BengtH BengtH skrev:
Får vara upp till 40 km/h men ej högre
Här där jag bor (i en del av Sverige) har vi 50 km/h som max hastighet och så rekommenderat 30 km/h med blå skylt på vår bymiljöväg.
Sedan sitter det "chikaner" i var ände och där har det skett lite olyckor eftersom man först inte ville sätta upp i från vilket håll trafiken hade företräde. De skyltarna finns där nu efter några olyckor. 😂

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Det jag tänker är att oskyddade trafikanter på vägrenen kanske luras att tro att där färdas man säkert och fritt från bilar och det kan bli överraskningar för dem när fordon helt plötsligt kör där. En enda fil över backkrön för bilarna känns extremt farligt, alla kör ju inte förutseende i trafiken vilket detta verkar bygga på.
Har två sådana sträckor där vi kör på en av dem dagligen, fungerar utmärkt, det enda som kan hända är att man kan få stanna ett kort tag om det är gående/cyklande när man får möte samtidigt. Men visst kan det säkert kännas konstigt för den som inte träffat på dem tidigare. Det är 30km/h på båda och det har blivit bättre med dem än tidigare och vägbredden är ju den samma.

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har bara haft dem i släkten och inte ägt någon själv så har ingen direkt uppfattning om det "mekaniska", men beroende på vad man skall använda dem till så är formfaktorn enligt min mening rätt hopplös då skåpen är alldeles för små. Bra om man har mycket småprylar, men inte så bra för skrymmande, och inte minst långa prylar.

Tror det var Caddyn också där ratten i normal körställning skymde hastighetsmätaren. Och då är jag ändå väldigt "medelstor". Rätt irriterande. Men varierar väl med årsmodell.

Fast annars trevliga bruksbilar.
Har insett att v60 är för liten för att taktälta i 3-4v, så en liten skåpbil vore nog bra.
Mekaniskt säker är viktigast
Har nästan alltid gps igång så att hastighetsmätaren är skymd låter inte som ett stort problem men kanske blir irriterade

J jonko skrev:
Citroenerna blir kobenta och då är det ett byte som gäller. Hyfsat mycket jobb men när jag kikade på det för ett par år sen fanns det firmor i Finland som gjorde det för vettiga pengar. Väldigt praktisk bil annars och dieslarna bara går och går.
Är det fram eller bak?
Vet att nån sån liten skåpbil har problem med bakaxeln

nino nino skrev:
Har insett att v60 är för liten för att taktälta i 3-4v, så en liten skåpbil vore nog bra.
Mekaniskt säker är viktigast
Har nästan alltid gps igång så att hastighetsmätaren är skymd låter inte som ett stort problem men kanske blir irriterade
Renault Traffic, Nissan Primastar etc. Är ganska bra som enkla campingbilar och tuggar många mil.

Citroën berlingo, caddy etc. Kan kännas lite trång, iallafall de korta varianterna. Är man under 185cm kan man sova bekvämt på tvären i en Traffic

• Gilla
nino
  • Laddar…
N Niq skrev:
Absolut men två månader låter som för kort tid för att det ska bli så stora skillnader. Men kanske det är dumt att chansa.
Stötdämparna bör inte göra något alls. Det är fjädrarna som håller uppe bilen och stagen som står för rörelsegeometrin.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Renault Traffic, Nissan Primastar etc. Är ganska bra som enkla campingbilar och tuggar många mil.

Citroën berlingo, caddy etc. Kan kännas lite trång, iallafall de korta varianterna. Är man under 185cm kan man sova bekvämt på tvären i en Traffic
Traffic och Primastar är lite för stora bilar i vardagen
Tanken är ju att sova i tältet och få lite mer packutrynme än V60, i nödfall sova en natt i skåpet

N
Rabbithole Rabbithole skrev:
Stötdämparna bör inte göra något alls. Det är fjädrarna som håller uppe bilen och stagen som står för rörelsegeometrin.
Det har du ju rätt i. Så då kanske man vågar montera stötdämpare från 2 olika tillverkare?
Jag har svårt att se vad som skulle bli så fel dom borde ju vara likvärdiga.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är det fram eller bak?
Vet att nån sån liten skåpbil har problem med bakaxeln
Det är bakaxeln som ger sig. En renoverad är inte särskilt dyr att köpa så är man inte rädd för att skruva lite så kan det vara fyndläge om man hittar en som är fin i övrigt.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Har en "lång" Partner 2019 som bruksbil, tror skåpet i papprena är 185cm.
Med mellanväggen i kan jag som är 170cm lång precis ligga i utsträckt.
Men fäller man passagerarsätet och stoppar in föttena i genomlastningsluckan så kan man nog var längre.

Farsan hade en Caddy ~2010 tidigare så lite erfarenhet av dom också

Skulle säga att Partnern är bekvämare att åka i än Caddyn. Mindre stötig fjädring och i mina öron bättre ljudkomfort. Skåpet är mer fyrkantigt i Partnern så upplevs större.

Dock är stolarna bättre i Caddy, helst om man passagerarsätet som i Partnern är 2-sits med ej justerbar rygg.

Driftsekonomin, ligger 0,6-0,65liter/mil blandad körning.
Köra man motorväg så sticker förbrukningen iväg.
Dock är min 4x4 så högre än normalt och fler drivaxlar som snurrar med.

• Gilla
nino
  • Laddar…
D
Fortsatt kika lite på OBD-läsare till Mercedes och det verkar som att iCarsoft MB kan göra det mesta man vill, någon som testat/vet?

Behöver man V1, 2, eller 3?

K Kurtivan skrev:
Har ni kört på det som kallas bygdeväg? Väldigt konstig företeelse, en fil i mitten där bilar inte kan mötas, sedan vägrenar på var sida för gående och cyklister.
De som använder vägren vet aldrig när en bil kan komma farande för den måste dit vid möten, eller innan backkrön för att undvika frontalkrockar.
Jag får inte in i mitt huvud att sådana vägar ska vara bättre än hur det var innan.
Första här om dagen.
Bara ren idioti från folk som inte känner till verkligheten.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag måste fråga om er åsikt i den här frågan.
Jag har en konflikt med Aero motors och deras utomordentligt långsamma kundtjänst.
Jag beställde främre stötdämpare till min bil. Naturligtvis beställde jag 2 stycken. Det är olika på höger o vänster sida så jag trodde ju förstås att när jag beställer 2 så får jag en höger och en vänster. I informationen på deras sida står det inget om vilken sida den passar till.
Nu säger dom att jag beställt 2 vänster och att felet är mitt så om jag ska returnera dom får jag själv stå för frakten. Min åsikt är att dom borde ta tillbaka dom och stå för frakten. Eller byta ut den ena till en höger utan kostnad för mig. Dock så har dom bara vänster av det här fabrikatet vad jag lyckats hitta så det är inte möjligt.
Vad tycker ni om den här situationen? Har jag gjort fel eller dom?
[bild]
[länk]
Var står det att det bara är vänster?

N
K karlmb skrev:
Var står det att det bara är vänster?
Jag lyckas inte hitta att det står vilken sida dom är till. Så därför utgick jag ifrån att jag skulle få en som passade till vänster och en till höger. Eller att dom skulle frågat om jag faktiskt vill ha två till samma sida.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
nino nino skrev:
Traffic och Primastar är lite för stora bilar i vardagen
Nej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.