Isakare Isakare skrev:
DÄliga minnen kommer upp dÄ 2 vÀnner dog i en liknande olycka pÄ 80 talet, dÄ klarade sig busschauffören fysiskt, fronten av bilen gick in under chaufförens golv, de satt högre upp i bussar pÄ den tiden, bilens bakdel lÄg 50 meter ut pÄ en Äker, en Volvo 264.
Samma hĂ€r 😱

Förlorade en vÀn 83 i en stulen tÀvlingsversion av Audi ur quattro, 3 Är senare min bÀsta vÀn & 2 andra pÄ vÀg till lumpen kl 04:45, min vÀn sovandes i baksÀtet. BÀgge var extremt kraftiga kollisioner & 450 hk starka Audin var endast 15 cm bred pÄ mitten efter sidokrocken med 80 Ärsmannen i en Volvo 242...andra voltade 8-10 varv rakt ut i en skogsdunge, efter lite buskörning i 180 km/t pÄ en rakstrÀcka med mest Äkrar pÄ sidorna...vintertid & en cement trumma i diket just dÀr, fick bilen att okontrollerat roterandes slungas rakt in i den lilla skogsdungen.

KĂ€nns jobbigt fortfarande.

• Ledsen
Isakare
  • Laddar…
FÄr vÀl krypa under och plocka bort för att mÀta!
Men man mÄste svetsa alltsÄ?
DÄ fÄr det nog bli att lÀmna in tyvÀrr!

Lexington Lexington skrev:
FÄr vÀl krypa under och plocka bort för att mÀta!
Men man mÄste svetsa alltsÄ?
DÄ fÄr det nog bli att lÀmna in tyvÀrr!
NÀ, inte om du byter hela röret;
Avgasrör för bilen Ford Ka visas pÄ en skÀrmdump frÄn Skruvat.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog bara den första jag hittade, men sök pÄ regnumret pÄ de olika stÀllena sÄ hittar du nÄtt som passar bilen....

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
NÀ, inte om du byter hela röret;
[bild]

Tog bara den första jag hittade, men sök pÄ regnumret pÄ de olika stÀllena sÄ hittar du nÄtt som passar bilen....
Det Àr hela vÀgen frÄn ÀndÄ till ljuddÀmparen?
Behöver inte svetsas ihop med ljuddÀmpare?

Redigerat:
T TommyC skrev:
Det finns skarvmuffar i olika dimensioner. Ett exempel frÄn en snabb sökning, inget företag jag kÀnner till:
[lÀnk]
Men skarvmuffarna mÄste vÀl svetsas dom ocksÄ?

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
RoTe
Du kan köra med muffar och klÀmma men dÄ mÄste dimensionerna vara mycket exakta för att slippa lÀckage, eller sÄ fÄr du ha en rörexpander för att justera storleken men det verktyget kostar ju med...

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du kan köra med muffar och klÀmma men dÄ mÄste dimensionerna vara mycket exakta för att slippa lÀckage, eller sÄ fÄr du ha en rörexpander för att justera storleken men det verktyget kostar ju med...
Kan va vÀrt o chansa, dÄ kan jag göra jobbet sjÀlv och förlorar inte sÄ mÄnga kronor om det inte funkar!

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det Àr hela vÀgen frÄn ÀndÄ till ljuddÀmparen?
Behöver inte svetsas ihop med ljuddÀmpare?
Japp, hela vÀgen..

Kolla vad ett helt rör kostar.. det brukar vara 750-1000 spÀnn för mindre bilar, det Àr inte vÀrt att mecka med att kapa och skarva..

Edit: nu har jag aldrig bytt pÄ nÄn KA, men bilden pÄ det antyder att hÀngarna till röret sitter rÀtt nÀra.. gör de det lÀr det bli svÄrt att fÄ pÄ en klamma pÄ den sidan....

Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Kan va vÀrt o chansa, dÄ kan jag göra jobbet sjÀlv och förlorar inte sÄ mÄnga kronor om det inte funkar!
Ja köp bara ett flexrör i rÀtt dimension typ

https://www.biltema.se/bil---mc/bil...o9mUPds1n2FZgyvPiXSrTJu-C3yCUoPwaAvz2EALw_wcB

Sedan köper du 2 rörklammer i rÀtt storlek, typ

https://www.biltema.se/bil---mc/bil.../reparationssatser/rorklammer-2-st-2000017824

Ibland mÄste man ta en rondell & skÀra skÄra i sjÀlva flexröret pÄ bÀgge sidor, för att det ska bli tÀtt.'
SÄ kapa med rondell nuvarande avgassystem, sÄ att det köpa flexröret gÄr över gamla avgasröret ca 4 cm pÄ bÀgge hÄll.
Kladda pÄ avgaspasta pÄ bÀgge Àndarna pÄ gamla avgasröret & trÀ pÄ nya flexröret & dra Ät bÀgge klÀmmorna riktigt ordentligt.

Varmkör bilen pĂ„ tomgĂ„ng & kladda pĂ„ mer avgaspasta om du behöver 👍

Är det Ford KA som man behöver öppna dörrarna för att kuna fĂ„ pĂ„ sĂ€kerhetsbĂ€ltet om man rĂ„kade stĂ€nga dörren innan man hĂ€mtade bĂ€ltet bakom axeln (bilen Ă€r för smal för att kunna fĂ„ fram bĂ€ltet nĂ€r dörren Ă€r stĂ€ngd)

Tokslut Tokslut skrev:
Är det Ford KA som man behöver öppna dörrarna för att kuna fĂ„ pĂ„ sĂ€kerhetsbĂ€ltet om man rĂ„kade stĂ€nga dörren innan man hĂ€mtade bĂ€ltet bakom axeln (bilen Ă€r för smal för att kunna fĂ„ fram bĂ€ltet nĂ€r dörren Ă€r stĂ€ngd)
Exakt, det Àr den bilen! Samtidigt det minsta problemet med den!

• Haha
MasMats
  • Laddar…
Ford KA hade jag förtrĂ€ngt. Minnet pĂ„minde mig nyss att det var en Ford KA som vi hyrde för ca 20 Ă„r sedan. Vi skulle transportera oss frĂ„n DĂŒsseldorf till Aachen och tillbaka en dryg vecka senare. Lite lĂ€skigt att köra pĂ„ autabahn med en liten skitbil som Ford KA. Trots att jag försökte hĂ„lla nere hastigheten till knappt 100 km/h sĂ„ kom jag stĂ€ndigt pĂ„ mig sjĂ€lv med att vara upp i 140 km/h. Förstod inte riktigt varför det blev sĂ„ men kanske skadad av för mĂ„nga tidigare resor i Tyskland.

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.