1 109 114 läst ·
15 456 svar
1109k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Du får räkna ut omkretsen. Får inte skilja mer än 10% mot original.B Bannerb skrev:Jag har satt på nya 18-tumsfälgar med nya däck.
Finns det några regler för hur stora däck man får ha?
Jag tycker det blev riktigt snyggt, men undrar om bilen går igenom besiktningen om däcken inte finns med i listan över rekommenderade dimensioner.
När jag vrider ratten fullt åt höger, alltså i fullt rattutslag, hör jag ibland ett litet klickljud. Men man kör ju alltid så i verkligheten men för köra runt i en ring.
Klart kan kan byta tillbaka till r16 vid besiktning, men är det ok att köra med det?
det stramades upp för ett antal år sedan. tidigare tror jag det räknades 5% mot originaldimensionen rakt av. nu så vitt jag förstår skall bilen vara helbilsgodkänd med dimensionen. och det finns krav om att hastighetsmätaren inte visar för lite.
bilbesiktningen har knappast tid ägna sig åt sånt här, men de skulle säkert bry sig om skärmarna inte täckte slitbanan.
en nitisk polisman som fångat upp dig efter hastighetsförseelse kan nog vara ett större rundningsmärke.
bilbesiktningen har knappast tid ägna sig åt sånt här, men de skulle säkert bry sig om skärmarna inte täckte slitbanan.
en nitisk polisman som fångat upp dig efter hastighetsförseelse kan nog vara ett större rundningsmärke.
Japp, med helbilsgodkännande så finns det vissa dimensioner listade liksom fälgdim.R rakt09 skrev:det stramades upp för ett antal år sedan. tidigare tror jag det räknades 5% mot originaldimensionen rakt av. nu så vitt jag förstår skall bilen vara helbilsgodkänd med dimensionen. och det finns krav om att hastighetsmätaren inte visar för lite.
Men det går att välja något annorlunda dimensioner på dessa fälgar.
5% är nog korrekt, det är som sagt pga hastighetsmätarens korrekthet.
Jag glömmer aldrig när jag för ca 10 år på väg hem passerade gettona närmast E4 norr om Stockholm och på håll såg en bil parkerad på vägrenen. När jag kom närmare såg jag att det var en "bling-bling"-BMW med gettobesättning som stod bredvid bilen och såg olyckliga ut.
BMWn hade fälgar och däck som stack ut utanför skärmkanten. Bakdäcket var avskuret av skärmkanten. Det hade varit skoj att ha en bild på det haveriet. Vissa måste lära sig allt den hårda vägen. Fördelen med den lärometoden är att kunskaperna aldrig försvinner. Onödigt dyrbart dock.
BMWn hade fälgar och däck som stack ut utanför skärmkanten. Bakdäcket var avskuret av skärmkanten. Det hade varit skoj att ha en bild på det haveriet. Vissa måste lära sig allt den hårda vägen. Fördelen med den lärometoden är att kunskaperna aldrig försvinner. Onödigt dyrbart dock.
Detta med tillåtna däckdimensioner kanske är mer noga på nyare bilar , har bes bil
som ska ha 15" med både 18" och 20" utan några problem i flera år. Kör nu på 15"
igen men 10" breda bak med 275/60 däck. Har också inte varit nåt problem trots
235/75-15 som bilen ska ha enligt Trafikverket.
( bilen är drygt 30 år gammal och lätt lastbilsreggad )
som ska ha 15" med både 18" och 20" utan några problem i flera år. Kör nu på 15"
igen men 10" breda bak med 275/60 däck. Har också inte varit nåt problem trots
235/75-15 som bilen ska ha enligt Trafikverket.
( bilen är drygt 30 år gammal och lätt lastbilsreggad )
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 242 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 242 inlägg
Information om tillåtna däckdimensioner: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/dack/dackbyte-pa-personbil/
På ytor som man kommer åt att måla så fungerar epoxiprimer bra. Troligen är epoxi det alla bästa skyddet men några tester har jag inte hittat. Jag har lagt epoxi i hjulhus och på fjäderben på två bilar för 12 respektive 10 år sedan. De bilarna är fortfarande fria från rost på nämnda delar.
För bästa resultat ska rosten avlägsnas innan man stryker eller sprutar på epoxin. Jag har bara använt epoxi typ Hagmans Primer CA vilken har en skarp gul nyans. Jag har använt den i hjulhus och på fjäderben där det gula inte syns utifrån. Hagmans Primer CA ska läggas i två skikt om 70-80 mikrometer vardera för att ensam ge bra skydd mot rost. Det finns andra fabrikat av epoxi i mer diskreta nyanser, de har jag inte använt.
Orkar man inte blästra bort rosten så fungerar det (enligt min begränsade erfarenhet) att ta bort rostflagor samt gå över ytorna med roterande stålborste och därefter lägga på rostomvandlare som omvandlar rosten till järnfosfat och blir en bra grund för epoxiprimern.
För bästa resultat ska rosten avlägsnas innan man stryker eller sprutar på epoxin. Jag har bara använt epoxi typ Hagmans Primer CA vilken har en skarp gul nyans. Jag har använt den i hjulhus och på fjäderben där det gula inte syns utifrån. Hagmans Primer CA ska läggas i två skikt om 70-80 mikrometer vardera för att ensam ge bra skydd mot rost. Det finns andra fabrikat av epoxi i mer diskreta nyanser, de har jag inte använt.
Orkar man inte blästra bort rosten så fungerar det (enligt min begränsade erfarenhet) att ta bort rostflagor samt gå över ytorna med roterande stålborste och därefter lägga på rostomvandlare som omvandlar rosten till järnfosfat och blir en bra grund för epoxiprimern.
Min bild är att epoxy inte hjälper om det är en skarv eller övervik där rost kan komma underifrån. Men där hjälper linolja och / eller penetrerande vax. Så på redan rostiga bilar krävs en kombo.
Jag har gått och penslat linolja på skarvar på min bil, sen torkat bort överflödet efter några dagar. Så linoljan får ta sig in i skarvarna och stoppa rost som kanske är dold, samt hindra ny rost börjar.
Det är ungefär det jag gjort men med köpt produkt, kanske är ren linolja bättre? Eller är det vax som gäller?DennisCA skrev:
Jag har rost nere i falsarna vid dörrarna och framförallt bakluckan.
Det fortsätter droppa läänge ner och blir fläckar som samlar smuts på tröskeln eller stötfångaren och framförallt på plast är det rejält bökigt att få rent. Detta blir det även fast jag torkar rent några gånger under den första veckan.
Epoxi, slipning och lackning är lite utanför just detta problem.
Redigerat: