Patrik440
I lördags fick det bli lite service, nya tändstift och tändkablar .
Tändkablar och verktyg ligger på ett arbetsbord utomhus, med en verktygslåda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite trångt på några ställen men med rätt verktyg gick det förhållandevis smidigt ändå.
Verktyg som används för att byta tändstift och tändkablar i en bilmotor.
Skapa konto

Blå tändkablar installerade i en motor.
Skapa konto

Fast Judith tyckte nog det tog onödigt lång tid.
Hund sover på en filt i bilen under en servicedag med bilens interiör synlig.
Skapa konto

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, men när du säger det så kanske man skulle köpa en... Den som sitter ser ut som den suttit där sen finska vinterkriget..

Edit: igår vägrade han starta med, då körde jag nästan slut på batteriet utan en enda liten puff.. satte på laddaren, gick in väntade nån halvtimme, sen testade jag igen.. då startade han med lite knorr, nästan som han var sur.. och sen idag, helt död.. skulle det peka på tändkasett?

Nått märke man ska/inte ska köpa?
Köp orginal SEM från Åmål!!!
De håller brutalt mycket längre än alla kopior från Kina som tex Mekonomen säljer.
Många har bytt I förebyggande och får problem efter 1-2år.
Min orginal höll i 21år.
De går sönder precis som alla tändspolar men håller bättre än ryktet.

J
Huddingebo Huddingebo skrev:
Köp orginal SEM från Åmål!!!
De håller brutalt mycket längre än alla kopior från Kina som tex Mekonomen säljer.
Många har bytt I förebyggande och får problem efter 1-2år.
Min orginal höll i 21år.
De går sönder precis som alla tändspolar men håller bättre än ryktet.
Är det Saabs tändkassetter så har SEM slutat tillverka dem.

T TommyC skrev:
Det har tidigare alltid gällt att bara original tändkasset fungerar på B205. Det har funnits piratskräp som definitivt ska undvikas. Skräpkassett ger lätt motorskador. Maptun har numera både original och ekonomi. Ring och kolla med Maptun eller så har du förmodligen verkstäder i närheten av där du bor som kan allt om Saab.

Chansa inte på något billigt skräp. Någon senare version av original tändkassett brukar rekommenderas på saabturboclub.com. Kolla även att det sitter rätt typ av tändstift i bilen. Tidigare gällde bara NGK, nu lär det finnas något alternativ som fungerar bra, jag minns inte vilket, det går nog lätt att hitta på saabturboclub.com.

Chansa inte med tändstift. Tändstift måste fungera perfekt ihop med tändkassetten. Instruktionsboken har rätt information om tändstift.
Tändstift är beställda, BCPR7ES om jag inte minns fel.. visade sig att svärfar hade två tändkasetter liggandes, så jag ska testa att byta..

Ska beställa en vevaxelgivare med, om jag inte testar den Biltema kränger, för gamla tiders skull.. 😂

Har många sagt i flera år trots att de finns att köpa nya orginal på flera håll.
[länk]

En kollega bytte i förberedande syfte på sin 9-5 och köpte en kopia på Mekonomen, efter mindre än 2år dog den. Den rullar idag med den som han bytte ut.
Det där var den röda, jag har den svarta.. kan inget om SAAB, men vad jag har förstått så är det det som skiljer?

J
Det där var den röda, jag har den svarta.. kan inget om SAAB, men vad jag har förstått så är det det som skiljer?
Tyvärr tror jag att den Hedin tog över reservdelarna så gör SEM i Åmål inte dem utan det Hedin säljer som original är gjort av någon annan. Men det kan ju finnas nos.

Svart och röd är inte kompatibla. Båda gjordes av SEM.

Har många sagt i flera år trots att de finns att köpa nya orginal på flera håll.
[länk]

En kollega bytte i förberedande syfte på sin 9-5 och köpte en kopia på Mekonomen, efter mindre än 2år dog den. Den rullar idag med den som han bytte ut.
Kassetten som säljs original nu tillverkas av annan part med SEM teknik och innehåll. Obekräftade rykten säger att det är Huco i tyskland som gör dem. Men det är INTE samma kassett som Huco själva säljer.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Kassetten som säljs original nu tillverkas av annan part med SEM teknik och innehåll. Obekräftade rykten säger att det är Huco i tyskland som gör dem. Men det är INTE samma kassett som Huco själva säljer.
Så behöver man en så är den som ORIO säljer som original den man köper?

För övrigt är det ju rätt intressant att en såpass avancerad mekanisk konstruktion (formgjuten alu och plast) till en bil med hyfsat låga produktionssiffror kan ha flera tillverkare...

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
[länk]

Jo, när jag hade 9-% så bytte jag tändmodul till en billigare kopia pga felkoder. Den lade bara av en dag ett år senare. Bärgning till verkstad och byte till "oem" så gick den utan problem därefter. Verkstaden trodde att det var kamaxelgivaren som lagt av iom att den tvärdött utan föregående felkod.

Så behöver man en så är den som ORIO säljer som original den man köper?

För övrigt är det ju rätt intressant att en såpass avancerad mekanisk konstruktion (formgjuten alu och plast) till en bil med hyfsat låga produktionssiffror kan ha flera tillverkare...
ja förutom att det är Hedin numera. Orio som företag finns ej mer.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Den svarta tändkassetten är 600kr billigare hos Maptun jfr Speedparts
[länk]
nja 204kr skiljer det.........

Tack, gjorde rent glasögonen nu!

Jahapp, så länge fick man vara lycklig SAAB-ägare. (Köpte en traktor till grabben i tisdags).

Om startmotorn snurrar, men ingen antydan till tändning, soppapumpen låter normalt, det finns tryck i fuelrail och den halvkassa ELM327 obd-adaptern man har säger att motorn snurrar med 10 rpm, ska man köpa en vevaxelgivare direkt?

9-5 -03, B205e om nån undrar..
Kolla så att det inte sitter dubbla packningar till vevaxelgivaren. Jag läste om att någon hade lyckats med det, har inte provat det själv.

Det vanliga felbeteendet hos vevaxelgivaren är att bilen först vägrar att starta när den är varm men startar igen när motorn har svalnat t ex runt 20-30 minuter. Min betedde sig exakt enligt de beskrivningarna. Första gången hände det när jag hade handlat tre fulla kassar med mat. Ägnade en stund åt att kolla runt i motorrummet utan att hitta något. Därefter startade bilen. Sedan gick det flera månader utan att felet visade sig. I nästa fas hände det ca en gång per vecka. Varje gång startade bilen efter att ha väntat en stund. Efter att vevaxelgivaren byttes har den alltid startat.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.