J
Rickard. Rickard. skrev:
Det är ungefär det jag gjort men med köpt produkt, kanske är ren linolja bättre? Eller är det vax som gäller?
Jag har rost nere i falsarna vid dörrarna och framförallt bakluckan.
Det fortsätter droppa läänge ner och blir fläckar som samlar smuts på tröskeln eller stötfångaren och framförallt på plast är det rejält bökigt att få rent. Detta blir det även fast jag torkar rent några gånger under den första veckan.

Epoxi, slipning och lackning är lite utanför just detta problem.
Nu förstår jag. Det ser man ju ibland att rostskyddet ligger kvar på lacken efter att ha runnit ut. Jag antar det enda man kan göra är att eftertorka och inte ha på för stora mängder.

Jag tänker det ändå är värt detta. Borde själv köra ett varv rostskydd på min bil.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Om det ska penetrera är det väl rå linolja eller Dinitrol ML som gäller, jag går på sparsamt med en liten pensel.

Fick definitivt "my moneys worth" ur de här... Fåård tyckte jag skulle byta skivor och klossar vid servicen förra hösten (ca 1000 mil sen)... De kanske inte var helt ute och cyklade.. 😄
Rostig bromsskiva placerad på en röd Brembo-låda, med ett digitalt skjutmått som visar 25,89 mm tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Min bild är att epoxy inte hjälper om det är en skarv eller övervik där rost kan komma underifrån. Men där hjälper linolja och / eller penetrerande vax. Så på redan rostiga bilar krävs en kombo.
Spaltrost mellan överlappande plåtar är problematiskt. Jag har två sådana rostskador i innerskärmarna längst ner bakom hjulen där epoxin har fått stopp på rosten trots att det finns rost kvar mellan de överlappande plåtarna. Det är mycket jobb att få bort rosten i spalter så linolja är mycket snabbare. Hur bra linolja fungerar har jag inte någon egen erfarenhet av då jag gör mitt första försök med kallpressad rå linolja nu. Om 5-10 år vet jag hur väl det fungerar. Sökningar på rostskydd med linolja på nätet ger få användbara resultat. Sökmotorerna fungerar sämre och sämre. Sökningar på rostskydd, linolja m m ger massor av reklam för diverse undermedel som är dyra och i de flesta fall troligen ganska dåliga.

Epoxi är en härdplast som är mycket tätare än de flesta billacker som de flesta tillverkare dessutom lägger för tunt för att tjäna mer pengar. Lägger man epoxi enligt anvisningarna från Hagmans så säger min begränsade erfarenhet att det slutar rosta även om det finns lite rost kvar under expoxin. Det är logiskt att det inte kan rosta om det inte tillförs syre.

Min nästan 20 år gamla bil ser ut att ha fått en begränsat behandling med okänd rostskyddsmassa. Ett par dm närmast trösklarna är rostskyddsmassan slät och fin. Massan verkar sitta fast bra där och inga bubblor indikerar att det skulle finnas rost under massan. På bakaxelbalken har dom däremot misslyckats. Där syns hur illa många rostskyddsmedel fungerar när de är som sämst och jobbet har gjorts slarvigt. Massan har släppt på många ställen och därmed har saltvatten trängt in bakom massan. På sämsta stället är det hål genom den flera mm tjocka plåten. Hela komponenten är i ett bedrövligt skick men som tur är kostar en ny bakaxelbalk bara 6kSEK.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fick definitivt "my moneys worth" ur de här... Fåård tyckte jag skulle byta skivor och klossar vid servicen förra hösten (ca 1000 mil sen)... De kanske inte var helt ute och cyklade.. 😄
[bild]
Då skulle du ha sett framskivorna på min E-klass förra året när jag bytte.
4mm per sida var borta och de värsta slitkanterna jag har sett någonsin.
Det roliga var att beläggen var ganska mycket kvar på så jag undrar ju hur sjutton verkstaden tänkte som bara bytte klossar sist.
En stor auktoriserad MB firma norr om Stockholm.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Bekant fick ångest och undrade om jag lite snabbt kunde kolla på hans nyinköpta bil, det var tydligen ångervecka på köpet till tisdag.
Bilen, en årsmodell -15 som bara gått 2.900 mil, men till lite för högt pris i relation till sin ålder.
Jag sa innan köpet "Den ska vara jäkligt fin till det priset"
Ni vet, gubbkörd, en bil som bara gått till affären en gång i veckan och varit parkerad på en grusgång eller gräsmatta kan ju vara slut i motor, bromsar, ha rostigt underrede och sliten koppling.
Men denna bil kan bara varit körd på sommaren i fint väder (det fanns inte ens några vinterdäck till den) och parkerad i varmgarage, bilen såg verkligen ut och känndes som ny i allt.
Ett bra köp enligt mig och han åkte iväg med ett leende på läpparna.
Kul när man kan göra någon glad 🙂

• Gilla
djac och 8 till
  • Laddar…
Jahapp, så länge fick man vara lycklig SAAB-ägare. (Köpte en traktor till grabben i tisdags).

Om startmotorn snurrar, men ingen antydan till tändning, soppapumpen låter normalt, det finns tryck i fuelrail och den halvkassa ELM327 obd-adaptern man har säger att motorn snurrar med 10 rpm, ska man köpa en vevaxelgivare direkt?

9-5 -03, B205e om nån undrar..

RoTe
Jahapp, så länge fick man vara lycklig SAAB-ägare. (Köpte en traktor till grabben i tisdags).

Om startmotorn snurrar, men ingen antydan till tändning, soppapumpen låter normalt, det finns tryck i fuelrail och den halvkassa ELM327 obd-adaptern man har säger att motorn snurrar med 10 rpm, ska man köpa en vevaxelgivare direkt?

9-5 -03, B205e om nån undrar..
Testat annat tändkassett? Är ju ett måste att ha en reserv med sig.

• Haha
  • Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Testat annat tändkassett? Är ju ett måste att ha en reserv med sig.
Nä, men när du säger det så kanske man skulle köpa en... Den som sitter ser ut som den suttit där sen finska vinterkriget..

Edit: igår vägrade han starta med, då körde jag nästan slut på batteriet utan en enda liten puff.. satte på laddaren, gick in väntade nån halvtimme, sen testade jag igen.. då startade han med lite knorr, nästan som han var sur.. och sen idag, helt död.. skulle det peka på tändkasett?

Nått märke man ska/inte ska köpa?

Redigerat:
Någon som provat Meksters prisgaranti? Såg precis att de hade en, tänkte på er med problem från utlandssidor. Det är väl Mekonomen som står bakom Mekster va

Meksters webbplats som beskriver deras prisgaranti på reservdelar och motorolja, med instruktioner för hur man använder prisgarantin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Chansen är väl att det faller på att det ska finnas "i lager"............det är väl få näthandlare som har nåt eget lager överhuvudtaget. Står det i lager så är det oftast tillverkarens/grossistens lager som avses. Autodoc med flera i tyskland har ju grejer över natten så i praktiken märks det ju aldrig att allt beställs hem.

S Stefan1972 skrev:
Chansen är väl att det faller på att det ska finnas "i lager"............det är väl få näthandlare som har nåt eget lager överhuvudtaget. Står det i lager så är det oftast tillverkarens/grossistens lager som avses. Autodoc med flera i tyskland har ju grejer över natten så i praktiken märks det ju aldrig att allt beställs hem.
Tror du de går längre än att de kollar att den aktuella sidan visar lagerstatus?

Ingen aning.........de flesta dylika "garantier" brukar ha en hel del villkor.........som man såklart inte läst om i detalj.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
D
Alltså, någon här som vet, konstaterar att för Mercedes W204 så finns ingen säkringsförteckning i manualen, hittar ingen i bilen heller, de jag googlat upp skiljer sig alla åt, hur löser man detta?

Nä, men när du säger det så kanske man skulle köpa en... Den som sitter ser ut som den suttit där sen finska vinterkriget..

Edit: igår vägrade han starta med, då körde jag nästan slut på batteriet utan en enda liten puff.. satte på laddaren, gick in väntade nån halvtimme, sen testade jag igen.. då startade han med lite knorr, nästan som han var sur.. och sen idag, helt död.. skulle det peka på tändkasett?

Nått märke man ska/inte ska köpa?
Det har tidigare alltid gällt att bara original tändkasset fungerar på B205. Det har funnits piratskräp som definitivt ska undvikas. Skräpkassett ger lätt motorskador. Maptun har numera både original och ekonomi. Ring och kolla med Maptun eller så har du förmodligen verkstäder i närheten av där du bor som kan allt om Saab.

Chansa inte på något billigt skräp. Någon senare version av original tändkassett brukar rekommenderas på saabturboclub.com (edit: bättre en begagnad original än pirat). Kolla även att det sitter rätt typ av tändstift i bilen. Tidigare gällde bara NGK, nu lär det finnas något alternativ som fungerar bra, jag minns inte vilket, det går nog lätt att hitta på saabturboclub.com.

Chansa inte med tändstift. Tändstift måste fungera perfekt ihop med tändkassetten. Instruktionsboken har rätt information om tändstift.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.