K karlmb skrev:
Jo, problemet är bara att i många bilar så innebär deaktiverande ändlösa resor igenom idiotiska menyer i bilen hypermoderna touchpanel, efter varenda start. Inte bara en eller några knappar som i min Fiat 500e.
Kan bara våra bilar och där är det enkelt, kan välja vilka funktioner/val som ska finnas på en touchmeny och sortera dem.
Är det viktigt så får man kolla vid val av bil hur det fungerar.
Den funktion som jag måste gå in i en meny för att använda är "Keep lane assist", varningssystem när man väljer att enbart styra själv. Då får man välja inget, rattvibration eller styra tillbaka, som gäller tillsvidare.

Redigerat:
A AndersS skrev:
Kan bara våra bilar och där är det enkelt, kan välja vilka funktioner/val som ska finnas på en touchmeny och sortera dem.
Är det viktigt så får man kolla vid val av bil hur det fungerar.
Den funktion som jag måste gå in i en meny för att använda är "Keep lane assist", varningssystem när man väljer att enbart styra själv. Då får man välja inget, rattvibration eller styra tillbaka, som gäller tillsvidare.
Det är ju OK även om det är klrångligare, men det värsta är ju funktioner som måste ställas om varje resa. Dessa mjukvarumänniskor...

Böt olja och filter på den gamle SAAB 9-5 a-traktorn...
Lite väl myckte sludge för att vara bytt i maj (enligt vad säljaren sade, filtret såg nytt ut, oljan sådär...) eller? Såg ut såhär i varannat veck..
Har den uppgraderade vevhusventilationen på väg, kan det vara nått annat eller? Nu är ventilationen mer eller mindre fel, med stora slangen från ventilkåpan rakt ut i friska luften....
Oljeigt bilfilter från en SAAB 9-5 a-traktor med mörk slamdämning, nära fotograferat i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Tokslut
  • Laddar…
S
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Äntligen hittat en epa i passande storlek, utan en jäkla massa ljud/ljus, samt ren och fin vid provkörning.
Nu ska dottern bara lära sig att köra. Skönt med småvägar där vi bor
[bild]
Ser fin ut! Hojta när dottern växt ur den så kan den få flytta ett par mil väster ut 😉

S swirve skrev:
Ser fin ut! Hojta när dottern växt ur den så kan den få flytta ett par mil väster ut 😉
Kan finnas en lillebror som växer i den då.....

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Behöver lite råd om rosthantering på ett fordon och jag tror denna tråd har forumets samlade kompetens inom området.

Vår lådcykel anno 2018 verkar ha en pulverlackerad stålram där rosten nu krupit under lacken på sina ställen.

Jag är inte helt främmande från att demontera hela härligheten för att kunna lacka om.
Men jag är däremot lite osäker på hur jag stoppar rosten på lämpligast sätt, jag kommer inte kunna komma åt de vrår där pulverlacken inte heller kom åt.

Vad drar jag på som stoppar rosten?
Och vad skulle ni använt för färg på resten och vilket underarbete behövs i så fall? 🤔

Bild från när den var ny, mest för att bilder är kul 🙂
Lådcykel Babboe Curve i brunt och svart parkerad framför en garageport, sedd från sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag använder Hammerit och tycker det fungerar tillräckligt bra för att hantera rost.
Har både penslat och sprayat.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Behöver lite råd om rosthantering på ett fordon och jag tror denna tråd har forumets samlade kompetens inom området.

Vår lådcykel anno 2018 verkar ha en pulverlackerad stålram där rosten nu krupit under lacken på sina ställen.

Jag är inte helt främmande från att demontera hela härligheten för att kunna lacka om.
Men jag är däremot lite osäker på hur jag stoppar rosten på lämpligast sätt, jag kommer inte kunna komma åt de vrår där pulverlacken inte heller kom åt.

Och vad skulle ni använt för färg på resten och vilket underarbete behövs i så fall? 🤔

[bild]
En sån kostar väl en slant?
Jag hade lämnat den för varmgalv.

K karlmb skrev:
En sån kostar väl en slant?
Jag hade lämnat den för varmgalv.
Tror vi betalade 32kkr före elcykelbidrag, så ja gratis var den inte.

Får kolla vad galva skulle innebära.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:

[bild]
Sämst med pulverlack är att den oftast ligger utan grundfärg, rost kommer direkt vid skada och kryper under, och vissa av de är omöjliga att slipa, pappret sätter igen direkt.
Har sån lack på min moped, enda om jag vill lacka om den är att blästra bort den.

Det finns färgborttagning som tar pulverlack tror jag..

Men som sagt, att bättra är ett aber.. det nog bara att borsta så gott det går och pensla hammarlack för att hålla det värsta borta...

Isakare Isakare skrev:
Sämst med pulverlack är att den oftast ligger utan grundfärg, rost kommer direkt vid skada och kryper under, och vissa av de är omöjliga att slipa, pappret sätter igen direkt.
Har sån lack på min moped, enda om jag vill lacka om den är att blästra bort den.
Precis vad som hänt här, ingen grundlack och rosten har krupit under.
Blästra låter... Sådär... Kul.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det finns färgborttagning som tar pulverlack tror jag..

Men som sagt, att bättra är ett aber.. det nog bara att borsta så gott det går och pensla hammarlack för att hålla det värsta borta...
Får kolla upp det med.
Det ska ju inte vara enkelt.

Galet att det ska vara rosten som tar cykeln.
Har gått i ur och skur med barn till och från förskolan.
Tror vi ligger på ca 300mil med den nu.
Batteriet håller fortfarande, men det börjar bli dags att byta däck...

Står den ute/inne/under tak?

Ska man vara krass så lär nog många andra komponenter vara utslitna innan rosten har nån strukturell betydelse, det är nog mer att det ser tråkigt ut.. ramen borde vara så tjock att det tar decennier innan den rostar igenom...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Står den ute/inne/under tak?

Ska man vara krass så lär nog många andra komponenter vara utslitna innan rosten har nån strukturell betydelse, det är nog mer att det ser tråkigt ut.. ramen borde vara så tjock att det tar decennier innan den rostar igenom...
I ett kallförråd.

Det mesta andra går ju faktiskt att byta rätt enkelt och billigt på en cykel, det är jag van vid, upptäckte rosten när jag bytte kedja+kassett och bytte några trasiga ekrar.
Det är väl själva eldriften som kan bli dyr att byta, även om importören än så länge säljer dem som reservdelar.

Tänkte ta hela cykeln i ett svep, alla skärmar och liknande plåtdetaljer är ju dessvärre konstruerade på samma sätt och rostar för glatta livet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.