1 204 245 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Felsöks smidigt med kylspray.T TommyC skrev:Kolla så att det inte sitter dubbla packningar till vevaxelgivaren. Jag läste om att någon hade lyckats med det, har inte provat det själv.
Det vanliga felbeteendet hos vevaxelgivaren är att bilen först vägrar att starta när den är varm men startar igen när motorn har svalnat t ex runt 20-30 minuter. Min betedde sig exakt enligt de beskrivningarna. Första gången hände det när jag hade handlat tre fulla kassar med mat. Ägnade en stund åt att kolla runt i motorrummet utan att hitta något. Därefter startade bilen. Sedan gick det flera månader utan att felet visade sig. I nästa fas hände det ca en gång per vecka. Varje gång startade bilen efter att ha väntat en stund. Efter att vevaxelgivaren byttes har den alltid startat.
Orginal lättryckare bör helst ha 6Dan_Johansson skrev:
Fulltryck och trimmat rekommenderas 7
Men PFR-stiften är ju bäst....
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Tja, jag har haft den för kort för att se nått mönster, men nu startar den inte kall i alla fall..T TommyC skrev:Kolla så att det inte sitter dubbla packningar till vevaxelgivaren. Jag läste om att någon hade lyckats med det, har inte provat det själv.
Det vanliga felbeteendet hos vevaxelgivaren är att bilen först vägrar att starta när den är varm men startar igen när motorn har svalnat t ex runt 20-30 minuter. Min betedde sig exakt enligt de beskrivningarna. Första gången hände det när jag hade handlat tre fulla kassar med mat. Ägnade en stund åt att kolla runt i motorrummet utan att hitta något. Därefter startade bilen. Sedan gick det flera månader utan att felet visade sig. I nästa fas hände det ca en gång per vecka. Varje gång startade bilen efter att ha väntat en stund. Efter att vevaxelgivaren byttes har den alltid startat.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Man fick ju en smärre hjärnblödning av att försöka ta reda på vad man skulle köpa.. nätbutikerna rekommenderade lite vadsomhelst..Huddingebo skrev:
Edit: borde inte det skumma varvtalet som obd-läsaren visade (10 rpm så for man körde på startmotorn, annars 0) tyda på vevaxelgivaren?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
230 kr för Biltema, i näven idag.
650 kr Bosch från Amazon, levereras på lördag.
Vad ska man välja.. 🤔
650 kr Bosch från Amazon, levereras på lördag.
Vad ska man välja.. 🤔
Jag chansar sällan på kopior. Jag avskyr att behöva göra om jobb efter kort tid. Nu är original kanske väl dyr, 1399kr från Speedparts, eller inte? Jag gav 985 kr hos Svenska Bil för originalgivaren men det var 2013 då bilen hade gått knappt 12 tusen mil och var 13,5 år gammal. Speedparts har varit struliga i perioder. Hur de fungerar nu har jag ingen aning om.
Går det att lita på Amazon så skulle jag alla gånger välja Bosch framför Biltema. Jag har handlat det mesta från Maptun och har aldrig haft något problem med dom.
Ska man byta vevaxelgivaren uppifrån så tar det ganska hårt på ryggen. Det är troligen mycket enklare att byta den underifrån även om man som jag bara har pallbockar.
Går det att lita på Amazon så skulle jag alla gånger välja Bosch framför Biltema. Jag har handlat det mesta från Maptun och har aldrig haft något problem med dom.
Ska man byta vevaxelgivaren uppifrån så tar det ganska hårt på ryggen. Det är troligen mycket enklare att byta den underifrån även om man som jag bara har pallbockar.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Tror det går att lita på dem.. den hade en del positiva recensioner... samma del kostade 1000-lappen på trodo/Autodoc så det var ju inte osannolikt billigt...T TommyC skrev:Jag chansar sällan på kopior. Jag avskyr att behöva göra om jobb efter kort tid. Nu är original kanske väl dyr, 1399kr från Speedparts, eller inte? Jag gav 985 kr hos Svenska Bil för originalgivaren men det var 2013 då bilen hade gått knappt 12 tusen mil och var 13,5 år gammal. Speedparts har varit struliga i perioder. Hur de fungerar nu har jag ingen aning om.
Kanske är värt att vänta på kvalitet...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg