I västra götaland finns det nog så gott om Tech2 att det är svårt att röra sig utomhus utan att snubbla på en… södra delen i alla fall. Släng ut en krok på stcs så ska du se att det löser sig.

• Gilla
  • Haha
RoTe och 2 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
I västra götaland finns det nog så gott om Tech2 att det är svårt att röra sig utomhus utan att snubbla på en… södra delen i alla fall. Släng ut en krok på stcs så ska du se att det löser sig.
Tja, hade jag ett tvåvåningshus hade jag nog kunnat se fabriken i Trollhättan från taket.. 😄

Kanske ska testa det först.. skulle behöva en scanner till resten av bilparken dock....

Tagit mig till Mellstaträffen, "Mopedernas Woodstock"
Det kom just tillbaka ca 200 mopeder efter en runda, vi uppskattade att 3 st gjorde 30 !!!

• Gilla
  • Älska
vcx och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tagit mig till Mellstaträffen, "Mopedernas Woodstock"
Det kom just tillbaka ca 200 mopeder efter en runda, vi uppskattade att 3 st gjorde 30 !!!
Så jäkla rolig träff

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
B
Jag har satt på nya 18-tumsfälgar med nya däck.
Finns det några regler för hur stora däck man får ha?
Jag tycker det blev riktigt snyggt, men undrar om bilen går igenom besiktningen om däcken inte finns med i listan över rekommenderade dimensioner.

När jag vrider ratten fullt åt höger, alltså i fullt rattutslag, hör jag ibland ett litet klickljud. Men man kör ju alltid så i verkligheten men för köra runt i en ring.

Klart kan kan byta tillbaka till r16 vid besiktning, men är det ok att köra med det?

• Vit kombibil med nyinstallerade 18-tumsfälgar och svarta däck, parkerad på en grusuppfart framför ett hus med trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Titta i registreringsbeviset och för säkerhet skull även i instruktionsboken då det ibland kan saknas uppgifter i registreringsbeviset. Man kan ibland klara besiktningen även om man kör med en dimension som inte är tillåten men det finns oftast goda skäl till att tillverkaren bara tillåter vissa dimensioner.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jag har 19-tummare på min Mondeo, fälgar som Ford sålde som tillbehör till min bil..
Har besiktat med dem utan anmärkning, trots att Trafikverket säger såhär om bilen;
Skärmdump av tekniska data för ett fordons axlar och hjul, inkluderas spårvidd och däck- och fälgdimensioner för axel 1 och 2.
Skapa konto

• Gilla
Bannerb
  • Laddar…
Säger instruktionsboken samma eller finns det fler alternativ där?

T TommyC skrev:
Enda stället däckdimensioner nämns är under rubriken Ringtryck.. (🙄😄)
Står inget om vad man får eller inte får ha...
Tabell för däckdimensioner och ringtryck för olika motorer, inklusive 215/60R16 och 235/50R17 med specifika tryckvärden.
Skapa konto

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
B
T TommyC skrev:
Kan ha r18 men profilen 235/40 har satt på 245/40

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Enda stället däckdimensioner nämns är under rubriken Ringtryck.. (🙄😄)
Står inget om vad man får eller inte får ha...
[bild]
Då är det bra att ha instruktionsboken med sig vid besiktning utifall du råkar ut för någon övernitisk och mindre kompetent besiktigare. De flesta brukar inte haka upp sig på dimensioner hos fälgar och däck om det inte ser uppenbart konstigt ut men det kan ju finnas undantag.

B Bannerb skrev:
10 mm ökad bredd borde inte ge problem men på bilden ser det ut att vara ganska liten marginal. Prova med max styrutslag åt båda hållen, kliv ur och inspektera. Klickljudet är förmodligen någon led eller bussning som har passerat bäst före. Ett litet glapp brukar sällan ge underkänt.

B Bannerb skrev:
Det ser ut som däcken skulle ta i skärmkanten vid en större nedfjädring, det kan du nog åka dit på om du har otur.. Är det så så tror jag inte det beror på däckbredden utan snarare ET på fälgarna...

Men släng in 4-5 stora kompisar i skuffen och se, tar det i kanske det är värt att fundera över att byta på besiktningen...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
B
T TommyC skrev:
Då är det bra att ha instruktionsboken med sig vid besiktning utifall du råkar ut för någon övernitisk och mindre kompetent besiktigare. De flesta brukar inte haka upp sig på dimensioner hos fälgar och däck om det inte ser uppenbart konstigt ut men det kan ju finnas undantag.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det ser ut som däcken skulle ta i skärmkanten vid en större nedfjädring, det kan du nog åka dit på om du har otur.. Är det så så tror jag inte det beror på däckbredden utan snarare ET på fälgarna...

Men släng in 4-5 stora kompisar i skuffen och se, tar det i kanske det är värt att fundera över att byta på besiktningen...
Får testa det!

D
B Bannerb skrev:
Får testa det!
Som Dan påpekade men som folk oftast missar, så hade jag haft koll på inpressningen, ET, detta är ett värde av stor betydelse, kolla instruktionsboken och fälgens data.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.