Tokslut Tokslut skrev:
Jag vet inte ens vad de olika nivåerna står för, ganska ointresserad.

Jag är mer åt andra hållet, 66an igång med gamla soppapumpen och gamla tanken som jag trodde var skrot. Pratat med lackeraren och det kan bli av innan jul.

Roliga var att batteriet som fått underhållsladdning då och då poffade vid första startförsöket, första gången ett batter ger up med en knäpp för mig :D

Liten batterihylla gjorde att det vart ett Optimabatteri hemklickat. Får se hur jag gillar dom, mitt första Optima. Bra CCA har den iaf. för sin storlek (CCA830)

[video]
Samma för mig med nivåerna, en vardagsbil får gärna ha ABS och antisladd, resten överlever jag utan.

Min fd sambo körde över en broskarv och bilen dog.
0 volt i batteriet var anledningen, det dog pang bom.

• Gilla
  • Wow
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Isakare Isakare skrev:
Samma för mig med nivåerna, en vardagsbil får gärna ha ABS och antisladd, resten överlever jag utan.
Och farthållare, annars håller jag med till fullo. Mina bilar är 18 och 37 år.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Om man inte vet vad olika nivåer i förarassistans betyder hur vet man då att det är ointressant?😂
Trodde tråden var "Allt om bilen" och inte vi som reparerar och kör gamla bilar. 😉 Är man ointresserad behöver man ju inte läsa inlägget och kommentera det.😇

• Gilla
  • Wow
  • Haha
närsom och 5 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Och farthållare, annars håller jag med till fullo. Mina bilar är 18 och 37 år.
Och adaptiv farthållare ingår i nivå 1, dvs bilen hanterar och anpassar hastighet även inbromsning utifrån trafiken.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
RoTe
A AndersS skrev:
Och adaptiv farthållare ingår i nivå 1, dvs bilen hanterar och anpassar hastighet även inbromsning utifrån trafiken.
Jag skrev farthållare och inte adaptiv. Jag gillar inte adaptiv för varje gång jag kört en sån slutar det med att bilen saktar in så mjukt och fint bakom framförvarande att jag glömmer att köra om... 😂
Båda mina bilar har riktig farthållare.

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Text om sex nivåer av bilens självkörningsförmåga, från ingen automatisering till full självkörning utan förare, med exempel på olika assistanssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Min 37 år gamla Chevrolet har då inte någon nivå på sin farthållare...

RoTe RoTe skrev:
Jag skrev farthållare och inte adaptiv. Jag gillar inte adaptiv för varje gång jag kört en sån slutar det med att bilen saktar in så mjukt och fint bakom framförvarande att jag glömmer att köra om... 😂
Båda mina bilar har riktig farthållare.
Eller så blåser du rakt in i bilen framför om du "glömmer att köra om" utan adaptiv farthållare.😂

• Haha
  • Wow
Intet och 2 till
  • Laddar…
RoTe
A AndersS skrev:
Eller så blåser du rakt in i bilen framför om du "glömmer att köra om" utan adaptiv farthållare.😂
Nä den har inte hänt ännu och ser inte varför den skulle hända

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Funktionerna i körassistans nivå 2 ger mig en bättre kontroll på trafik/körning då bilens system anpassar hastighet och har koll på händelser, t.ex. bromsar in om något snabbt kommet ut i körbanan som vilt, barn, etc, och placerar/styr bilen mellan väglinjer vid körning. Det finns många fler funktioner.

D
A AndersS skrev:
Funktionerna i körassistans nivå 2 ger mig en bättre kontroll på trafik/körning då bilens system anpassar hastighet och har koll på händelser, t.ex. bromsar in om något snabbt kommet ut i körbanan som vilt, barn, etc, och placerar/styr bilen mellan väglinjer vid körning. Det finns många fler funktioner.
Jag har en Tesla och har nu vant mig vid autopiloten så att jag använder den mest hela tiden, jag antar att det beror lite på var man kör och när, men runt städer och i tät trafik är det oerhört skönt att bara åka med.

Går alldeles utmärkt på de flesta vägar med 80 km/h eller högre.
70-vägar har man lärt sig under åren när det fungerar eller inte, det är styrfunktion som är avgörande. Jag kör ca 70% med "pilot assist", en Volvo, och adaptiv farthållare blir det 90%.

D
A AndersS skrev:
Går alldeles utmärkt på de flesta vägar med 80 km/h eller högre.
70-vägar har man lärt sig under åren när det fungerar eller inte, det är styrfunktion som är avgörande. Jag kör ca 70% med "pilot assist", en Volvo, och adaptiv farthållare blir det 90%.
Med teslan blir det även inne i stan, det funkar faktiskt väldigt bra nuförtiden.

D djac skrev:
Med teslan blir det även inne i stan, det funkar faktiskt väldigt bra nuförtiden.
Japp, kör även stadskörning med systemet inkopplat. Avsåg med hastighet 70-vägar med sidomarkering och många av dem har inte mittlinje, systemet jobbar ju med väglinjer för bilens placering och bilens kamera.

D
A AndersS skrev:
Japp, kör även stadskörning med systemet inkopplat. Avsåg med hastighet 70-vägar med sidomarkering och många av dem har inte mittlinje, systemet jobbar ju med väglinjer för bilens placering och bilens kamera.
Ja, då fattar jag, ja det var detta jag menade med att det beror på var man kör, bor man så att detta är en huvudsakliga körning så förstår jag att man inte tycker sig ha så stor nytta men för min del, som exempel, är det mycket sällan jag kommer på såna vägar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.