T TommyC skrev:
Startbatterier tål djupurladdning dåligt. Har den stått länge så kan batteriet vara slut. Prova att ladda batteriet först. Orkar inte startmotorn gå runt så är det nog nytt batteri som behövs.
Startmotorn snurrar för laddaren har varit på en längre tid. Men eftersom jag inte kan slå ifrån larmet med fjärrkontrollen och uppgiften om att larmet skall stängas av när man vrider originalnyckel till tändningsläge inte ger resultat så går det inte att få igång bilen.
 
R roli skrev:
Vad skulle jag ev. kunna vinna på detta? Att larmet inte går igång, eller att fjärrkontrollen fungerar igen?

har inte provat detta men det kostar ju inget att testa, annat än att grannarna får höra larmet igen...
Har du tur är det bara någon modul som inte gillade att spänningen blev alltför låg och startar igen efter helt strömavbrott.

Nästa är väl att kontrollera batteriets kondition och sedan kanske läsa ut felkoder.
 
R roli skrev:
Har problem med morsans gamla Volvo V70 från -02. Körde ut bilen från garaget någon gång i maj månad då det var dags att plocka fram gräsklipparen. Sedan har den stått ute för att morsan ville det trots att hon nog egentligen inte skall köra bil längre (får ännu inte för läkaren pga lårbensbrott). Men nu till problemet.

För några veckor sedan så skulle jag öppna bilen men då ville inte fjärrkontrollen till dörrlåset vara med så jag öppnade med nyckeln och märker då att endast förardörren låses upp och innerbelysningen glödde lite svagt. Fick inte upp bakluckan så jag fick krypa genom bilen för att koppla batteriladdare till batteriet som sitter där bak. när jag var där nästa gång så hade jag ned mig nya batterier till fjärrkontrollerna men batteribyte hjälpte inte så jag fick återigen öppna med nyckel.Denna gång går billarmet igång och jag stänger snabbt bilen och larmet tystnar efter en stund.

Åter hem för att läsa på hur man tystar larmet och hittar uppgifter om att det skall stängas med fjärrnyckel eller med nyckel som vrid i tändningslåset till tändningsläge. Så nästa gång jag åter dit (hon bor en timmes bilresa bort så man åker inte dit varje dag..) så öppnar jag med nyckel (fjärrkontrollerna fungerar fortfarande inte) och larmet går igång och jag sätter in nyckel och vrider på tändningen och inget händer. Larmet fortsätter, försöker starta bilen men det går inte heller. Rycker säkring nr 38 som enligt locket till säkringsboxen skall gå till larmsiren men det hjälper inte.

Så nu vet jag inte riktigt hur jag skall gå vidare. Vill få tyst på larmet samt köra in bilen i garaget igen och dessutom få fjärrkontrollerna att fungera. Pratade med den lokala Volvoverkstaden när jag åkte hem. Men det hade inte hört talas om problemet och skulle kunna titta på detta om man körde dit bilen vilket ju inte går så då tyckte de att man får bärga dit den.

Är detta lösningen eller har någon något bra "tips" som jag kan prova innan Volvo verkstaden som antagligen kommer att sälja en omprogrammering av fjärrkontrollerna samt vill sälja ett nytt "original" batteri för dyra pengar plus säkert något mer som inte är bra på denna gamla bilen samt en tillkommande bärgningskostnad.
Låter som att det inte är orginal larm eller att batteriet är kasst.
 
Har du läst i instruktionsboken hur man byter batteri i fjärrkontrollen? På Saab måste man efter att ha bytt batteriet trycka minst 4 gånger på fjärrkontrollens upplåsningsknapp när fjärrkontrollen befinner sig tillräckligt nära bilen.
 
T TommyC skrev:
Har du läst i instruktionsboken hur man byter batteri i fjärrkontrollen? På Saab måste man efter att ha bytt batteriet trycka minst 4 gånger på fjärrkontrollens upplåsningsknapp när fjärrkontrollen befinner sig tillräckligt nära bilen.
Låter som en typisk SAAB-grej.
Har själv haft Volvo i alla år och där byter man bara batteriet och sedan ska det funka annars är det något annat fel.
 
T TommyC skrev:
Har du läst i instruktionsboken hur man byter batteri i fjärrkontrollen? På Saab måste man efter att ha bytt batteriet trycka minst 4 gånger på fjärrkontrollens upplåsningsknapp när fjärrkontrollen befinner sig tillräckligt nära bilen.
Jag har bytt batteri tidigare på dessa fjärrkontrollerna och då har det inte varit några problem efteråt.
 
N
R roli skrev:
Har problem med morsans gamla Volvo V70 från -02. Körde ut bilen från garaget någon gång i maj månad då det var dags att plocka fram gräsklipparen. Sedan har den stått ute för att morsan ville det trots att hon nog egentligen inte skall köra bil längre (får ännu inte för läkaren pga lårbensbrott). Men nu till problemet.

För några veckor sedan så skulle jag öppna bilen men då ville inte fjärrkontrollen till dörrlåset vara med så jag öppnade med nyckeln och märker då att endast förardörren låses upp och innerbelysningen glödde lite svagt. Fick inte upp bakluckan så jag fick krypa genom bilen för att koppla batteriladdare till batteriet som sitter där bak. när jag var där nästa gång så hade jag ned mig nya batterier till fjärrkontrollerna men batteribyte hjälpte inte så jag fick återigen öppna med nyckel.Denna gång går billarmet igång och jag stänger snabbt bilen och larmet tystnar efter en stund.

Åter hem för att läsa på hur man tystar larmet och hittar uppgifter om att det skall stängas med fjärrnyckel eller med nyckel som vrid i tändningslåset till tändningsläge. Så nästa gång jag åter dit (hon bor en timmes bilresa bort så man åker inte dit varje dag..) så öppnar jag med nyckel (fjärrkontrollerna fungerar fortfarande inte) och larmet går igång och jag sätter in nyckel och vrider på tändningen och inget händer. Larmet fortsätter, försöker starta bilen men det går inte heller. Rycker säkring nr 38 som enligt locket till säkringsboxen skall gå till larmsiren men det hjälper inte.

Så nu vet jag inte riktigt hur jag skall gå vidare. Vill få tyst på larmet samt köra in bilen i garaget igen och dessutom få fjärrkontrollerna att fungera. Pratade med den lokala Volvoverkstaden när jag åkte hem. Men det hade inte hört talas om problemet och skulle kunna titta på detta om man körde dit bilen vilket ju inte går så då tyckte de att man får bärga dit den.

Är detta lösningen eller har någon något bra "tips" som jag kan prova innan Volvo verkstaden som antagligen kommer att sälja en omprogrammering av fjärrkontrollerna samt vill sälja ett nytt "original" batteri för dyra pengar plus säkert något mer som inte är bra på denna gamla bilen samt en tillkommande bärgningskostnad.
Sirenen kan du koppla ur så slipper du lyssna på när den skriker iaf. Om jag kommer rätt ihåg så sitter den i högra hjulhuset.

Det verkar ju som bilen varken känner igen fjärrkontroll eller nycklar. Har du flera nycklar och har provat med dom? Jag skulle nog göra som tidigare föreslagit och prova att göra bilen strömlös minst en halvtimme.

Om inte det hjälper så är det mycket möjligt att både nycklar och fjärrkontroller måste programmeras in igen.

På jag rullar forumet kanske du kan hitta något
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
galento
snaggletooth snaggletooth skrev:
Tips:
Volvo tänkte faktiskt till lite så pluspolen kommer du åt som vanligt även under motorhuven.
Och har du testat att göra "Norsk reset"? (koppla bort batteriet en stund)
(Och dela gärna upp text i stycken annars blir det oerhört svårläst)
Ja har laddat våran från motorutrymmet flera gånger före man kollade generatorkolen
som var helt slut , efter byte av dessa har det funkat men kör man så sällan kanske det
är bra att ladda emellanåt. Larmet är kass på våran och det sitter innanför h innerskärm
framför hjulet.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Låter som en typisk SAAB-grej.
Har själv haft Volvo i alla år och där byter man bara batteriet och sedan ska det funka annars är det något annat fel.
BMW då, programmera in batteriet vid verkstad
 
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ibland blir man ju lite sugen på att köpa en bil på Klaravik...
Sen dyker verkligheten upp...

Hur är det möjligt att ta 8500 spänn i slagavgift på en bil? Och varför säljer man där, man får ju räkna med 8500 spänn mindre än vad man fått privat?
En röd och svart Chevrolet Cherokee med färgade ränder, parkerad utomhus framför en röd byggnad och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Kanske inte lyckades sälja privat? Eller värdesätter att slippa 20st däcksparkare
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Antagligen... Tydligen så verkar ju marknaden värdera bilen till knappt 20 med moms, så det kanske man kan ha och mista... Ska bli kul att se vad den slutar på..
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
N
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ibland blir man ju lite sugen på att köpa en bil på Klaravik...
Sen dyker verkligheten upp...

Hur är det möjligt att ta 8500 spänn i slagavgift på en bil? Och varför säljer man där, man får ju räkna med 8500 spänn mindre än vad man fått privat?
[bild]
Vad gör dom som motiverar en avgift på 8500kr?
 
N Niq skrev:
Vad gör dom som motiverar en avgift på 8500kr?
Funderar på om det är en Jeep eller Chevrolet? 😂
 
  • Haha
galento
  • Laddar…
N
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Funderar på om det är en Jeep eller Chevrolet? 😂
Ja det krävs väl en konsult
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.