1 203 097 läst ·
17 132 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Apropå detta - har nog frågat förut, men nån som har någon snygg lösning på inkoppling av underhållsladdare? Alltså typ en sådan sladd med kontakt som Ctek och Noco har, men med en "chassimonterad" kontakt som man kan skruva fast i grillen eller liknande så man slipper att sladden hänger och dinglar någonstans eller nåt epa-montage med typ buntband/tejp/lim/3d-printade hållare.Patrik440 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 916 inlägg
Defa har ju laddare och hela krafset.. kanske inte den minsta kontakten, men den är ju av bra kvalitet...C cpalm skrev:Apropå detta - har nog frågat förut, men nån som har någon snygg lösning på inkoppling av underhållsladdare? Alltså typ en sådan sladd med kontakt som Ctek och Noco har, men med en "chassimonterad" kontakt som man kan skruva fast i grillen eller liknande så man slipper att sladden hänger och dinglar någonstans eller nåt epa-montage med typ buntband/tejp/lim/3d-printade hållare.
Defas kontakt verkar förvisso ha någon sorts flärp för att sätta fast den, så snäppet mer genomtänkt, men fästet ser rätt rappligt ut(?)Dan_Johansson skrev:
En "ombordladdare" med andra ord? Har förvisso ett Calix-system i den bilen där det är mest aktuellt och har tänkt tanken. Är dock lite oklar status på den så vågar inte ha värmaruttaget permanent inkopplad.pjgb skrev:
Ja precis, Calix ombordladdare, stiligt installerad ovanför kylaren med buntband. Jag har motor- och kupevärmaren via fjärrstyrt relä, men laddaren grenas av innan relät och är på så fort kabeln är i. Det var nåt paket, typ 7-8 år sedan jag köpte. Tidsstyrning med många scheman via en stor fjärrkontroll, och en mindre för nyckelknippan för enkel av/på. Samma fjärrkontroller som man hittar på Nexa fjärrstyrda eluttag på t ex Clas Ohlson, 473.någonting MHz eller däromkring. Vet inte om det säljs längre, nu ska ju allt ha AI, appar och månadskostnader…
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 600 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 600 inlägg
Ja jag är inte riktigt nöjd med att spänningen sjunker på min Crown Vic, skall ladda upp det å lägga av minuspolen å se om det är något som ligger å smyger i sig lite ström. 🤔Huddingebo skrev:
En P71 är det ja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bekant hörde av sig, bilen strulade igen.
V70 D2 som gått 30" mil.
Hon har haft bilen i många år, i stort sett problemfri förutom avgasreningen, avgasreningen och avgasreningen.
Alla problem hon haft har varit relaterade till avgasreningen.
Det är kul med avgasrening.
V70 D2 som gått 30" mil.
Hon har haft bilen i många år, i stort sett problemfri förutom avgasreningen, avgasreningen och avgasreningen.
Alla problem hon haft har varit relaterade till avgasreningen.
Det är kul med avgasrening.
D2 gör så, det är bara att acceptera eller byta bil.Isakare skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Den är känd för det där. Blåsa igenom partikelfiltret?Isakare skrev:
Fast jag hade nog bara bytt till en D4
Jag köpte en Opel Astra 2005 som extrabil av min granne till ett väldigt bra pris. Den hade bara gått 15 000 mil. När jag köpte den bytte jag olja och gjorde lite grundläggande underhåll, eftersom bilen hade stått stilla länge och oljan enligt serviceboken inte bytts på länge.
Nu, efter att ha kört nästan 1000 mil på ungefär ett år, märker jag att den dricker mycket olja. Lampan för låg oljenivå började lysa, jag fyllde på cirka 3 liter i april, och idag började lampan lysa igen.
Frågan är: ska jag bara fylla på oljan och hoppas på det bästa, eller finns det något enkelt jag kan kolla själv utan att behöva spendera för mycket pengar?
Nu, efter att ha kört nästan 1000 mil på ungefär ett år, märker jag att den dricker mycket olja. Lampan för låg oljenivå började lysa, jag fyllde på cirka 3 liter i april, och idag började lampan lysa igen.
Frågan är: ska jag bara fylla på oljan och hoppas på det bästa, eller finns det något enkelt jag kan kolla själv utan att behöva spendera för mycket pengar?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 916 inlägg
Kolla om det står nått i instruktionsboken... Vissa nyare bilar drar rätt mycket olja eftersom de har lågfriktions oljeringar, frågan är om det började så tidigt..
Häll i en tjockare olja, tex 15/40-50.B Bannerb skrev:Jag köpte en Opel Astra 2005 som extrabil av min granne till ett väldigt bra pris. Den hade bara gått 15 000 mil. När jag köpte den bytte jag olja och gjorde lite grundläggande underhåll, eftersom bilen hade stått stilla länge och oljan enligt serviceboken inte bytts på länge.
Det funkar för svensk vinter om du inte bor där det är -20-30 grader varje morgon.
Jag åkte 6 år, 15" mil i en bil med sliten motor med 20/50 Racing mineral utan att den knappt drog nån olja alls, innan med normal olja surplade den olja som en häst och rök som ett ånglok.
Som kallast startade jag i -27 grader.
Hur lät motorn vid start? Hittade en film på hur 20W50 rör sig i minusgrader (dock lite lägre än dina -27°)Isakare skrev:
Häll i en tjockare olja, tex 15/40-50.
Det funkar för svensk vinter om du inte bor där det är -20-30 grader varje morgon.
Jag åkte 6 år, 15" mil i en bil med sliten motor med 20/50 Racing mineral utan att den knappt drog nån olja alls, innan med normal olja surplade den olja som en häst och rök som ett ånglok.
Som kallast startade jag i -27 grader.