 1100kg
Om jag skulle vilja lasta hem 1 ton material, skulle jag då behövt hitta ett fjäderlätt släp som i sig själv bara väger 100kg?
Jag får t.ex inte köra hem 900kg på detta släpet, även om bilen inte är lastad öht? Eller?
[bild]
Sorry, när det gäller släp så snurrar hjulet men hamstern är nog nästintill död iallafall..
https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/
https://slapvagnskalkylatorn.transportstyrelsen.se/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Exempelbild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo men det står också att jag som förare är ytterst ansvarig och att släpvagnskalkylatorn inte är felfri, och eftersom jag läst diskussioner om lastvikt och annat så ville jag dubbelkolla. Jag tror jag hade blandat ihop det med bruttovikten där det kan spela in hur man lastar osv, inte behörigheten i sig.Rabbithole skrev:
Byggveteran
· 2 675 inlägg
Husägare
· Västerviks kommun
· 448 inlägg
Helst inte. Fortsätt gärna här. https://www.byggahus.se/forum/threads/den-stora-traden-om-slaep.356080/Storsockret skrev:
Nu blev det formellt, är det inte en remjohan?😉K karlmb skrev:
Men minns jag inte fel så åkte P-I Walfridsson med sådana både i rally och rallycross med många titlar. Nu var det ju kanske mest karossformen som hade något gemensamt.
Har startat i samma tävlingar som han men på en annan nivå.😉
För er som inte vet vem det är så är han morfar till Oliver Solberg, vilket då innebär att hans svärson är Petter Solberg.
Och han hade även duktiga bröder i Värmlandsskogarna.
Byggveteran
· 2 675 inlägg
Byggveteran
· 2 675 inlägg
Japp, inga remmar skriker lika högt som dessa.A AndersS skrev:Nu blev det formellt, är det inte en remjohan?😉
Men minns jag inte fel så åkte P-I Walfridsson med sådana både i rally och rallycross med många titlar. Nu var det ju kanske mest karossformen som hade något gemensamt.
Har startat i samma tävlingar som han men på en annan nivå.😉
För er som inte vet vem det är så är han morfar till Oliver Solberg, vilket då innebär att hans svärson är Petter Solberg.
Och han hade även duktiga bröder i Värmlandsskogarna.
Vilket motor öra som helst lider när dessa passerar på högvarv
Först ska du avgöra om du har BEHÖRIGHET att dra kombinationen. Du har ett B-kort och en bil med totalvikt 2400kg och ett släp med totalvikt på 1300kg.Storsockret skrev:
Får jag ställa en släpfråga i den här tråden? Förutsätt att jag är helt dum i huvudet för det är nog inte långt från sanningen.
Är det(bortsett från körkort) enbart totalvikten för släp och bil som avgör hur mycket jag kan få med mig hem lagligt? Det är den uppfattningen jag har fått och som jag upplever styrks av transportstyrelsens biluppgifter, men jag har sett inlägg som även blandar in lastvikten i det hela. Är totalvikten en statisk siffra att ta hänsyn till eller är den flytande beroende på last?
Jag har ett vanligt körkort, utfärdat 2009. Bilens uppgifter:
Tjänstevikt: 1830kg
Max lastvikt: 570kg
Totalvikt: 2400kg
Max släpvagnsvikt: 2100kg
Max släpvikt, obromsad: 750kg
Max sammanlagd bruttovikt: 4500kg
Släpets högsta tillåtna totalvikt vid B-körtkort: 1100kg
Om jag skulle vilja lasta hem 1 ton material, skulle jag då behövt hitta ett fjäderlätt släp som i sig själv bara väger 100kg?
Jag får t.ex inte köra hem 900kg på detta släpet, även om bilen inte är lastad öht? Eller?
[bild]
Sorry, när det gäller släp så snurrar hjulet men hamstern är nog nästintill död iallafall..
Totalvikten för den kombinationen blir 3700kg och överstiger därmed de 3500kg som är tillåtna på B-kort. Du får alltså inte ens köra kombinationen utan last.
OM du haft ett släp som väger 100kg och har en lastvikt på 1000kg, då hade det gått bra. Men det finns förstås inte.
Hade du haft Utökat B/B96 hade du också klarat totalviktsgränsen på 4250 i det fallet och fått köra kombinationen Eftersom din bil har en max släpvagnsvikt på 2100kg hade du också kunnat lasta det släpet fullt.
För att maxa kapaciteten på din bil hade du behövt ett BE, då blir tillåten totalvikt 3500kg för bilen och 3500kg för släpet och du får hänga totalt 2100kg på kroken. Ett lite större släp väger ju ungefär 500kg så då hade du fått hem 1600kg nyttig last med din bil och rätt släp.
Det fina med BE't är att du då kunnat använda ett ändamålsenligt släp på tex 3000kg och sedan lastat på det du behöver och får dra med din bil. Dvs, du kan nästan alltid köra den kombination som är lämpligast och trafiksäkrast med din bil.
Redigerat:
Finns faktiskt en sak till som kan stöka till det.
Vad dragkroken är godkänd för.
Det som står i papperna på nyare bilar sen registreringsbesiktning av krok försvann, behöver inte stämma med kroken på bilen
Vad dragkroken är godkänd för.
Det som står i papperna på nyare bilar sen registreringsbesiktning av krok försvann, behöver inte stämma med kroken på bilen
För dom som inte vet kan jag tipsa om www.car.info där står det mesta om ens bil.
Beställde en eftermarknads krok till en Honda Accord, bilen fick dra 1400 kg.J Jansson69 skrev:
När jag fick den, visade det sig att den bara var godkänd för 1200 kg.
En annan eftermarknads krok var oxå 1200 kg.
Det var bara Hondas egna, väldigt mycket dyrare krok, som var godkänd för 1400 kg.
Bilen med 2 liters motor fick dra 1200 kg, men min med 2,3 1400 kg, troligtvis var det därför.
Dragvikt skiljer ju även efter bilens motor och växellåda.
Jag släpade ett bilsläp, 1500 kg efter farsans VW pickup Stockholm-Värmland t.o.r i tron om att det var okej, det stod ju 1500 kg på draget och jag har BE.
VWn fick dra 1500 kg med manuell låda, denna var automat och fick bara dra 1200 kg.
Fast det var på den tiden det inte fanns nån kalkylator, man kollade vad det stod på kroken helt enkelt, oftast stämmde det 😉