galento galento skrev:
Låter ju kanon att kunna ha en lyft ute faktiskt.
Hittade en klipp när en sätter ihop den galvade lyften, ser ok ut.

Klart du ska ha en ;)

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vad kostar hela kalaset?
😬 Fått offert på 44.000kr (-4.000kr) för lyft och lite tillbehör så jag får den som jag vill ha (extra höga/ställbara lyftfötter mm.)

Lyftfot från Twin Busch med märkning "Germany". Svart och metallisk del med justerbar skruv för höjdinställning på lyftar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

körplåtar ~15.000kr

sen skall marken beredas och lite berg tas bort det jobbet byter jag mot min 20år gamla lyft som bara gjort kanske 100 lyft i sitt liv och dagspriset på den modellen är 76.000kr hur man nu värderar den beggad då nya kinalyftar ligger runt 20.000kr är svårare, men känner att det blir nog bra, det är en bra kompis så. Kanske tom. jag som gör en bra deal.

Breddar gärna så mycket det går men det får maskinisten avgöra, drog ett sträck där 4meters bredden är ca som känns som minibredd. Marken under är extra dränerad utöver garaget så den biten är klar. Han har hydraulborraggregat och hydraulhammare till grävmaskinerna så berget ger nog vika

Gul byggnad bredvid grusväg, två släpvagnar och stor sten med röd markering visar planerat markarbete vid skogstomt.
Skapa konto

Sen blir det BetongLego/Flexiblock för att hålla slätmassorna borta, om det blir en eller två lager får vi se. Beror väl på hur långt in i slänten vi går. Blir det tre lager blir det kostsamt gissar jag på. Blir kanske en vinkel där inne för stabilitet, men det överlåter jag åt maskinisten som har mer erfarenhet

Arbetare i orange skyddskläder styr lyft av betongblock vid bergvägg. Grävmaskin används för att placera blocken i konstruktionen.
Skapa konto

Industriell anläggning med stora högar sågspån under plåttak, omgiven av betongblock. En hjullastare syns vid sidan.
Skapa konto

Stora jordhögar omgivna av betongblock på en byggplats, med maskiner och skog i bakgrunden.
Skapa konto

Grävskopa i stenig miljö, omgiven av högar av grus och grusblock, med staplade betongblock i förgrunden och metallskrot i bakgrunden.
Skapa konto

Betongklunsarna verkar ju klara en del.

Så får återkomma med slutnotan 😅

• Gilla
galento och 4 till
  • Laddar…
44000 var väl inte så farligt om en Kina kostar 20', klart att det är en skaplig påse pengar men skruvar man lite så

Billigt nöje att kolla på raggarna med mopeden, fyllde på tanken nu efter går kvällens runda på 7,6 mil, det gick i 1,5 liter.
Raggarna kom väl inte ens hela Sveavägen på 1,5 liter 😉

• Gilla
  • Haha
vcx och 4 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
44000 var väl inte så farligt om en Kina kostar 20', klart att det är en skaplig påse pengar men skruvar man lite så
Nja, det är ju en basic lyft de galvat och bytt ut vissa delar mot rostfritt samt gjort manöverpanelen flyttbar ist. för skruvad på ena pelaren (typ tagit manöverpanelen från en saxlyft). 26.000kr är listpriset på en för inomhusbruk

https://verkstadskungen.se/tvapelarlyftar/tvapelarlyft-42-t-basic-line-bla.html

Såhär står det om Twin Busch och jag tolkar det som Kinagrejer iomd. det :(

"All produktutveckling sker i Bensheim, Tyskland. All design, produktutveckling, test och komponentval görs i Bensheim av utvecklingsteamet. Även fortsatt utveckling av nuvarande sortiment sker här. Företaget är ett tyskt familjeföretag med ca 100 anställda i Tyskland"

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Nja, det är ju en basic lyft de galvat och bytt ut vissa delar mot rostfritt samt gjort manöverpanelen flyttbar ist. för skruvad på ena pelaren (typ tagit manöverpanelen från en saxlyft). 26.000kr är listpriset på en för inomhusbruk

[länk]

Såhär står det om Twin Busch och jag tolkar det som Kinagrejer iomd. det :(

"All produktutveckling sker i Bensheim, Tyskland. All design, produktutveckling, test och komponentval görs i Bensheim av utvecklingsteamet. Även fortsatt utveckling av nuvarande sortiment sker här. Företaget är ett tyskt familjeföretag med ca 100 anställda i Tyskland"
Jo men det kostar ju att galva grejerna och byta till rostfritt.
Har dåligt med takhöjd så sen sån utomhus hade varit perfekt åt mig

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
galento
Ja det vore väldigt najs 😀 Bra med körplåtar också om man vill sälja nån gång.
Kanske blir att tillbringa tid i skogen till vintern 🤔

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jo men det kostar ju att galva grejerna och byta till rostfritt.
Har dåligt med takhöjd så sen sån utomhus hade varit perfekt åt mig
Ja visst, har ett minne av 10kr/kg +moms för galvning och det är ett gammalt pris. 600kg väger lyften tror jag, men i Kina lär det inte kosta lika för varmgalv :D ;)

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Har ni kört på det som kallas bygdeväg? Väldigt konstig företeelse, en fil i mitten där bilar inte kan mötas, sedan vägrenar på var sida för gående och cyklister.
De som använder vägren vet aldrig när en bil kan komma farande för den måste dit vid möten, eller innan backkrön för att undvika frontalkrockar.
Jag får inte in i mitt huvud att sådana vägar ska vara bättre än hur det var innan.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Har ni kört på det som kallas bygdeväg?
Jasså är det så vansinnet kallas...

Två illustrationer av körfältsindelning: vänster visar enkelriktad bilväg bredvid cykel- och gångbana; höger visar bil som väjer runt ett hinder.
Skapa konto

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Har ni kört på det som kallas bygdeväg? Väldigt konstig företeelse, en fil i mitten där bilar inte kan mötas, sedan vägrenar på var sida för gående och cyklister.
De som använder vägren vet aldrig när en bil kan komma farande för den måste dit vid möten, eller innan backkrön för att undvika frontalkrockar.
Jag får inte in i mitt huvud att sådana vägar ska vara bättre än hur det var innan.
Fick nyligen en stump i närheten. Baserar sig på att alla skall vara försiktiga och begränsad hastighet är max 30 km/h. Funkar i själva verket rätt bra.

• Wow
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Fick nyligen en stump i närheten. Baserar sig på att alla skall vara försiktiga och begränsad hastighet är max 30 km/h. Funkar i själva verket rätt bra.
Vägskylt vid landsväg med instruktioner för cyklister och förare att köra i mitten och väja åt höger, omgiven av träd och grönska.
Skapa konto
Våt landsväg med en kurva i skogsmiljö, vägskylt visar instruktioner på svenska och finska för trafikanter att köra i mitten och ge plats åt höger.
Skapa konto

N
Jag måste fråga om er åsikt i den här frågan.
Jag har en konflikt med Aero motors och deras utomordentligt långsamma kundtjänst.
Jag beställde främre stötdämpare till min bil. Naturligtvis beställde jag 2 stycken. Det är olika på höger o vänster sida så jag trodde ju förstås att när jag beställer 2 så får jag en höger och en vänster. I informationen på deras sida står det inget om vilken sida den passar till.
Nu säger dom att jag beställt 2 vänster och att felet är mitt så om jag ska returnera dom får jag själv stå för frakten. Min åsikt är att dom borde ta tillbaka dom och stå för frakten. Eller byta ut den ena till en höger utan kostnad för mig. Dock så har dom bara vänster av det här fabrikatet vad jag lyckats hitta så det är inte möjligt.
Vad tycker ni om den här situationen? Har jag gjort fel eller dom?
Stötdämpare för Chevrolet Trax, Stellox-märke, lämplig för framaxel. Bild visar en svart stötdämpare av fjäderbensutförande med gastyrkkontroll.
Skapa konto

https://aeromotors.se/produkt/10870049/4215-0339-sx-stellox

• Ledsen
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
[bild][bild]
Stolleprov.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Baserar sig på att alla skall vara försiktiga och begränsad hastighet är max 30 km/h.
Är det verkligen alltid max 30 på dessa stolligheter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.