1 109 112 läst ·
15 456 svar
1109k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Tja, hade jag ett tvåvåningshus hade jag nog kunnat se fabriken i Trollhättan från taket.. 😄pjgb skrev:
Kanske ska testa det först.. skulle behöva en scanner till resten av bilparken dock....
Jag har satt på nya 18-tumsfälgar med nya däck.
Finns det några regler för hur stora däck man får ha?
Jag tycker det blev riktigt snyggt, men undrar om bilen går igenom besiktningen om däcken inte finns med i listan över rekommenderade dimensioner.
När jag vrider ratten fullt åt höger, alltså i fullt rattutslag, hör jag ibland ett litet klickljud. Men man kör ju alltid så i verkligheten men för köra runt i en ring.
Klart kan kan byta tillbaka till r16 vid besiktning, men är det ok att köra med det?
Finns det några regler för hur stora däck man får ha?
Jag tycker det blev riktigt snyggt, men undrar om bilen går igenom besiktningen om däcken inte finns med i listan över rekommenderade dimensioner.
När jag vrider ratten fullt åt höger, alltså i fullt rattutslag, hör jag ibland ett litet klickljud. Men man kör ju alltid så i verkligheten men för köra runt i en ring.
Klart kan kan byta tillbaka till r16 vid besiktning, men är det ok att köra med det?
Titta i registreringsbeviset och för säkerhet skull även i instruktionsboken då det ibland kan saknas uppgifter i registreringsbeviset. Man kan ibland klara besiktningen även om man kör med en dimension som inte är tillåten men det finns oftast goda skäl till att tillverkaren bara tillåter vissa dimensioner.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Då är det bra att ha instruktionsboken med sig vid besiktning utifall du råkar ut för någon övernitisk och mindre kompetent besiktigare. De flesta brukar inte haka upp sig på dimensioner hos fälgar och däck om det inte ser uppenbart konstigt ut men det kan ju finnas undantag.Dan_Johansson skrev:
10 mm ökad bredd borde inte ge problem men på bilden ser det ut att vara ganska liten marginal. Prova med max styrutslag åt båda hållen, kliv ur och inspektera. Klickljudet är förmodligen någon led eller bussning som har passerat bäst före. Ett litet glapp brukar sällan ge underkänt.B Bannerb skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Det ser ut som däcken skulle ta i skärmkanten vid en större nedfjädring, det kan du nog åka dit på om du har otur.. Är det så så tror jag inte det beror på däckbredden utan snarare ET på fälgarna...B Bannerb skrev:
Men släng in 4-5 stora kompisar i skuffen och se, tar det i kanske det är värt att fundera över att byta på besiktningen...
T TommyC skrev:
Får testa det!Dan_Johansson skrev:
Det ser ut som däcken skulle ta i skärmkanten vid en större nedfjädring, det kan du nog åka dit på om du har otur.. Är det så så tror jag inte det beror på däckbredden utan snarare ET på fälgarna...
Men släng in 4-5 stora kompisar i skuffen och se, tar det i kanske det är värt att fundera över att byta på besiktningen...