1 202 969 läst ·
17 132 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Köpt beg bil och de förra ägarna har inte varit så noga med hur de slår upp förardörren, resultatet syns här under. Frågan är vad man kan göra, minsta möjliga åtgärd, räcker det med grå ”rostätarfärg” och sen lackstift?
Får jag ställa en släpfråga i den här tråden? Förutsätt att jag är helt dum i huvudet för det är nog inte långt från sanningen.
Är det(bortsett från körkort) enbart totalvikten för släp och bil som avgör hur mycket jag kan få med mig hem lagligt? Det är den uppfattningen jag har fått och som jag upplever styrks av transportstyrelsens biluppgifter, men jag har sett inlägg som även blandar in lastvikten i det hela. Är totalvikten en statisk siffra att ta hänsyn till eller är den flytande beroende på last?
Jag har ett vanligt körkort, utfärdat 2009. Bilens uppgifter:
Tjänstevikt: 1830kg
Max lastvikt: 570kg
Totalvikt: 2400kg
Max släpvagnsvikt: 2100kg
Max släpvikt, obromsad: 750kg
Max sammanlagd bruttovikt: 4500kg
Släpets högsta tillåtna totalvikt vid B-körtkort: 1100kg
Om jag skulle vilja lasta hem 1 ton material, skulle jag då behövt hitta ett fjäderlätt släp som i sig själv bara väger 100kg?
Jag får t.ex inte köra hem 900kg på detta släpet, även om bilen inte är lastad öht? Eller?
Sorry, när det gäller släp så snurrar hjulet men hamstern är nog nästintill död iallafall..
Är det(bortsett från körkort) enbart totalvikten för släp och bil som avgör hur mycket jag kan få med mig hem lagligt? Det är den uppfattningen jag har fått och som jag upplever styrks av transportstyrelsens biluppgifter, men jag har sett inlägg som även blandar in lastvikten i det hela. Är totalvikten en statisk siffra att ta hänsyn till eller är den flytande beroende på last?
Om jag skulle vilja lasta hem 1 ton material, skulle jag då behövt hitta ett fjäderlätt släp som i sig själv bara väger 100kg?
Jag får t.ex inte köra hem 900kg på detta släpet, även om bilen inte är lastad öht? Eller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sorry, när det gäller släp så snurrar hjulet men hamstern är nog nästintill död iallafall..
Totalvikten är en statisk siffra. Du får altså inte köra den kombon på vanlig B-behörighet.Storsockret skrev:
Får jag ställa en släpfråga i den här tråden? Förutsätt att jag är helt dum i huvudet för det är nog inte långt från sanningen.
[bild]
Totalvikten är en statisk siffra som anger vad fordonet väger när det är maximalt lastat. Lagstiftaren har gjort det enkelt för polisen och bestämt att det bara är totalvikten som räknas om man har B-körkort (eller B utökat). Så hur mycket eller lite last man eventuellt har spelar ingen roll alls för vilken kombo du får dra.Storsockret skrev:
Om man har E-behörighet är det istället bruttovikten som räknas. Dvs vad fordonet eller fordonskombinationen väger just för tillfället med den aktuella lasten. Därför tycker jag det är 100 gånger bättre att ta E istället för B utökat...
Och så finns denna till hjälp😉Storsockret skrev:
Släpvagnskalkylator https://share.google/Esih2nxLR2E4Kp3mW
Skulle gå på med separat rostomvandlare, borsta bort löst rost först, sen flera omgångar med rostomvandlare och borstning med nån liten stålborste innan du går till färg. Gärna lackstift som kommer med 2k klarlack.D djac skrev:
Det är väl bättre att gå direkt till tjänsten så man slipper berätta för Google vilka sidor man besöker?A AndersS skrev:
https://slapvagnskalkylatorn.transportstyrelsen.se/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Ja, det står både högsta totalvikt vid B, B utökad och max släpvagnsvikt (vilket vanligtvis är begränsningen vid BE, men inte alltid). Man behöver inte ens kolla på sina egna fordon, utan det räcker med ett reg-nummer.K karlmb skrev:
Kikar på Carosol, de har både rostätare och rostomvandlare, bägge finns på Mekonomen, det är väl omvandlaren man vill ha?DennisCA skrev: