Tokslut Tokslut skrev:
Hur lät motorn vid start? Hittade en film på hur 20W50 rör sig i minusgrader (dock lite lägre än dina -27°)

[media]
Förvånande nog lät den inte konstigt alls mer än att startmotorn var lite seg.
En 3 liters V6a från Mitsubishi.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
B
Isakare Isakare skrev:
Häll i en tjockare olja, tex 15/40-50.
Det funkar för svensk vinter om du inte bor där det är -20-30 grader varje morgon.
Jag åkte 6 år, 15" mil i en bil med sliten motor med 20/50 Racing mineral utan att den knappt drog nån olja alls, innan med normal olja surplade den olja som en häst och rök som ett ånglok.
Som kallast startade jag i -27 grader.
Bor i Skåne så borde ju inte vara några problem 😃

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
N Niq skrev:
Sirenen kan du koppla ur så slipper du lyssna på när den skriker iaf. Om jag kommer rätt ihåg så sitter den i högra hjulhuset.

Det verkar ju som bilen varken känner igen fjärrkontroll eller nycklar. Har du flera nycklar och har provat med dom? Jag skulle nog göra som tidigare föreslagit och prova att göra bilen strömlös minst en halvtimme.

Om inte det hjälper så är det mycket möjligt att både nycklar och fjärrkontroller måste programmeras in igen.

På jag rullar forumet kanske du kan hitta något
Nu har jag haft tid att åka förbi min mors bil men hade jag inte tid eller riktig kunskap på hur jag lättast kommer åt att koppla ur sirenen. Men att koppla ur batteriet funkade inte eftersom larmet gick igång och tjöt konstant så länge som batteripolen var borttagen så kontrollen om att fjärrkontrollen eventuellt skulle kunna fungera utan omprogrammering om batteriet var urkopplat en längre stund gick om intet eftersom jag inte ville störa grannarna mer...

Idag har jag målat skärmarna efter en massa preppjobb.

Innan målning blev de våtslipade till P600
Nymålad bilskärm efter våtslipning och färgläggning, lyser i ljuset, placerad i ett garage med verktyg och arbetsbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymålad bilskärm placerad på ett bockbord i ett garage, förberedd för klarlack efter våtslipning och målning.
Skapa konto

Nymålad bilskärm placerad på bockar i ett garage.
Skapa konto

Och idag efter jag lagt ner färgen
Nymålad bildel med blå metalliclack ligger på ett bord i verkstaden, redo för klarlack efter att ha våtslipats.
Skapa konto

Nymålad grön bilskärm, spegling av lampor syns på ytan.
Skapa konto

Nymålad blå bilskärm i mekanisk verkstad med reflekterande yta och hål för montering.
Skapa konto

Det blir inte helt perfekt men då jag saknar ett riktigt målningsbås får jag nöja mig med att allt inte blir helt perfekt.

Jag ska nu låta färgen torka några timmar sen blir det klarlack.

Jag har också köpt nya vindrutetorkar armar från en V70, samt nya lister för A-pelarna.

Jag hade hört att V70 listerna skulle va lite annorlunda i designen och förbättrade men de ser ut som kopior av 850 listerna, fast hela, bilen är smutsig och listerna lika så men det är en förbättring mot de gamla. Torkar-armarna ser dock annorlunda ut, lite maffigare. De på 850n brukar bli böjda och så lyfter torkarna från rutan. Går att böja tillbaka och så håller det väl några år till. Men jag bytte till V70 modellen då jag ändå köpte listerna.

Blå bil med smutsiga vindrutetorkare och halvöppnad motorhuv i en carport, omgiven av verktyg och husvägg.
Skapa konto

• Gilla
sinuslinus och 16 till
  • Laddar…
Gaaaahhhh! Varför kan inte folk skriva i annons att motorlampan lyst i 2 år, eller att allt i bilen sitter löst, eller att bilen helt enkelt är skitdålig! Eller att bilen är så jävla skitig och ostädad när man ska provköra!
Letar liten a-traktor utan en massa ljud och ledbelysning i regnbågens alla färger till dottern, hon vill bara åka från A till B. Visst, Bluetooth kan det väl få vara på stereon tycker hon, men inte mer......

• Gilla
  • Haha
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
Har kollat och provkört en Berlingo Kombi med 1.6? diesel 111hk -11 med 25' mil på mätaren.

Någon som har nåt att säga om dom?
Verkar inte vara helt vanligt med baksäte?

Kamremsbyte behöver nog göras, verkar inte alltför krångligt så blir det affär så gör jag nog det själv men får ju lov att pruta några tusen

Klarlackat igår, snart får man börja montera igen men det ska våtsandas och poleras först.

Blå bilpanel, nyligen klarlackad, placerad på träbockar i ett garage med verktyg på väggarna.
Skapa konto

Även bytt torkararmarna mot V70 modeller, maffigare design, de gamla 850 armarna böjer sig med tiden och torkarna ligger inte an mot rutan så bra som de borde.

Motorutrymme i en Volvo med nya V70 vindrutetorkararmar, motor med damm och löv, och extra spolarpump installerad.
Skapa konto

Gjorde även samma mod som på Saaben med en extra spolarpump i serie
Motorutrymme med installerad extra spolarpump och kablar, samt lock för spolarvätska.
Skapa konto

• Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har kollat och provkört en Berlingo Kombi med 1.6? diesel 111hk -11 med 25' mil på mätaren.

Någon som har nåt att säga om dom?
Verkar inte vara helt vanligt med baksäte?

Kamremsbyte behöver nog göras, verkar inte alltför krångligt så blir det affär så gör jag nog det själv men får ju lov att pruta några tusen
Hej.
Jag har en Berlingo skåp 2017. Bra bil i övrigt.
10k mil.
Nu verkar det som adblue krånglar. Lampa lyser på instrumenttavlan.
Köpte en felkodsläsare på jula och fick fram
P2043 (tempgivare) och P20E8 (lågt tryck vätska)
Har förstått att båda koderna är kopplade till adblue.

Jag släkte koderna och ska se om/när de kommer tillbaka.

Blir väl en kostsam reparation.

Men du kanske inte har adblue på din 2011?

R roke skrev:
Hej.
Jag har en Berlingo skåp 2017. Bra bil i övrigt.
10k mil.
Nu verkar det som adblue krånglar. Lampa lyser på instrumenttavlan.
Köpte en felkodsläsare på jula och fick fram
P2043 (tempgivare) och P20E8 (lågt tryck vätska)
Har förstått att båda koderna är kopplade till adblue.

Jag släkte koderna och ska se om/när de kommer tillbaka.

Blir väl en kostsam reparation.

Men du kanske inte har adblue på din 2011?
Det tror jag inte, har inte köpt den än

nino nino skrev:
Det tror jag inte, har inte köpt den än
Okej.

galento
Har ni några synpunkter på nåt att se upp för på BMW 525i -05 och årsmodeller
däromkring ? Vi har haft en 523i -99 tidigare men frugan är lite intresserad av en
igen och då en automat. Nån som kör en sådan ?

• Gilla
Revolvermanen
  • Laddar…
galento galento skrev:
däromkring ? Vi har haft en 523i -99 tidigare men frugan är lite intresserad av en
En e60 är ju inte samma som en e39. Men det vet hon? Jag hade en 550i-06. Trevlig bil.
Rost och oljeförbrukning bör kollas. Dåliga spridare kom nog först på N53-motorn.

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Ja hon vet att det är en annan modell , det var 170 hk och 2,5l ( tror jag ) i den gamla.
Den gamla var en skön bil att åka i men det blev en del rost runt bakluckan ( Touring ).
Men det var en manuell och nu är automat önskvärt 😀

galento galento skrev:
Ja hon vet att det är en annan modell , det var 170 hk och 2,5l ( tror jag ) i den gamla.
Den gamla var en skön bil att åka i men det blev en del rost runt bakluckan ( Touring ).
Men det var en manuell och nu är automat önskvärt 😀
Då skall ni leta efter en 530i i stället. Trevligare med en 3-liters än 2,5-liter som det är i 525i.

galento galento skrev:
Bilen ska ha N52 motorn, vet inte exakt när N53 kom i 5 serien, troligtvis -07, men det är en motor med många och dyra problem.
E60/61 är inte en problemfri bil, men med N52 bör man iaf slippa motorproblem om den är skapligt servad.
N52 kallas för BMWs sista bra motor, finns som 2,5 och 3 liter.
Min 325 -06 hade gått 32" mil när jag sålde den, köpt av mig när den gått 26" av första ägaren som enligt han var den bästa BMW han ägt. Enda problem jag hade var ABS kransar bak, de sväller av rost och ger fel signaler, vanligt på alla BMW modeller.
Jag löste det genom att byta hela drivaxlarna, vilka är enkla att byta.
För att veta vilken motor det är får man söka med chassinummer på nån sida jag tyvärr inte min namnet på just nu.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.