galento galento skrev:
[länk]

Nu testar vi igen 😀 , verkligen dåligt att man inte kan rätta sin skrift efter en viss tid.
Aha, de där är före min tid 😅

I kväll vart det första tvätten i Augusti tror jag☺️

vcx
Jag kan dra en historia från i sommar.

Farsan ringer och säger att bilen (VW Sharan) drar en massa olja och undrar vad det kan vara. Det är ju väldigt svårt att ge diagnos på telefon men jag försöker och efter frågor om läckage (inget), motorskrammel (låter normalt) och lite annat så känns det mest sannolika turbon.

-Turbo? Det finns väl ingen turbo på min bil?!
-Jo, det är en diesel du kör och i princip alla nya dieselmotor har turbo.
-Aha, okej...

Jag föreslår att han ska bärga den till en mindre verkstad för diagnos, men det vill han inte lägga några pengar på. Att påpeka att det troligtvis ingår i försäkringen hjälper inte heller. Så, trots mina invändningar, beslutar han sig för att VW-verkstaden är bästa alternativet.

Sen efter några dagar ringer han igen. Nu har han fått en offert på 100 000kr att laga bilen. En snabb sökning på nätet ger ca 10 000kr för en turbo, så det är minst 80 000kr för mycket.

Efter lite diskussion så går jag med på att åka ner till Ängelholm och hämta bilen. Sagt och gjort, åker ner, möter upp honom, och kör hem bilen.

En snabb diagnos innan jag ska iväg på semester och det första jag ser är att det är alldeles för mycket olja i motorn, långt över max på stickan. En kort provtur avslöjar dock inga fel på varken motor eller turbo, bilen går precis som den ska. Dock varnar displayen för låg adblue nivå.

-Hur mycket olja hällde du i egentligen?
-4 liter.
-Hmm, då kan det vara så mycket för mycket olja i motorn...
-Men den varnade ju för låg oljenivå.
-Nej, den varnar för låg adblue nivå, jag tror inte äns det finns en nivågivare för motoroljan. Vad visade oljestickan?
-Det vet jag inte...

Imorgon kommer han och hämtar bilen, ska bli intressant att se vad en längre provkörning ger.

Tömde förresten motorn på 3,5 liter olja, nu är nivån precis under max på stickan...

En blå VW Sharan står på ett grönt bärgningsfordon vid sidan av vägen med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instrumentpanel på en VW Sharan med varningssymbol för motorservice och 17,5 grader Celsius visat på skärmen. Mätarställning är 196905 km.
Skapa konto

• Wow
  • Haha
  • Gilla
Intet och 12 till
  • Laddar…
RoTe
Låter som det kan va dags för far din att sluta köra bil? Kan man inte ens läsa och ta in skriven information...

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
vcx
Alfredo Alfredo skrev:
Jasså är det så vansinnet kallas...

[bild]
Såna vägar finns det gott om i Holland upptäckte jag på semestern. Firade årets födelsedag åkandes på en Vespa där nere (kände mig nästan 15 igen... 🙂). Tyckte det fungerade bra, trots att hastighetsgränsen var 80 km/h på sina ställen. Bilisterna stannade tom och släppte fram oss på cykelöverfarter där vi hade väjningsplikt (tydligen tillåtet att åka på cykelbanor med EU-moppe), lite förvånande som svensk...

Person åker Vespa på en cykelbana i Holland, omgiven av fält och träd, med en väderkvarn i bakgrunden under en klarblå himmel.
Skapa konto

vcx
RoTe RoTe skrev:
Låter som det kan va dags för far din att sluta köra bil? Kan man inte ens läsa och ta in skriven information...
Det är ingen fara, han har precis köpt en ny elbil... Ska vara ganska självkörande tror jag han sa. 👍

• Haha
  • Gilla
AndersS och 4 till
  • Laddar…
En väns granne hade en Model S han skrotade på en sten, hade tydligen backen i och tröck ner pedalen lite väl långt, så nog går de där självkörade rackarna att skrota också ;)

• Gilla
  • Haha
vcx och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Hmm, hur länge har han kört bil och trott att "låg oljemivå" innebär att man bör fylla på lika mkt som vid oljebyte?

Alfredo Alfredo skrev:
Pratar vi typ lane assist är det säkert användbart på Uppsalavägen eller Essingeleden där man vill hålla sig mitt i sin fil. På ödsliga norrlandsvägar där man vill gena hela tiden är det dock i alla fall för mig extremt irriterande.

Adaptiv farthållare gillar jag dock skarpt.
Precis, man väljer det som passar bäst när man har alternativ att välja på. Vår har flera.
* Pilot assist med adaptiv farthållning där den med kamera och radar hjälper till att köra bilen, finns en funktion som kollar att du håller i ratten och varnar efter 30-60 sekunder om den inte känner av, dvs nivå2.

* Sedan kan man enbart välja adaptiv farthållare och där man själv styr bilden, men aktiverat "Lane keeping aid" som har lite olika inställningar om man kommer för nära sidlinjer, beroende av vad man valt kan ratten vibrera eller även styra tillbaka. Är hastighetsberoende så den kopplas inte in förrän du är uppe i ca 70 km/h.

* Har inte provat det men minns jag rätt kan du välja vanlig farthållare men det finns ändå hjälpsystem som kan vara aktiverade om det dyker upp något framför bilen så den varnar, förtrycker bromsen och till slut bromsar bilen, kan även göra undanstyrning, hur det sedan fungerar är beroende av bilens hastighet.

* Och vill man kan det mesta av system kopplas bort och du styr och gasar själv som i de äldre bilarna.
Så även om bilen har många funktioner kan man välja att inte använda dem. Och inställningarna kan vara olika beroende av vilken nyckel som bilen öppnas med, dvs användarprofil.

vcx vcx skrev:
Det är ingen fara, han har precis köpt en ny elbil... Ska vara ganska självkörande tror jag han sa. 👍
Med sitt bilintresse och förmåga att läsa instruktioner kanske han aldrig får igång de funktionerna.😂

• Haha
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hmm, hur länge har han kört bil och trott att "låg oljemivå" innebär att man bör fylla på lika mkt som vid oljebyte?
Ja något stämmer inte här, för en äldre person som växt upp med dåtidens bilar har koll på detta med oljekontroll och påfyllning, åtminstone jag.😉

• Gilla
galento
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Precis, man väljer det som passar bäst när man har alternativ att välja på. Vår har flera.
* Pilot assist med adaptiv farthållning där den med kamera och radar hjälper till att köra bilen, finns en funktion som kollar att du håller i ratten och varnar efter 30-60 sekunder om den inte känner av, dvs nivå2.

* Sedan kan man enbart välja adaptiv farthållare och där man själv styr bilden, men aktiverat "Lane keeping aid" som har lite olika inställningar om man kommer för nära sidlinjer, beroende av vad man valt kan ratten vibrera eller även styra tillbaka. Är hastighetsberoende så den kopplas inte in förrän du är uppe i ca 70 km/h.

* Har inte provat det men minns jag rätt kan du välja vanlig farthållare men det finns ändå hjälpsystem som kan vara aktiverade om det dyker upp något framför bilen så den varnar, förtrycker bromsen och till slut bromsar bilen, kan även göra undanstyrning, hur det sedan fungerar är beroende av bilens hastighet.

* Och vill man kan det mesta av system kopplas bort och du styr och gasar själv som i de äldre bilarna.
Så även om bilen har många funktioner kan man välja att inte använda dem. Och inställningarna kan vara olika beroende av vilken nyckel som bilen öppnas med, dvs användarprofil.
Jo, problemet är bara att i många bilar så innebär deaktiverande ändlösa resor igenom idiotiska menyer i bilen hypermoderna touchpanel, efter varenda start. Inte bara en eller några knappar som i min Fiat 500e.

• Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Äntligen hittat en epa i passande storlek, utan en jäkla massa ljud/ljus, samt ren och fin vid provkörning.
Nu ska dottern bara lära sig att köra. Skönt med småvägar där vi bor
En silverfärgad epa-traktor parkerad på en grusväg, omgiven av träd och buskar i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 10 till
  • Laddar…
Nu har jag fått igång Yamahan DTn som syns i bild i mitt inlägg om mopeder.
Slut o sliten i allt, men motorn gick fint och mer än dubbelt så fort som Monarskotern 28 vs 65.
DTn hade bara stått i 20 år, men startade efter förgasarrengöring och fräsch soppa.

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Skärmarna tillbaka monterade.

Bild

Bild

Känns som den övre linjen på skärmen (kanten som går från dörren under spegeln och fram) inte linjerar helt korrekt, oklart om det kan justeras dock. Färgen tycker jag matchar bra, skärmarna är glansigare än resten av bilen men efter en tvätt och polering av resten av bilen tror jag inte man märker skillnad.

Däcken är slut. Samt för stora.

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Borde väl gå att lägga lite karossbrickor under och höja upp den nån millimeter eller två?
Den undre linjen ser ju också ut att vara lite förskjuten?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.