1 108 084 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Här där jag bor (i en del av Sverige) har vi 50 km/h som max hastighet och så rekommenderat 30 km/h med blå skylt på vår bymiljöväg.BengtH skrev:
Sedan sitter det "chikaner" i var ände och där har det skett lite olyckor eftersom man först inte ville sätta upp i från vilket håll trafiken hade företräde. De skyltarna finns där nu efter några olyckor. 😂
Har två sådana sträckor där vi kör på en av dem dagligen, fungerar utmärkt, det enda som kan hända är att man kan få stanna ett kort tag om det är gående/cyklande när man får möte samtidigt. Men visst kan det säkert kännas konstigt för den som inte träffat på dem tidigare. Det är 30km/h på båda och det har blivit bättre med dem än tidigare och vägbredden är ju den samma.K Kurtivan skrev:Det jag tänker är att oskyddade trafikanter på vägrenen kanske luras att tro att där färdas man säkert och fritt från bilar och det kan bli överraskningar för dem när fordon helt plötsligt kör där. En enda fil över backkrön för bilarna känns extremt farligt, alla kör ju inte förutseende i trafiken vilket detta verkar bygga på.
Har insett att v60 är för liten för att taktälta i 3-4v, så en liten skåpbil vore nog bra.C cpalm skrev:Har bara haft dem i släkten och inte ägt någon själv så har ingen direkt uppfattning om det "mekaniska", men beroende på vad man skall använda dem till så är formfaktorn enligt min mening rätt hopplös då skåpen är alldeles för små. Bra om man har mycket småprylar, men inte så bra för skrymmande, och inte minst långa prylar.
Tror det var Caddyn också där ratten i normal körställning skymde hastighetsmätaren. Och då är jag ändå väldigt "medelstor". Rätt irriterande. Men varierar väl med årsmodell.
Fast annars trevliga bruksbilar.
Mekaniskt säker är viktigast
Har nästan alltid gps igång så att hastighetsmätaren är skymd låter inte som ett stort problem men kanske blir irriterade
Är det fram eller bak?J jonko skrev:
Vet att nån sån liten skåpbil har problem med bakaxeln
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Renault Traffic, Nissan Primastar etc. Är ganska bra som enkla campingbilar och tuggar många mil.nino skrev:
Citroën berlingo, caddy etc. Kan kännas lite trång, iallafall de korta varianterna. Är man under 185cm kan man sova bekvämt på tvären i en Traffic
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Traffic och Primastar är lite för stora bilar i vardagenRabbithole skrev:
Tanken är ju att sova i tältet och få lite mer packutrynme än V60, i nödfall sova en natt i skåpet
Det har du ju rätt i. Så då kanske man vågar montera stötdämpare från 2 olika tillverkare?Rabbithole skrev:
Jag har svårt att se vad som skulle bli så fel dom borde ju vara likvärdiga.
Har en "lång" Partner 2019 som bruksbil, tror skåpet i papprena är 185cm.
Med mellanväggen i kan jag som är 170cm lång precis ligga i utsträckt.
Men fäller man passagerarsätet och stoppar in föttena i genomlastningsluckan så kan man nog var längre.
Farsan hade en Caddy ~2010 tidigare så lite erfarenhet av dom också
Skulle säga att Partnern är bekvämare att åka i än Caddyn. Mindre stötig fjädring och i mina öron bättre ljudkomfort. Skåpet är mer fyrkantigt i Partnern så upplevs större.
Dock är stolarna bättre i Caddy, helst om man passagerarsätet som i Partnern är 2-sits med ej justerbar rygg.
Driftsekonomin, ligger 0,6-0,65liter/mil blandad körning.
Köra man motorväg så sticker förbrukningen iväg.
Dock är min 4x4 så högre än normalt och fler drivaxlar som snurrar med.
Med mellanväggen i kan jag som är 170cm lång precis ligga i utsträckt.
Men fäller man passagerarsätet och stoppar in föttena i genomlastningsluckan så kan man nog var längre.
Farsan hade en Caddy ~2010 tidigare så lite erfarenhet av dom också
Skulle säga att Partnern är bekvämare att åka i än Caddyn. Mindre stötig fjädring och i mina öron bättre ljudkomfort. Skåpet är mer fyrkantigt i Partnern så upplevs större.
Dock är stolarna bättre i Caddy, helst om man passagerarsätet som i Partnern är 2-sits med ej justerbar rygg.
Driftsekonomin, ligger 0,6-0,65liter/mil blandad körning.
Köra man motorväg så sticker förbrukningen iväg.
Dock är min 4x4 så högre än normalt och fler drivaxlar som snurrar med.
Första här om dagen.K Kurtivan skrev:Har ni kört på det som kallas bygdeväg? Väldigt konstig företeelse, en fil i mitten där bilar inte kan mötas, sedan vägrenar på var sida för gående och cyklister.
De som använder vägren vet aldrig när en bil kan komma farande för den måste dit vid möten, eller innan backkrön för att undvika frontalkrockar.
Jag får inte in i mitt huvud att sådana vägar ska vara bättre än hur det var innan.
Bara ren idioti från folk som inte känner till verkligheten.
Var står det att det bara är vänster?N Niq skrev:Jag måste fråga om er åsikt i den här frågan.
Jag har en konflikt med Aero motors och deras utomordentligt långsamma kundtjänst.
Jag beställde främre stötdämpare till min bil. Naturligtvis beställde jag 2 stycken. Det är olika på höger o vänster sida så jag trodde ju förstås att när jag beställer 2 så får jag en höger och en vänster. I informationen på deras sida står det inget om vilken sida den passar till.
Nu säger dom att jag beställt 2 vänster och att felet är mitt så om jag ska returnera dom får jag själv stå för frakten. Min åsikt är att dom borde ta tillbaka dom och stå för frakten. Eller byta ut den ena till en höger utan kostnad för mig. Dock så har dom bara vänster av det här fabrikatet vad jag lyckats hitta så det är inte möjligt.
Vad tycker ni om den här situationen? Har jag gjort fel eller dom?
[bild]
[länk]