Mikael_L
Tokslut Tokslut skrev:
Tierp
Tierp är en dragracing-bana i toppklass, väldigt många Europarekord är slagna/tagna där.

Jag har besökt arenan ett par gånger de senaste 10 åren, dottern vill gärna följa med en gång till, grabben är totalt ointresserad.
Jag var dit när ungarna var i åldern att de kom in gratis (jag har för mig det faktiskt var uppåt 13-15 års ålder någonstans)

Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Sämst med pulverlack är att den oftast ligger utan grundfärg, rost kommer direkt vid skada och kryper under, och vissa av de är omöjliga att slipa, pappret sätter igen direkt.
Har sån lack på min moped, enda om jag vill lacka om den är att blästra bort den.
Om du våtslipar slipper du problemet med igensatt papper.

Det finns ju massa varianter, precis som våtlack med och utan rostskydd

K karlmb skrev:
En sån kostar väl en slant?
Jag hade lämnat den för varmgalv.
Problemet är ju att alla hål blir lite mindre, så är det bra passform innan får man ta upp hålet lite innan eller "fila" bort lite galv efter för att få ihop cykeln sen + alla gängor måste skyddas och det görs lättast med en skruv man sedan kastar. Men de skryddsskruvarna kan sitta satan. Sist fcik jag gå på med Induktionsvärmare för att smidigt få loss dom.

Men håller med att varmgalv is the shit för vårat klimat 🙌

Det roliga är att man kan tro det skulle lukta kemikalier eller likande i en industri likt denna, men det luktar bara bränt trä då badet ligger runt 400°C och toppen av badet rakas med träplankor

Arbetare med hjälmar använder träplankor för att skumma av ett varmgalvat zinkbad, omgivet av industriell utrustning och skyddskläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Problemet är ju att alla hål blir lite mindre, så är det bra passform innan får man ta upp hålet lite innan eller "fila" bort lite galv efter för att få ihop cykeln sen + alla gängor måste skyddas och det görs lättast med en skruv man sedan kastar. Men de skryddsskruvarna kan sitta satan. Sist fcik jag gå på med Induktionsvärmare för att smidigt få loss dom.

Men håller med att varmgalv is the shit för vårat klimat 🙌

Det roliga är att man kan tro det skulle lukta kemikalier eller likande i en industri likt denna, men det luktar bara bränt trä då badet ligger runt 400°C och toppen av badet rakas med träplankor

[bild]
Ja, där är lite olika ställen som man behöver skydda i så fall, där lagerna mellan låda och ram sitter samt vevparti är nog de mest kritiska.
Sen gissar jag på att de inte vill ha lacken i badet heller.

13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, där är lite olika ställen som man behöver skydda i så fall, där lagerna mellan låda och ram sitter samt vevparti är nog de mest kritiska.
De "syrabadar" innan för rengöring (kostar lika som att enbart varmgalva säger mitt minne) Om det tar bort ugnslack kan jag inte svara på

Tokslut Tokslut skrev:
De "syrabadar" innan för rengöring (kostar lika som att enbart varmgalva säger mitt minne) Om det tar bort ugnslack kan jag inte svara på
Jag får se om jag hittar någon här nere i Skåneland, kan vara värt det bara för syrabadet 😅

Jag får se om jag hittar någon här nere i Skåneland, kan vara värt det bara för syrabadet 😅
Sen får de inte vara några slutna "rum" allt måste vara lättdränerat i båda ändar, det brukar vara dyrt om de ska borra innan bad och de tar betalt per borrat hål. Finns säkert bra informationslistor att googla fram så slipper du luta dig mot mitt svammel ;)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Leta på en lämplig bet-linje och fråga om du får stoppa ner ramen. 😇
Jobbar med underhållet mot två sådana linjer.

Dock antar jag det finns annan verksamhet där man behöver beta bort oxid innan ytan behandlas.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Sen får de inte vara några slutna "rum" allt måste vara lättdränerat i båda ändar, det brukar vara dyrt om de ska borra innan bad och de tar betalt per borrat hål. Finns säkert bra informationslistor att googla fram så slipper du luta dig mot mitt svammel ;)
Jo, läste på lite snabbt tidigare, får kolla över konstruktionen om det blir aktuellt.

hsd
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Står den ute/inne/under tak?

Ska man vara krass så lär nog många andra komponenter vara utslitna innan rosten har nån strukturell betydelse, det är nog mer att det ser tråkigt ut.. ramen borde vara så tjock att det tar decennier innan den rostar igenom...
Jamenn rostfläckar är ju fult

Det är nog inget problem med lacken.
Men en coolare variant vore kanske kromning eller annan galvanisk behandling.
Då blir inte ytan grov alls.

K karlmb skrev:
Det är nog inget problem med lacken.
Men en coolare variant vore kanske kromning eller annan galvanisk behandling.
Då blir inte ytan grov alls.
Krom?! Nu snackar vi!

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Om du våtslipar slipper du problemet med igensatt papper.

Det finns ju massa varianter, precis som våtlack med och utan rostskydd
Problemet med min lack är att den inte ens går att lacka över, det verkar vara silikon i den, som typ Hammarlack.
All lack måste bort.

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Krom?! Nu snackar vi!
Underarbetet för krom är inget man vill hålla på med 😅

Tokslut Tokslut skrev:
Underarbetet för krom är inget man vill hålla på med 😅
Det första jag tänkte på med, men det hade varit jäkligt läckert med en cykel i krom 😅

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.