VidarH VidarH skrev:
Går det att regga tillbaka baksätet bara sådär?
Det går, men är inte alldeles enkelt..

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Då var det dags för stor service, kamremsbyte och felsökning av AC på min Renault Megane 2020. Tog in priser och det vettigaste landade på:

Stor service: 7645kr
Kamremsbyte: 11 248kr
Felsökning AC: 1895kr

Efter att själv konstaterat att köldmedium finns men att magnetkopplingen inte slog till gissades det på byte av kompressor hos verkstan, 13608kr + arbete och torkfilter. I runda slängar 20 000 för att laga Ac'n.

Totalt cirka 40 000kr alltså.. Helt ohållbart dyrt så jag bestämde mig för att försöka göra det själv.

Efter lite detektivarbete kunde jag ringa in felet med AC'n. En dålig spole till magnetkopplingen och ett för stort spel i kopplingen. Varken spole eller komplett koppling finns officiellt att köpa men jag lyckades få tag på en eftermarknadskoppling från Polen för 890kr.

Övriga delar dvs. kamremsats
, multiremsats, olja, oljefilter, bränslefilter, luftfilter, kupefilter beställdes från Aeromotors.se för strax över 4000kr. Skaffade även verktyg för att nolla motorn för 380kr från samma ställe.

Det tog närmare 10h att göra allt men nu är det gjort! Även AC'n fungerar som den ska 🤓

• Bild på bilens kamremssats, med bland annat en kamrem, remskivor och andra motorrelaterade komponenter på ett verkstadsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motorutrymme i en Renault Megane 2020 under kamremsbyte, med synliga remmar, kablar och komponenter i närbild.
    Skapa konto
  • Motorutrymme på en Renault Megane 2020 under service och kamremsbyte, med synliga kablar och komponenter.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato och 13 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Vad var det för speciellt med de blå tändkassetterna? Har sett en i mitt liv
Tror vissa verkstäder, Saab ANA hade blå lånekasetter för felsökning.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J
Huddingebo Huddingebo skrev:
I produktion (vet inte hur det var hos saab) är det inte ovanligt att "testmateriel" är målade i en avvikande färg så de inte av misstag ska hamna på ett fordon...

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Fredrik K Fredrik K skrev:
Då var det dags för stor service, kamremsbyte och felsökning av AC på min Renault Megane 2020. Tog in priser och det vettigaste landade på:

Efter att själv konstaterat att köldmedium finns men att magnetkopplingen inte slog till gissades det på byte av kompressor hos verkstan, 13608kr + arbete och torkfilter. I runda slängar 20 000 för att laga Ac'n.

Totalt cirka 40 000kr alltså.. Helt ohållbart dyrt så jag bestämde mig för att försöka göra det själv.

Efter lite detektivarbete kunde jag ringa in felet med AC'n. En dålig spole till magnetkopplingen och ett för stort spel i kopplingen. Varken spole eller komplett koppling finns officiellt att köpa men jag lyckades få tag på en eftermarknadskoppling från Polen för 890kr.

, multiremsats, olja, oljefilter, bränslefilter, luftfilter, kupefilter beställdes från Aeromotors.se för strax över 4000kr. Skaffade även verktyg för att nolla motorn för 380kr från samma ställe.

Det tog närmare 10h att göra allt men nu är det gjort! Även AC'n fungerar som den ska 🤓
Kan väl gå att schimsa kopplingen också, men med tanke på vad du sparade så var det väl värt en ny koppling

Blev nästan påkörd från sidan idag då en bil svängde ut från vänster, trots han hade stoppskylt. Jag paniksvängde åt höger och körde upp en vägdelare för att slippa undan. Han stannade inte ens, bara gasade iväg såg jag.

• Arg
  • Ledsen
cpalm och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Kan väl gå att schimsa kopplingen också, men med tanke på vad du sparade så var det väl värt en ny koppling
Absolut hade det gått att bara byta spole och shimsa kopplingen men prisskillnaden mellan lös spole och komplett koppling var inte så stor så jag bytte allt. Skönt med nytt lager också.

Labba med shims fick jag dock göra ändå för dom shims som följde med gav inte riktigt rätt spel. Tur jag hade lite shims till motocrossgafflar som passade 😎

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Fredrik K Fredrik K skrev:

Sånt här gillar vi 👍👍👍

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Patrik440
Huddingebo Huddingebo skrev:
Även en grön tändkasett fanns

• Gilla
  • Wow
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
Fick motionera styrsnäckan över Brudfjällsvägen igår kväll.

Har förresten inga blinkersindikatorer i instrumentpanelen på min Chrysler utan det sitter en på vardera framskärmen
Vy från bilförare, ser styrsnäckan längs Brudfjällsvägen med grönska vid sidan av vägen.
Skapa konto

Fick monterat en liten bm6 batterimonitor häromdagen också.
Motorutrymme med nyinstallerad liten bm6 batterimonitor, batteri och styrsnäcka i en bil som körts över Brudfjällsvägen.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Isakare och 5 till
  • Laddar…
T
Patrik440 Patrik440 skrev:
Fick motionera styrsnäckan över Brudfjällsvägen igår kväll.
[video]

Har förresten inga blinkersindikatorer i instrumentpanelen på min Chrysler utan det sitter en på vardera framskärmen
[bild]

Fick monterat en liten bm6 batterimonitor häromdagen också.
[bild]
Blinkersindikatorerna på framskärmarna, finns de alls att få tag på någonstans? Sökte för något år sedan men hittade ingen.
Har ett projekt nu som jag skulle behöva en till snart(snart=kanske några år😂)

Edit: inte riktigt exakt samma som på din, men till en -70:a

Patrik440
T Tamak skrev:
Blinkersindikatorerna på framskärmarna, finns de alls att få tag på någonstans?
Skulle väl vara om man hittar några på eBay. 🤔

Cadillac har "Tally Light" ute på skärmarna, men det är fiberoptiska kablar från strålkastarna för verifiering att det fungerar som det ska mer än att visa att du blinkar/har ljuset på, kom 1971 tror jag

Redigerat:
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fick definitivt "my moneys worth" ur de här... Fåård tyckte jag skulle byta skivor och klossar vid servicen förra hösten (ca 1000 mil sen)... De kanske inte var helt ute och cyklade.. 😄
[bild]
Alldeles för många skivor som byts i onödan.
"De kostar inte så mkt och det är ju en säkerhetsdetalj..."

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.