1 225 799 läst ·
17 479 svar
1226k läst
17,5k svar
Allt om bilen
Jag tror inte att det finns någon här som har den kunskapen om alla bilmodeller. Berätta gärna vilken bil det gäller så kanske någon vet svaret.
Till mina gamla bilar har jag alltid haft tillgång till verkstadshandboken eller i något fall bara Haynes kortversion av verkstadshandbok. Hur motsvarande information hittas för en nyare bil vet jag inte. Prova att fråga märkesverkstaden. För länge sedan försökte jag hjälpa en kollega med att hitta information om hans VW Passat av årsmodell runt år 2000. Jag gick bet. Gissade då att folk som köper en Passat inte är intresserade av att reparera sina bilar själva. För BMW, Saab och andra bilar som köps eller i alla fall förr ofta köptes av folk med bilintresse finns det gott om information på internet.
På alla modeller av Saab från 9000 och senare lyfter man med domkraft fram mitt under motorbärramens främre del och bak under dragkroken eller om krok saknas under fästpunkterna för dragkroken. Plats för pallbockar finns strax bakom framhjulen och strax framför bakhjulen.
Jag gissar att det är ungefär likadant på många bilar men att gissa duger inte. Lyft inte under bakaxeln eller under oljetråget om inte tillverkaren rekommenderar det, enligt Saab skadar detta bilen vilket lätt inses.
Till mina gamla bilar har jag alltid haft tillgång till verkstadshandboken eller i något fall bara Haynes kortversion av verkstadshandbok. Hur motsvarande information hittas för en nyare bil vet jag inte. Prova att fråga märkesverkstaden. För länge sedan försökte jag hjälpa en kollega med att hitta information om hans VW Passat av årsmodell runt år 2000. Jag gick bet. Gissade då att folk som köper en Passat inte är intresserade av att reparera sina bilar själva. För BMW, Saab och andra bilar som köps eller i alla fall förr ofta köptes av folk med bilintresse finns det gott om information på internet.
På alla modeller av Saab från 9000 och senare lyfter man med domkraft fram mitt under motorbärramens främre del och bak under dragkroken eller om krok saknas under fästpunkterna för dragkroken. Plats för pallbockar finns strax bakom framhjulen och strax framför bakhjulen.
Jag gissar att det är ungefär likadant på många bilar men att gissa duger inte. Lyft inte under bakaxeln eller under oljetråget om inte tillverkaren rekommenderar det, enligt Saab skadar detta bilen vilket lätt inses.
Lyfta under länkarm? Ja men det beror på hur man gör , hur den ser ut och hur mycket av bilens vikt man lyfter. Lyfter man ett hjul och de andra står i backen blir det inte många kilo. Lyfter man tills något annat hjul lättar från backen så kan man ha mer än halva bilens vikt på länkarmen.
Jag har lyft några av våra bilar mitt på länkarmen , med lämpligt mellanlägg och det har gått bra. Men förstahandsvalet är oftast änden på länkarmen eller annan chassiedel.
Jag har lyft några av våra bilar mitt på länkarmen , med lämpligt mellanlägg och det har gått bra. Men förstahandsvalet är oftast änden på länkarmen eller annan chassiedel.
Medlem
· Nybro, Småland
· 18 inlägg
Jag har alltid en ekplanka på ca sådär 4 dm längd liggandes i bilen tillsammans med garagedomkraft och ett par pallbockar. Rent psykologiskt innebär dessa att jag aldrig behöver använda dom. 😆G Gooli skrev:
Bilen i fråga är en peugeot 407 sw från 2009. Det jag vill göra gör är att få upp fronten på pallbockar så att jag kan byta styrservoolja och bromsskivor fram.T TommyC skrev:Jag tror inte att det finns någon här som har den kunskapen om alla bilmodeller. Berätta gärna vilken bil det gäller så kanske någon vet svaret.
Det jag har lyckats med hittills är att knäcka ena tröskelbalken...
Stora delar av denna hade jag vågat lyfta på
https://www.autoparts-24.com/item/A_0011_E21464/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.autoparts-24.com/item/A_0011_E21464/
Klicka här för att svara